با قلعه نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم ، درخصوص شانس اول قهرمانی لیگ باید با واقعیت کنار بیاییم! ، استقلال با دست خودش حذف شد!

به گزارش وبلاگ ماریانا، ستاره سابق تیم ملی گفت: درست است که تیم های عربستانی خیلی هزینه نموده اند اما دلیلی ندارد مقابل آنها تسلیم باشیم

با قلعه نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم ، درخصوص شانس اول قهرمانی لیگ باید با واقعیت کنار بیاییم! ، استقلال با دست خودش حذف شد!

وبلاگ ماریانا - امیرحسین اعظمی

هادی عقیلی بعد از پشت سر گذاشتن دورانی درخشان در بازیگری، حالا مربیگری را هم به شکل حرفه ای آغاز نموده و در گل گهر سیرجان به عنوان یکی از یاری های اوزونیدیس، مربی یونانی این تیم فعالیت می نماید. آنها از 2 بازی ابتدایی خود در لیگ برتر 4 امتیاز گرفته اند و عقیلی امیدوار است که گل گهر بتواند با تیم های بالای جدول برای کسب یک رتبه خوب رقابت کند. عقیلی در گفت وگو با وبلاگ ماریانا به سؤالات پاسخ می دهد.

*از 2بازی ابتدایی 4امتیاز گرفتید و به نظر می رسد این برای شما راضی نماینده باشد؟

از لحاظ نتیجه و معیار بازی های داخل و خارج از خانه بد نبوده ولی شکل بازی ما در مسابقه دوم برابر پیکان خوب نبود.

*به نظر می رسد خوش شانس بودید که در برابر این تیم نباختید؟

نمی توان گفت که خوش شانس بودیم چون موقعیت های آنها خیلی جدی و خطرناک نبود ولی نمایش ما رضایت بخش نبود. پیکان هم تیم خوبی است که در این بازی نمایش خوبی از خودش ارائه داد.

*خیلی ها انتظار داشتند با سابقه طولانی و روشنی که در سپاهان داری، در این تیم مربیگری می کردی. در این مورد چه صحبتی داری؟

فصل گذشته به وسیله آقای ساکت صحبت هایی با من انجام شد ولی چندان جدی نشد و ادامه پیدا نکرد. سال جاری هم پیشنهادی از سپاهان نداشتم. قرار نیست وقتی بازیکنی در یک تیم بازی می نماید حتما در آن تیم هم به عنوان مربی فعالیت کند.

*از سپاهانی ها ناراحت و دلخور نیستی؟

در گل گهر فعالیت دارم و نباید در خصوص تیم دیگری صحبت کنم.

*فکر می کنی سال جاری لیگ برتر ایران، کیفیت فنی خوبی داشته باشد؟

چراکه نه. بعضی ها که الان فوتبال بازی می نمایند در مصاحبه هایشان می گویند زمان ما فوتبال ها بهتر بود و کیفیت خوبی داشت و خیلی ها برای سنجش کیفیت فنی لیگ، تعداد گل ها را ملاک قرار می دهند. حتی فوتبال تدافعی یا کم گل بودن یک بازی هم علت نمی گردد که بگوییم این فوتبال کیفیت ندارد. در گذشته بازیکن چند نفر را دریبل می زد و تماشاگران هم راضی بودند ولی الان فوتبال تاکتیکی شده است. شما ببینید که نسبت به چند سال گذشته چقدر شماره 10 در تیم های جهان حذف شده است. من معتقدم کیفیت فنی لیگ نسبت به گذشته بهتر شده است.

*شانس اول قهرمانی را به کدام تیم می دهی؟

باید با واقعیت کنار بیاییم. پرسپولیس، سپاهان و استقلال در این سال ها همواره به عنوان مدعیان قهرمانی جنگیده اند. چند تیم هم برای رقابت با آنها خوب جلو آمده اند ولی بنا به دلایل مختلف قهرمان نشده اند. این 3تیم مدعیان اصلی هستند ولی تیم هایی مثل گل گهر و تراکتور هم می توانند در مسیر رقابت با آنها قرار بگیرند.

*تو همراه با سپاهان حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه نموده ای. با حضور ستاره های فوتبال در عربستان، فکر نمی کنی شانس کمی که تیم های ایرانی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند، به صورت کامل از بین رفته است؟

بعضی مجریان هنگام گزارش می گویند قیمت فلان بازیکن تیم عربی با بودجه کل تیم های ما برابر است. سالی که با سپاهان به فینال لیگ قهرمانان رسیدیم، تیم هایی از عربستان، قطر، امارات و ژاپن را شکست دادیم که طبیعتا بازیکن گران قیمت هم داشتند و این موضوع را نمی توان ملاک خیلی مهمی قرار داد. بزرگ ترین مشکل فوتبال ایران در مسائل زیرساختی است که روند پیشرفت و موفقیت را کند نموده است. منظور من از زیرساخت فقط استادیوم نیست. ما در بحث زمین تمرین، امکانات، نوع ریکاوری، نوع سفر تیم ها به شهرها و کشورهای دیگر و بعلاوه فوتبال پایه مشکل داریم. پرورش استعداد در تیم های پایه و مدیریت کردن آنها یک بحث کلان است که در آن مشکل داریم. این چیزها باید درست گردد. من باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنم.

*چه موضوعی؟

شما در فوتبال اروپا چیزی به نام مسابقات رده امید نمی بینید. در قطر که فوتبال بازی می کردم، به عنوان مثال وقتی 2تیم العربی و لخویا با هم بازی می کردند، فردای آن روز تیم های ب هر دو باشگاه با هم روبه رو می شدند. ما چرا باید سطح بازیکنان 20 و 21ساله را که آینده های این فوتبال هستند، پایین بیاوریم و آنها را به مسابقات رده امید بفرستیم؟ حتی در قطر بازی های تیم ب هم فیلمبرداری می گردد و این انگیزه ای بزرگ برای بازیکنان است تا بتوانند خودشان را نشان دهند. در فوتبال اروپا می بینید که خیلی از بازیکنان از تیم ب راهی تیم الف می شوند. ما نباید بازیکنان جوان را اینطور رها کنیم.

*ولی قبول داری نمی توان با ستاره هایی که تیم های عربستانی می گیرند، با آنها مقابله کرد؟

فوتبال فقط این نیست و قرار نیست آنها به خاطر داشتن چند بازیکن مطرح از تیم های ما بهتر باشند. ما باید همه چیز را اصولی درست کنیم و علتی هم ندارد مقابل عربستانی ها تسلیم باشیم. آنها در گذشته هم بازیکنان خوب و گران قیمت داشته اند ولی در برابر تیم های ایرانی شکست خورده اند. من به بازیکنان ایرانی باور دارم.

*به نظر تو تیم ملی ایران برای قهرمانی در جام ملت ها شانسی دارد؟

بله، شانس بالایی داریم. با حضور امیر قلعه نویی در تیم ملی که تأثیر مثبتی در تیم ملی خواهد داشت، شانس بالایی برای قهرمانی داریم.

*ولی خیلی ها به انتخاب امیر قلعه نویی نقد دارند؟

هر فردی می تواند نظر خودش را بدهد. ما گروه خوبی در تیم ملی داریم و بازیکنان هم در اوج پختگی و قدرت هستند.

*بعضی از دلایل نشان می دهد باشگاه استقلال اگر بدهی استراماچونی را هم بموقع پرداخت می کرد، باز هم شانسی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نداشت.

جای خالی استقلال در مجذوب کننده ترین و پرستاره ترین دوره تاریخ لیگ قهرمانان آسیا به شدت احساس خواهد شد. آبی ها می توانستند به یاری طرفدارانشان، فضای هیجان انگیزی را در آسیا تجربه نمایند اما این اتفاق رخ نداد. قبلا تنها علت حذف استقلال از آسیا به ماجرای قرارداد استراماچونی مربوط می شد اما آنالیز عواملی که در نهایت منجر به عدم صدور مجوز حرفه ای برای استقلال شد، یک سؤال بزرگ را به فکر متبادر می نماید؛ آیا اصلا اراده ای از سوی باشگاه استقلال برای حضور در رقابت های این فصل لیگ قهرمانان آسیا وجود داشت؟

*استراماچونی یا آماتور بودن علت حذف؟

اگر کمی به عقب برویم، به روزهایی برخورد می کنیم که باشگاه استقلال سخت در کوشش بود تا بدهی استراماچونی را پرداخت کند؛ روزهایی که علی فتح الله زاده، مدیرعامل وقت باشگاه هر روز در این مورد هشدار می داد و وزیر وقت ورزش و جوانان هم هر روز تأکید می کرد که استقلال از آسیا حذف نشده و نخواهد شد! حالا فرض کنیم که فتح الله زاده می توانست رقم بدهی استراماچونی را فراهم و بدهی او را در زمان مناسب پرداخت کند، آیا در این صورت، استقلال مسئله ای برای حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا نداشت؟ این فرض کاملا غلط است؛ چراکه به نظر می رسد استقلال حتی درصورت پرداخت بدهی استراماچونی، باز هم به دلایل بسیار متعدد، فرصت حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را از دست می داد؛ اتفاقی که یک شاهکار مدیریتی تمام عیار بود و 2مدیرعامل استقلال که فصل گذشته مستقیما در این مسئله دست داشتند، حالا باید در خصوص آن به طرفداران باشگاه پاسخ بدهند.

*اصلاً می خواستید آسیایی شوید؟

آیا در استقلال، اراده ای برای آسیایی شدن وجود داشت؟ اگر اینطور بود چرا باشگاه ساده ترین مقدمات را برای این حضور فراهم ننموده بود؟ برای مثال، گفته می شد که باشگاه باید مدارکی را از شرایط استادیوم آزادی برای ای اف سی ارسال می کرد، تصاویری از ایمن بودن استادیوم آزادی، سیستم زهکشی آب در استادیوم و بعلاوه راه های تخلیه استادیوم اما هیچ یک از این تصاویر اصلا در سایت هایی که باید بارگذاری می شد، بارگذاری نشده بود. از آن عجیب تر اینکه حتی حکم مدیرعاملی علی فتح الله زاده نیز از سوی باشگاه در این سایت ها آپلود نشد. حتی ارسال مدارک پزشکی پزشک استقلال نیز به درستی انجام نشد. باشگاهی که حتی این کارهای ساده را هم انجام نداده بود، چطور امیدوار بود شانس حضور در رقابت های این فصل لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد؟ در حقیقت هر آنچه باید از سوی یک باشگاه حرفه ای به عنوان یک موضوع بدیهی درنظر گرفته گردد، از سوی استقلال انجام نشده و باشگاه عملا خودش به استقبال حذف از رقابت های لیگ قهرمانان رفته بود.

*وعده های بی خاتمه

مدیران سابق استقلال مدام به طرفدارانشان وعده می دادند که همه مسائل حل خواهد شد و هیچ مسئله ای باشگاه را تهدید نمی نماید. خاتمه این وعده ها اما این بود که استقلال حتی بدون داستان استراماچونی نیز، شانسی برای دریافت مجوز حرفه ای نداشت؛ چراکه ظاهرا مدیران وقت این تیم اصلا نمی دانستند که چه مدارکی را باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه بدهند و به سادگی از کنار این موضوع عبور کردند. حالا چه تضمینی وجود دارد که وعده های مدیران فعلی تیم به حقیقت تبدیل گردد؟ آنها مدام تأکید دارند که مشکل فهرست حل خواهد شد و استقلال می تواند قراردادهایش را ثبت کند. با وجود این، همین حالا منتظر محمد به باشگاه مس رفسنجان قرض داده شده و این فصل دور از استقلال خواهد بود؛ سرنوشتی که شاید در انتظار چند بازیکن جوان دیگر نیز در استقلال باشد. طرفدار تیم وقتی خاتمه وعده های پیشین را می بیند، کاملا حق دارد که به وعده های تازه هم اعتمادی نداشته باشد.

*هیچ کس حساس نیست!

جالب اینکه طرفداران فوتبال ایران به طور کلی روی این مسائل حساسیتی به خرج نمی دهند. برای طرفدار ظاهرا فقط خرید بازیکن مهم است و مدیری که توانسته باشد چند بازیکن بخرد، مدیر توانمندی به شمار می رود؛ حتی اگر ساده ترین اصول مدیریتی را رعایت نکند. حقیقت آن است که استقلال حتی اگر امروز یک باشگاه پرستاره بود، در زمینه مدیریتی نمره مردود می گرفت؛ چراکه کارهای ساده ای مثل آپلود مدارک برای ای اف سی هم از سوی این باشگاه به تعویق انداخته می شوند و در نهایت هم انجام نمی گیرند. با این مسائل عجیب، معلوم نیست استقلال دوباره چه زمانی می تواند به لیگ قهرمانان آسیا برگردد. فعلا این باشگاه اصلا واجد شرایط دریافت مجوز حرفه ای به نظر نمی رسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "با قلعه نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم ، درخصوص شانس اول قهرمانی لیگ باید با واقعیت کنار بیاییم! ، استقلال با دست خودش حذف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قلعه نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم ، درخصوص شانس اول قهرمانی لیگ باید با واقعیت کنار بیاییم! ، استقلال با دست خودش حذف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید