عدم امکان نمایش بسیاری از آثار مخزن موزه رضا عباسی به دلیل نبود ویترین مناسب

به گزارش وبلاگ ماریانا، ایلنا/ براساس آخرین اخبار واصله، عدم امکان نمایش بسیاری از آثار مخزن موزه رضا عباسی به دلیل نبود ویترین مناسب صورت گرفت.

عدم امکان نمایش بسیاری از آثار مخزن موزه رضا عباسی به دلیل نبود ویترین مناسب

صدیقه قدرت آبادی (مدیر موزه رضا عباسی) با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی موزه ها فرصت بیشتری برای پژوهش، انجام پروژه های آسیب شناسی، حفاظتی و بازسازیی، صرف زمان بیشتر برای ساماندهی آثار مخازن، عملیات عمرانی، ساماندهی کتابخانه، معرفی و پژوهش روی آثار، ثبت و ضبط فعالیات های پشت صحنه بخش های مختلف موزه، برنامه ریزی برگزاری نمایشگاه های موضوعی و… فراهم کرد.

وی گفت: موزه ها در ایران در شبکه های اجتماعی فعالیت آنچنانی نداشتند، این درحالی است که موزه ها در دنیا، وبسایت های قوی دارند که فعالیت آنها را در عرصه بین المللی مهیا می سازد. در ایران سرمایه گذاری که بخواهد در این حوزه برای موزه ها فعالیت داشته باشد، نداریم. با این وجود توانستیم از سایر صفحات مجازی مانند اینستاگرام استفاده کنیم که سبب شد تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگان موزه رضا عباسی افزایش چشمگیری داشته باشد. حتی برخی از پست ها در اینستاگرام بیش از 8 هزار لایک می خورد و در حال حاضر 6300 دنبال کننده دارد.

او ادامه داد: شیوع کرونا، راه های تازهی برای معرفی پیش روی موزه ها قرار داد. البته موزه های خارجی خیلی پیش تر از شیوع کرونا وبسایت ها و فعالیت در فضای مجازی را برای معرفی هرچه بیشتر خود آغاز کرده بودند اما از آنجا که در ایران فعالیت در بسیاری از صفحات شبکه های اجتماعی به دلائل قانونی امکان پذیر نبود؛ تمام این صحبت ها درحالی مطرح می شد که فعالیت در یوتیوپ، اینستاگرام، تلگرام و… می تواند فضای خوبی برای معرفی موزه ها به طیف گسترده ای از مخاطبان فراهم سازد. خوشبختانه مجوزهای ضمنی در این خصوص به موزه داده شد. راه اندازی و طراحی وبسایت نیازمند کادر فنی و متخصص است که متاسفانه تا به امروز بصورت جدی به آن نگاه نشده است. با وجود آنکه موزه ها همواره به فعال شدن وبسایتشان احساس نیاز می کنند تا بتوانند مخاطبینی از سراسر دنیا داشته باشند.

مدیر موزه رضا عباسی تاکید کرد: فعالیت در فضای مجازی می تواند علاوه بر جذب مخاطبین تازه، إمکان ارتباط با پژوهشگران در سراسر دنیا را فراهم می نماید. اکنون هم تعداد زیادی از پژوهشگران که خارج از کشور هستند، چه ایرانی های مقیم خارج از کشور و چه پژوهشگران خارجی از طریق شبکه های اجتماعی با موزه رضا عباسی در ارتباط هستند و به تبادل اطلاعات می پردازیم. موزه در نظر دارد برخی رویدادها و پست های خود را در جهت توسعه مخاطبین به زبان انگلیسی هم بگذارد.

قدرت آبادی در پاسخ به این سوال که مخاطبان موزه رضا عباسی بیشتر در پی تحقیق و بررسی و دسترسی به کدامیک از اشیای موزه ای که در اختیار این موزه است، گفت: نسخ خطی، مینیاتور و آثار دوره اسلامی از سفال ها و فلزها مورد علاقه پژوهشگران است. در این میان بیشترین پژوهشگران، ایرانی های مقیم خارج از کشور هستند.

او با اشاره به آنکه شیوع کرونا و تعطیلی موزه ها فرصت مناسبی برای انجام کارهای حفاظتی و پیشگیرانه در مخازن ایجاد کرده است، اذعان داشت: در گذشته موزه ها دوشنبه ها تعطیل بودند تا نظافت و مسائل تاسیساتی را انجام دهند. با برداشته شدن این تعطیلات، موزه ها با مشکل روبه رو شدند. در مدتی که موزه ها تعطیل هستند پیروز شدیم ویترین ها را تمیز کنیم، زیرنویس ها را تعویض کنیم، همچنین 20 درصد آثاری که به نمایش درآمده اند، تغییر کردند و آثار تازه از مخزن برای نمایش جایگزین آثار قدیمی شدند. عکاسی و آسیب شناسی آثار انجام شد.

مدیر موزه رضا عباسی درخصوص مخازن موزه یادآور شد: برخی پروژه های بازسازیی بر روی نسخ خطی و تابلو نقاشی ها انجام شد. عملیات حفاظت پیشگیرانه بر روی پارچه های دوره سلجوقی داشتیم که آسیب دیده بودند. اکنون فهرست نویسی نسخ خطی و اسناد موزه رضا عباسی در جریان است، چرا که بیش از 1400 سند و نسخه خطی در این موزه نگهداری می شود. اکنون حدود 30 درصد مخزن نسخ و پارچه ساماندهی شده است. و مخزن سفال و فلزها ساماندهی خوبی دارد.

او درخصوص انبارگردانی هم گفت: کارها رو به اتمام است و مسئله ای نیست. تا به امروز شی گم نشد.

قدرت آبادی درخصوص آثاری که در موزه رضا عباسی نگهداری می شوند و تا به امروز به نمایش گذاشته نشده اند، گفت: از آنجایی که ویترین مناسب نداریم از این رو برخی از آثار مانند سکه ها را نمی توانیم به نمایش بگذاریم درحالیکه حدود 14 هزار سکه در موزه نگهداری می شود و بدلیل عدم ویترین مناسب، امکان نمایش آنها وجود ندارد.

او گفت: موزه رضا عباسی بر مبنای اشیای تاریخی اهدایی و خریداری شده بنا شد. اما در سالهای اخیر هیچ اثری بصورت خریداری به موزه وارد نشده است.

مدیر موزه رضا عباسی همچنین از همکاری این مجموعه با فرهنگستان هنر خبر داد و گفت: برگزاری نمایشگاه های دوره ای و البته چاپ برخی از نسخ خطی را با فرهنگستان در نظر داریم. با موزه هنرهای معاصر و انتشارات یساولی در چاپ تازه شاهکارهای نگارگری، 25 اثر به این مجموعه کتاب افزوده شده است. همچنین نمایشگاه مشترک با سایر موزه های دنیا خواهیم داشت اما تا به امروز مذاکراتی نداشتیم شاید دراین خصوص کوتاهی کرده باشیم.

به گفته قدرت آبادی، طی ماههای گذشته موزه رضا عباسی برگزاری نمایشگاه هایی از مراحل بازسازی و حفاظت آثار، معرفی وظایف و فعالیت بخش های موزه و درعین حال نمایشگاه هایی با موضوعات مختلف از آثار موزه داشته که در صفحات مجازی برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین از خاتمه ماه جاری شاهد برگزاری کارگاه های آموزشی با همکاری مؤسسه کتاب آرایی ایرانی، مؤسسه هنری صبا و موزه ملک خواهیم بود. چاپ کتاب سفالینه های زرین فام موزه رضا عباسی هم در دست انجام است. سعی بر آن است که تا خاتمه سال جاری این کتاب روانه بازار شود.

منبع: همگردی

به "عدم امکان نمایش بسیاری از آثار مخزن موزه رضا عباسی به دلیل نبود ویترین مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم امکان نمایش بسیاری از آثار مخزن موزه رضا عباسی به دلیل نبود ویترین مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید