راه اندازی یک اپلیکیشن برای دانشجویان زبان فارسی کشمیر

به گزارش وبلاگ ماریانا، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، از اپلیکیشن Ibrahim.Persian در فضای مجازی، با حضور رئیس مرکز تحقیقات فارسی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی، رئیس سابق بخش فارسی دانشگاه دهلی، رئیس اعلی آموزش منطقه باره موله، رئیس مدرسه سطح عالی دنگی وچهه باره موله و دیگر اساتید و پژوهشگران به شمول از دکتر تصدق حسین، عامر سهیل وانی، آقای شهناز رشید و دانشجویان زبان فارسی، رونمایی شد.

راه اندازی یک اپلیکیشن برای دانشجویان زبان فارسی کشمیر

این اپلیکیشن توسط محمد ابراهیم وانی، از اساتید زبان فارسی کشمیری، در یک مدرسه سطح عالی ساخته شده است. اپلیکیشن فوق شامل متون درسی فارسی و ترجمه آن درس ها به زبان اردو و انگلیسی است و از رنگ های گوناگون، تصاویر مربوط به درس ها و همچنین بعضی از نمونه های خطاطی از خطاطان معروف هند و ایران مانند کاوه تیموری، استاد مسعود ربانی، دکتر احسان الله شکرالهی، محمد احرار هندی و محمد فردوس یساری در این ایپلکیشن استفاده شده است.

برنامه تدریسی در این اپلیکیشن به سه بخش با عنوان بخش زبان آموزی، نثر، نظم تقسیم شده است و در آن از درس های سطوح ابتدایی فارسی مانند: سارا و دارا، حکایات گلستان سعدی، رساله دلگشا در بخش نثر، اشعار فارسی از افسانه شعبان نژاد، عباس یمینی شریف و دیگر شعرای کلاسیک فارسی مانند جلال الدین رومی، امیرخسرو دهلوی، سعدی شیرازی و رباعیات خیام در بخش نظم، در این ایپلکیشن استفاده شده است.

در این مراسم، احسان الله شکرالهی رئیس مرکز تحقیقات فارسی، ضمن استقبال بنیاد سعدی و رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو از این نوع اقدامات، گفت: گسترش زبان فارسی در هند باعث تقویت بیش از پیش روابط بین ایران و هند شده و یادگیری زبان فارسی در هند باعث ترویج فرهنگ ایرانی در این کشور شده که البته کشمیر بیش از این خود دارای فرهنگ ایرانی بوده و باید از آن نگهبانی گردد.

در بخش دیگر این نشست، پرفسور علیم اشرف خان رئیس سابق بخش فارسی دانشگاه دهلی اضافه کرد: بدون خواندن نویسنده های فارسی مانند رومی و سعدی آموزش دانشجویان باید ناقص مطرح گردد، چون ادبیات فارسی برای انسان سازی خیلی مهم است.

رئیس اعلی آموزش منطقه، باره موله جی ایم لون، ادامه داد: این اولین اقدام برای دانشجویان فارسی کشمیر است، که بسیار ارزشمند و قابل ستایش است، وی گفت: کشمیر زبان فارسی و یک فرهنگ بزرگ ایرانی داشته ولی با گذشت زمان و غلبه زبان انگلیسی ما از این زبان و فرهنگ دور شده ایم که دولت ایران برای نگهبانی زبان فارسی در کشمیر باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

احمد وانی رئیس مدرسه سطح عالی دنگی وچهه باره به عنوان آخرین سخنران در این نشست ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: زبان فارسی میراث ملی ماست که اساس آن صلح، تصوف و انسان دوستی است. در انتها این مراسم مرضیه هاشمی اشعار را به زبان فارسی قرائت کرد.

این اپلیکیشن مورد استقبال گرم دانشجویان و دوستداران زبان فارسی نهاده شد و واکنش های مثبتی از سوی استادان، دانشجویان نشان داده شد، که خود به یک جنبش جدید برای حفظ زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در کشمیر تبدیل شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "راه اندازی یک اپلیکیشن برای دانشجویان زبان فارسی کشمیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی یک اپلیکیشن برای دانشجویان زبان فارسی کشمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید