کاهش دو ساعته فاصله اصفهان، شیراز با افتتاح آزادراه 7000 میلیاردی
به گزارش وبلاگ ماریانا، آزادراه اصفهان-شیراز به عنوان یکی از ابرپروژه های راه سازی در کشور که حدود دو ساعت زمان سفر بین این دو استان را کاهش می دهد در مراحل خاتمهی قرار داشته تا خاتمه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش وبلاگ ماریانا، آزادراه اصفهان شیراز که هفته گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد بازدید نهاده شد تا کنون حدود 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس وعده های مسئولان این وزارتخانه تا خاتمه سال جاری یا نهایتا اوایل 1401 به بهره برداری خواهد رسید که می تواند 130 کیلومتر میسر تردد و حدود دو ساعت از زمان تردد بیت استان های اصفهان و شیراز را کوتاه تر کند.
رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- در بازدید هفته گذشته خود از این آزادراه اظهار کرد: طول جهت تا قطعه ششم210 کیلومتر است که 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه 7 هم بالغ بر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم طبق تفاهمی که هفته گذشته با وزارت دفاع داشتیم، در سرمایه گذاری مشترک دو وزارتخانه بتوانیم احداث قطعه هفت را هم سرعت دهیم.
وی اضافه نمود: بخشی از احداث قطعه 8 این آزادراه را شهرداری شیراز و بخشی دیگر را طبق توافقی که داشتیم، وزارت دفاع بر عهده گرفته است. در کوشش هستیم احداث این آزادراه را سرعت دهیم که بتوانیم آن را که جزو طولانی ترین آزادراه های کشور است، هرچه سریعتر به بهره برداری برسانیم.
خیراله خادمی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور- هم در حاشیه بازدید از این پروژه گفت: در 3 مرحله این آزادراه را برای مردم جنوب کشور یعنی استان های فارس، هرمزگان و بوشهر به بهره برداری می رسانیم به گونه ای که مرحله نخست در چند ماه آینده یا حداکثر تا اوایل سال 1401 به بهره برداری رسیده که طول آن 212 کیلومتر بوده و تا به امروز نزدیک به 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اضافه نمود: مرحله بعدی احداث قطعات 7 و 8 این آزادراه است که این قطعات هم پیشرفت فیزیکی حدود 50 درصدی دارند. در بازدیدی که به وسیله وزیر راه و شهرسازی از این آزادراه انجام شد، توافق شد که عملیات اجرایی اتصال این آزادراه را به شهر شیراز را تسریع کنیم. به این ترتیب باید بتوانیم در انتهای سال 1401 و اوایل سال 1402 عملیات اجرایی این بخش ها را هم به اتمام برسانیم.
خادمی ادامه داد: تا به امروز حدود 3000 میلیارد تومان با سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برای اجرای این پروژه هزینه شده است. ارزش به روز پروژه حدود 7000 میلیارد تومان است و بنابراین این پروژه به عنوان یک ابرپروژه راهسازی کشور آخرین مراحل اجرایی خود را پشت سر می گذارد. امیدواریم که احداث این آزادراه تحولی در بخش ترانزیت و حمل ونقل کالا و مسافر به جنوب کل ایران، به خصوص استان فارس و استان های هرمزگان و بوشهر ایجاد کند.
در واقع این آزادراه قرار است اصفهان را در هشت فاز به بوشهر وصل کند که به نظر می رسد قطعات 7 و 8 این آزادراه یعنی آزادراه شیراز-بوشهر تا خاتمه سال آینده به بهره برداری برسد اما آزادراه اصفهان-شیراز اگر وزارت راه و شهرسازی مانند سال های گذشته بد قولی نکند تا خاتمه سال جاری یا نهایتا اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا