معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا، اروپا

به گزارش وبلاگ ماریانا، آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقاتی آسیا-اروپا

از سال 1338 تا به امروز باستان شناسان آلمانی در حال فعالیت بر روی شناسایی تمدن های مشترک باستانی هستند که در کشورهای مختلف از آسیا تا اروپا نهفته شده است. آنان با فعالیت های گسترده و پی در پی به منظور کشف این حلقه تمدن مشترک توانستند کتابی را به زبان انگلیسی منتشر نمایند. در این کتاب پژوهشی که آثار تاریخی از آسیا تا اروپا را شامل می گردد حدود هشت صفحه به آثار تاریخی ایران اختصاص داده شده است. مناطقی در کشور ایران کشف شده اند که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بوده اند. در ادامه خبرنگاران را در گزارش مربوط به آثار تاریخی ایران همراهی کنید.

معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا، اروپا

در صفحاتی که درباره آثار تاریخی ایران در کتاب پژوهشی آسیا اروپا اختصاص پیدا نموده، نشان دهنده فعالیت های میدانی باستان شناسان آلمانی در ایران است که از سال 1338 شروع شده و بیشتر مربوط می گردد به منطقه تخت سلیمان که در زمان ساسانی احداث شده بوده است. بعد از تخت سلیمان کاوش ها مربوط می گردد به محوطه های تاریخی تپه پهلوان و ریوی که در این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شده است. این نکته قابل ذکر است که دو بنای تاریخی که در تپه پهلوان و ریوی در استان خراسان شمالی واقع هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است و توضیحاتی درباره کاوش ها و تاریخچه و یافته های آنها ارائه شده است.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام داشت که در کتاب اخیری که به زبان انگلیسی به وسیله باستان شناسان آلمانی به چاپ رسیده تعداد هشت صفحه از آن مربوط به بناهای تاریخی و باستانی کشور ایران است. در بخشی از کتاب پژوهشی آسیا - اروپا آمده است که در سال 1340 موسسه باستان شناسی آلمان سازمان هایی مجزا را در تهران تاسیس نمود که باستان شناسان این کشور بتوانند به فعالیت های کاوشی خود بپردازند. آنان در نقاطی مثل فیروز آباد، بیستون و بسطام کاوش هایی را در سال های اخیر انجام دادند. در کنار تمامی کاوش هایی که انجام می شد، آنالیز ها و مستند سازی های گسترده ای هم در بخش هایی از کشور ایران انجام شد. در سال 1375 دفتر تهران به دفتر دپارتمان آسیا - اروپا تبدیل شد و از سال 1379 چهارچوبی را برای پژوهش میدانی در همکاری با دانشمندان ایرانی شکل داد.

سازمان پژوهشی باستانی آلمانی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این شعبه در نمایشگاه (تهران 50) در موزه دولتی برلین مورد قدردانی نهاده شد. مکان این موزه در منطقه الهیه در شهر تهران قرار داشته است و این مکان محلی برای گردهمایی های بین دانشمندان آلمانی و ایرانی است. بعلاوه این کتابخانه به منظور همکاری آلمانی ها و ایرانی ها و بعلاوه برگزاری دوره های آموزشی برای دانشگاه های مستقر در تهران باز است. پس از تاسیس این شعبه یک کتابخانه تخصصی در آن به وجود آمد که هم اکنون دارای 12 هزار جلد کتاب در حوزه های مختلف همانند باستان شناسی، تاریخ هنر خاور نزدیک، تاریخ باستان، مطالعات ایران شناسی و باستان شناسی و تاریخ اسلام است. این کتابخانه برای استفاده همکاران آلمانی و ایرانی به منظور دوره های آموزشی برای دانشگاه های مستقر در تهران باز است.

آثار تاریخی تپه پهلوان

یکی از کهن ترین منطقه های که محل استقرار انسان ها در دشت جاجرم و استان خراسان شمالی است، تپه پهلوان نام دارد که تپه پهلوان مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است. این منطقه تاریخی دارای سفال هایی است که دارای ظاهری خشن، نخودی با نقوش سیاه هندسی ساده که به نظر می رسد قدیمی ترین آثار استقراری این منطقه متعلق به اواخر دوره نوسنگی می باشد. شاید تپه پهلوان را بتوان به عنوان یکی از شرقی ترین نقاط توسعه فرهنگ چشمه علی بیان کرد. هرچند که نقوش سفال های دوره چشمه علی کشف شده در تپه پهلوان بسیار ساده و ابتدایی هستند.

آثار تاریخی ریوی

ریوی منطقه ای است که خاستگاه اشکانیان بوده است. جالب است بدانید که حکومت اشکانیان 256 سال قبل از میلاد و 224 سال بعد از میلاد بوده است در بعضی از کتاب های تاریخی عنوان شده که این حکومت حدود 480 سال بوده است. ریوی از شمال شرقی ایران و منطقه ها جنوب غرب عشق آباد در ترکمنستان امتداد دارد. به نوشته مورخان این منطقه زادگاه پارت ها بوده است. باستان شناسان المانی سالهاست که در این منطقه تاریخی با ابزار آلات باستان شناسی در تمامی فصول سال در حال کاوش هستند تا بتوانند رازهای باستانی را که در لایه های گوناگون این خطه نهفته است برای همگان آشکار سازند. بعلاوه آنان در پی پیدا کردن قدیمی ترین منطقه ها تمدنی ایران کهن هستند که بتوانند حلقه های مفقوده شده فرهنگ سازان تمدن بشری و بعلاوه عظمت تاریخ فرهنگ و تمدن کشور ایران که در این شهر پنهان شده است را رمزگشایی نمایند. اهمیت این تپه تاریخی یا همان شهر باستانی ریوی به مقدار ای است که استاندار خراسان شمالی محمد رضا صالحی در یکی از نشست های شورای برنامه ریزی این موضوع را خواهان شد که منطقه ریوی در لیست جهانی ثبت گردد.

تعدادی از عکس های دپارتمان اولیه تهران در حال حاضر در دپارتمان آسیا - اروپا در برلین نگهداری می گردد و این عکس ها از محوطه های مهم ایران می باشند. بخشی از این مستندنگاری ها را می توانید به صورت آنلاین در بانک های اطلاعاتی آراخنه (Arachne) در سایت arachne.unikoeln.de مشاهده کنید.

منبع: الی گشت

به "معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا، اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا، اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید