گزارش یک رسانه غربی از شرایط اسفناک ساکنان منطقه ها جده در عربستان

به گزارش وبلاگ ماریانا، یک رسانه انگلیسی با تاکید بر سوء مدیریت رژیم آل سعود شرایط ساکنان منطقه ها جده را یک تراژدی غیر قابل توصیف دانست.

گزارش یک رسانه غربی از شرایط اسفناک ساکنان منطقه ها جده در عربستان

به گزارش گروه بین المللی وبلاگ ماریانا، وب سایت انگلیسی میدل ایست آی تأکید کرد که تخریب منازل اهالی جده در عربستان غیر قابل درک است؛ چراکه منجر به آوارگی هزاران نفر می گردد.

میدل ایست آی در گزارشی نوشت: تخریب منازل ساکنان جده به وسیله مقامات سعودی منجر به آواراه شدن هزاران نفر شده؛ گویا این محله ها یک منطقه جنگی و یک تراژدی غیرقابل توصیف است.

وب سایت مذکور در ادامه تاکید نمود: روزها پیش صلاح یکی از ساکنان جده گفت که ساکنان شهر ساحلی جده عربستان نگران آینده خود هستند و شب ها نمی توانند بخوابند؛ چراکه دستور تخلیه ناگهانی صادر شده است.

صلاح گفت: ما نمی دانیم چه کار کنیم و نمی دانیم کجا برویم. حداقل یک میلیون نفر در جده به علت اقدامات دولت آواره می شوند.

تخریب منطقه ها مسکونی جده بخشی از طرح دولت برای جایگزین کردن پروژ ه های بزرگ است.حداقل 10 محله تا به امروز به طور کامل نابود شده اند و عملیات تخریب در 10 محله دیگر همچنان ادامه دارد.

این طرح حدود 60 منطقه را هدف قرار می دهد که عمدتاً در بخش جنوبی شهر هستند وپیش بینی می گردد ماه ها ادامه یابد.

ساکنان جده گفتند که تخریب منطقه ها مسکونی آن ها را غافلگیر کرد؛ چرا که آن ها زمان بسیار کمی برای ترک محله خود و جابه جایی دارند.

صلاح گفت: من بسیار ناراحت هستم. نمی توانم آنچه را که اینجا اتفاق می افتد توصیف کنم و این امر بسیار غیرقابل درک است.

بسیاری از ساکنان جده بعلاوه گفتند که دولت به آن ها مسکن موقت و غرامت ارائه نداده و در واقع بسیاری از صاحبان خانه را به اجاره نشین تبدیل نموده است.

تخریب منطقه ها مسکونی جده بحران مسکن در عربستان را تشدید نموده و قیمت اجاره در سطح شهر به شدت افزایش یافته است به گونه ای که ساکنان می گویند اجاره بها در عرض چند روز دو برابر شده و بسیاری از آنها توانایی پرداخت آن را ندارند.

به گفته شاهدان عینی، بعضی از مردم مجبور شدند اثاثیه خود را در فضای باز بگذارند . یکی از اهالی نیز گفت که بعضی از خانواده ها در ماشین خود می خوابند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، بسیاری از خانواده های سعودی هستند که شرایط اقتصادی خوبی ندارند و آنها حتی نمی توانند اثاثیه خود را جابه جا نمایند.بچه هایی هستند که باید به مدرسه بروند و بعلاوه افراد سالمندان، بی سرپرست و معلولی نیز هستند که در شرایط اسفناکی به سر می برند.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دسامبر 2021 طرح کلی پروژه مرکز شهر جده را با سرمایه گذاری کل 75 میلیارد ریال برای توسعه 5.7 میلیون مترمربع گفت که به وسیله صندوق سرمایه گذاری عمومی و سرمایه گذاران تامین می گردد. این طرح در چارچوب منظره 2020 بن سلمان است که به موجب آن چهار مکان مهم جهانی جایگزین محله ها می گردد .

این پروژه که اواخر سال 2022 افتتاح می گردد، منطقه ای مسکونی به مساحت دو و نیم میلیون متر مربع، منطقه ای تجاری به مساحت 470 هزار متر مربع، منطقه ای آموزشی به مساحت 150 هزار متر مربع و منطقه ای برای دفاتر تجاری به مساحت 800 هزار متر مربع را در خود جای خواهد داد .

بر اساس جداول منتشر شده به وسیله شهرداری جده، این طرح، حداقل 37 محله با مساحت 31.2 میلیون مترمکعب را تحت تأثیر قرار می دهد. این ارقام نشان می دهد 200 هزار خانه که نزدیک به یک میلیون نفر در آن زندگی می نمایند و یک چهارم جمعیت جده را تشکیل می دهند، آواره خواهند شد .

مقامات سعودی پیش از این خانه هایی را در یکی از محله های جده تخریب نموده بودند و تصاویر و فیلم هایی از تعدادی از آن خانه ها پخش شده بود و منازل آن ها با خاک یکسان شدند، صحنه هایی که بعضی آن را دردناک توصیف کردند .

شبکه العربیه متعلق به عربستان سعودی اوایل این هفته گزارش داد که دولت سعودی به ساکنان یک ماه فرصت داده تا منازل خود را ترک نمایند و طرحی را برای جبران خسارت کسانی که می توانند مالکیت خانه خود را ثابت نمایند، شروع نموده است؛ اما ساکنان گفتند زمانی که بولدوزرها برای تخریب خانه ها رسیدند، هیچ ارزیابی از ارزش اموال و مقدار گیری صورت نگرفت.

یکی از ساکنان جده گفت که صحبت مقامات سعودی در خصوص زاغه ها و ساختمان های بدون مجوز دروغ است؛ چراکه ساختمان های جدیدی وجود دارد که یکی دو سال پیش ساخته شده؛ اما مقامات سعودی آن را تخریب کردند.

مقامات سعودی به بهانه توسعه شهر، خانه ها را تخریب و ساکنان آن را آواره می نمایند و این درحالی است که ده ها پروژه در جده سال هاست متوقف شده و هنوز تکمیل نشده اند .

بسیاری از فعالان و شهروندان هشتگ تخریب جده را ترند کردند. وفاداران دولت آن را کمپینی مناسب برای خاتمه دادن به زاغه ها می دانند، اما از سوی دیگر، فعالان سعودی آن را یک کمپین ناعادلانه می دانند. آن ها معتقدند که باید به ساکنان این محله زمان کافی برای جستجوی مسکن بدهند، بعلاوه غرامت به آن ها بپردازند؛ چراکه ساکنان این منطقه ها فقیر هستند و نمی توانند اجاره بها بپردازند .

به نظر می رسد دولت سعودی مصمم به ادامه کمپین تخریب محله های اعلام شده بدون توجه به شرایط نارضایتی ها است. پروژه ای در مرکز جده با حمایت شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین این محله ها می گردد و وی با بودجه تقریبی 500 میلیاردی این پروژه را پیروزی بر زاغه ها می داند .

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش یک رسانه غربی از شرایط اسفناک ساکنان منطقه ها جده در عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش یک رسانه غربی از شرایط اسفناک ساکنان منطقه ها جده در عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید