چه زمانی لاستیک خودرو باید تعویض گردد؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای لاستیک ها اعلام نمی گردد، اما خودروسازان توصیه می نمایند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما باید لاستیک ها تعویض شوند.

چه زمانی لاستیک خودرو باید تعویض گردد؟

به گزارش وبلاگ ماریانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برای سال ها مردم برای تشخیص صحت و سلامت یک لاستیک، تنها به میزان عمق آج های آن توجه می کردند و با در نظر گرفتن میزان صاف شدگی ظاهری آن ها اقدام به تعویض لاستیک خودرو خود می کردند.

معمولا اگر عمق آج لاستیک خودرو در حد معقولی باشد، مالک فرض می نماید که لاستیک سالم است و مسئله ای ندارد؛ فارغ از آنکه به نسبت به عامل مهم سن لاستیک تاملی کرده باشد. این اهمال می تواند بسیار خطرناک باشد. یادتان نگه دارید که لاستیک های قدیمی ورای میزان صاف شدگی و عمق آج ها، می توانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.

گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای لاستیک ها اعلام نمی گردد، اما خودروسازان توصیه می نمایند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما باید لاستیک ها تعویض شوند.

به نام مثال در یک تصادف در سال 2008 میلادی، راننده فورد اکسپلورر مدل 1998 بجای خرید لاستیک نو برای خودرویش، از لاستیک کهنه استفاده می نماید. دو هفته بعد حین حرکت لاستیک خودرو می ترکد، خودرو منحرف شده و موجب مرگ یک موتور سوار می گردد. تحلیل ها نشان داد که عمر آن لاستیک کهنه بیش از 10 سال بوده است.

برای بعضی افراد لاستیک کهنه به هیچ وجه به نام یک مسئله و مشکل مهم مطرح نیست؛ چرا که آن ها معمولا حدود 20 تا 25 هزار کیلومتر در سال با خودرو مسافرت می نمایند و در اثر این میزان پیمایش، لاستیک ها در کمتر از 3 یا 4 سال آج خود را از دست داده و صاف می شوند؛ بنابراین مالک مجبور می گردد که در سر موعد آن ها را تعویض کند.

اما اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که کمتر از خودروی شخصی استفاده می کنید، باید استهلاک لاستیک ها را جدی بگیرید. بعلاوه اگر یک خودروی کارکرده خریداری کرده اید هم باید نسبت به طول عمر لاستیک ها توجه لازم را داشته باشید.

با گذر زمان چه اتفاقی برای لاستیک های کهنه می افتد؟

شان کین رئیس موسسه راهبردها و تحقیقات ایمنی، لاستیک کهنه را با یک کش لاستیکی کهنه مشابه می دانند؛ اگر شما یک کش لاستیکی کهنه را بکشید، آغاز به ترک خوردن کرده و قابلیت ارتجاعی و استحکام لازم را از خود نشان نداده و خیلی زود از هم خواهد گسست.

تَرَک های ریز در لاستیک ها با گذشت زمان آغاز به توسعه کرده و در سطح درونی و بیرونی لاستیک خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترک ها در نهایت می توانند موجب جدا شدن رشته سیم های فلزی لاستیک خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی لاستیک شوند. نگهداری نامناسب و یا حرارت می تواند سرعت فرآیند پیرشدگی لاستیک را افزایش دهد.

آقای کین و سازمان متبوعش بیش از 250 تصادف را که در آن ها عمر لاستیک ها بیشتر از 6 سال بوده مورد آنالیز قرار داده اند. در بسیاری از این تصادفات به موجب جداشدگی موضعی سیم های فلزی از بخش لاستیکی تایر، کاهش کنترل پذیری خودرو اتفاق افتاده و باعث واژگونی آن شده است. حدود 223 نفر کشته و 300 مجروح جزو آمار این تصادفات هستند.

هر لاستیکی که به میزان کافی در جاده بوده، به تدریج تسلیم مرور زمان خواهد شد. لاستیک های با طول عمر بالاتر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که فرایند پیرشدگی لاستیک خودرو را به تعویق می اندازند، اما به هیچ نام آن را متوقف نخواهند نمود.

یک لاستیک خودرو چه مدت دوام می آورد؟

فراوری نمایندگان لاستیک و خودروسازان عقاید مختلفی پیرامون عمر لاستیک ها دارند. بسیاری از خودروسازان معتبر نظیر بنز، نیسان و فورد فارغ از میزان صاف شدگی توصیه می نمایند که لاستیک ها را نهایت هر شش سال تعویض کنید.

فراورینمایندگان لاستیک مانند کانتیننتال و میشلین می گویند که لاستیک خودرو می تواند تا 10 سال هم عمر کند، اما بعد از سال پنجم باید به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد.

انجمن فراوری نمایندگان لاستیک اعلام کرده که نمی توان طول عمر معینی را برای لاستیک معین کرد چرا که عواملی مانند حرارت، نحوه انبارداری و شرایط استفاده می توانند بر طول عمر لاستیک تاثیر بگذارند.

حرارت:

گرما باعث می گردد که لاستیک ها زودتر عمر مفید خود را پشت سر بگذارند. بعلاوه قرار گرفتن لاستیک در معرض نور آفتاب یا شرایط آب و هوایی مرطوب ساحلی هم می تواند فرآیند پیر شدن لاستیک را تعجیل نماید؛ بنابراین خودرو هایی که معمولا در اینگونه منطقه ها آب و هوایی تردد می نمایند باید زودتر لاستیک هایشان تعویض گردد.

نحوه انبارداری لاستیک ها:

این مورد درباره لاستیک های زاپاس یا آن هایی که مدت ها در گوشه انبار افتاده اند کاربرد دارد. ضروری است بدانید که لاستیک های بلااستفاده نسبت به لاستیک هایی که تحت سرویس قرار دارند، زودتر پیر می شوند.

شرایط استفاده و کاربرد لاستیک ها:

به نام مثال اینکه آیا لاستیک ها به درستی تنظیم باد شده یا نه، می تواند بر طول عمر لاستیک های خودرو تاثیر بگذارد. لاستیک کم باد زودتر معیوب خواهد شد. بعلاوه اینکه آیا تا به حال لاستیک پنچرگیری شده یا نه هم می تواند تاثیر گذار باشد. لاستیک خودرو هایی که فقط آخر هفته مورد استفاده قرار می گیرند در قیاس با آن هایی که هر روز مسافت قابل توجهی را طی می نمایند، به طرز متفاوتی پیر و کهنه خواهد شد.

عمر لاستیک را چگونه معین کنیم؟

دیواره کناری لاستیک شامل بعضی اعداد و ارقام است که می توان به یاری آن عمر لاستیک را معین کرد. لاستیک های فراوری شده بعد از سال 2 هزار یک کد 4 رقمی دارند که دو رقم اول نشان دهنده هفته فراوری تایر و دو رقم دوم نشان دهنده سال فراوری آن است. به نام مثال یک لاستیک با کد 0511، در هفته پنجم سال 2011 میلادی فراوری شده است.

بعد از آنالیز کردن تاریخ فراوری لاستیک توصیه می گردد حتما لاستیک طی دوره های منظم از نظر وجود ترک های ریز و درشت و هم میزان خوردگی آج و سایر عیوب مورد بازرسی قرار بگیرد. در ضمنً لرزش و یا تغییر در ویژگی های دینامیکی لاستیک می تواند نشان دهنده پیرشدن لاستیک باشد.

لاستیک کارکرده نخرید

گرچه قیمت بالای تایر های نو عامل جذابیت تایر های دست دوم است، اما نباید تایر دست دوم خریداری کنید چراکه از نوع شرایط نگهداری و کیفیت آن اطلاعی ندارید. این تایر می تواند به وسیله میخ سوراخ شده و یا عیب دیگری داشته باشد که تشخیص آن سخت است؛ بنابراین بهتر است از خرید تایر دست دست دوم اجتناب نمایید.

مطمئن شوید که تایر نو خریداری می کنید

صِرف نو بودن ظاهری یک تایر علت بر تازگی باطنی آن نیست؛ بنابراین پیش از خرید تایر تاریخ فراوری آن را حتما چک نمایید و اگر بیش از سه سال از فراوری آن گذشته است آن را نخرید.

به طور کلی نمی توان مقررات خاصی برای تعویض اجباری تایر ها در موعد معین گفت، اما توصیه می کنیم که به طور مرتب و ترک های تایر را به طور چشمی آنالیز کنید و در صورت خوب بودن شرایط ظاهری تایر، نهایتا بعد از 5 سال حتما نسبت به تعویض تایر ها اقدام نمایید؛ چرا که محتمل است عمر شما به تعویض این تایر ها وابسته باشد پس لطفا هرگز در این باره خساست به خرج ندهید.

منبع: جام جم آنلاین

به "چه زمانی لاستیک خودرو باید تعویض گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی لاستیک خودرو باید تعویض گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید