5 نکته مهم و کاربردی برای پخت قطاب یزدی

به گزارش وبلاگ ماریانا، قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که بسیار محبوب است و دستور پخت آسانی دارد.

5 نکته مهم و کاربردی برای پخت قطاب یزدی

وبلاگ ماریانا | قطاب یکی از شیرینی های سنتی، بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که خاستگاه آن شهر یزد است و در میان شیرینی های یزدی هواداران زیادی دارد. قطاب یزدی از دو بخش لایه خمیری و لایه داخلی تشکیل شده است.

به گزارش وبلاگ ماریانا ، تاریخچه پخت قطاب در ایران به صورت رسمی به زمان قاجار می رسد؛ اما بعضی از مورخان پخت آن را مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می دانند. قطاب یکی از شیرینی های محبوب و ویژه نوروزی است که در ظرف شیرینی عید جایگاه ویژه ای دارد.

شما می توانید این قطاب خوشمزه را در منزل با روشی آسان تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه قطاب یزدی به صورت مرحله به مرحله همراه با ارائه نکات مهم برای پخت قطاب تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم

آرد سفید شیرینی: 300 گرم

تخم مرغ: 1 عدد

زرده تخم مرغ: 1 عدد

ماست کم چرب: 100 گرم

روغن جامد: 100 گرم

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

پودر پسته برای تزیین: به مقدار لازم

مواد داخل قطاب

مغز گردو یا پسته: 3 قاشق غذاخوری

پودر نارگیل: 1 قاشق غذاخوری

پودر قند: 3 قاشق غذاخوری

پودر هل: 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه قطاب یزدی + نکات مهم

1 ـ برای تهیه مواد میانی قطاب پودر نارگیل، گردو و یا پودر پسته را همراه با پودر هل یا هل درسته و پودر قند داخل آسیاب بریزید و چند دقیقه بزنید تا مواد حالت خمیری و چسبنده پیدا کند؛ سپس مواد آماده را کنار بگذارید.

2 ـ برای تهیه خمیر قطاب ابتدا تخم مرغ کامل را همراه با یک زرده تخم مرغ و وانیل داخل یک کاسه مناسب بریزید و حدود 1 دقیقه با همزن برقی بزنید؛ سپس روغن جامد را اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید. حالا ماست را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به صورت یکدست با هم مخلوط شوند.

3 ـ همزن را کنار بگذارید و آرد را کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا کم کم خمیری نرم و لطیف شکل بگیرد که به دستتان نمی چسبد. اگر خمیر هنوز به دستتان می چسبید یا چرب بود، کمی دیگر آرد شیرینی به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر قطاب را نباید بیش از حد ورز بدهید؛ زیرا به روغن می افتد و درنهایت قطاب شما خشک خواهد شد.

4 ـ روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید و نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند؛ سپس خمیر را از یخچال خارج کنید و روی میز کار بگذارید. حالا به مقدار یک گردو از خمیر بردارید و کف دستتان باز کنید تا شبیه یک دایره گردد و بعد یک قاشق از مواد میانی قطاب که از قبل آماده نموده اید، وسط خمیر بریزید. حالا با یاری انگشتان دست اطراف خمیر را جمع کنید و بالا بیاورید و به هم بچسبایند، طوری که خمیر به شکل یک گردو کاملا گرد باشد. خمیر را کف دستتان بچرخانید تا ترک های احتمالی روی خمیر رفع گردد و هنگام سرخ شدن باز نگردد.

5 ـ داخل یک شیر داغ کن یا قابلمه گود روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا روغن داغ گردد؛ سپس قطاب ها را یکی یکی سرخ کنید. رنگ قطاب باید طلایی روشن باشد و نباید قطاب را بیش از مقدار سرخ کنید که تیره و قهوه ای گردد. بعد از این که قطاب های سرخ شده کاملا خنک شدند، آن ها را داخل پودر قند بغلتانید و بعد داخل ظرف مورد نظر بچینید و روی آن را با پودر پسته تزیین کنید. قطاب را باید داخل یک ظرف در بسته و در یخچل نگهداری کنید.

منبع: فرادید

به "5 نکته مهم و کاربردی برای پخت قطاب یزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته مهم و کاربردی برای پخت قطاب یزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید