میان خوشنویسی و موسیقی پل می سازم ، تبلیغات شلخته، مرکز را آشفته نموده است

به گزارش وبلاگ ماریانا، محمدرضا جوادی نسب متولد 1350 است و از سال 69 کار خوشنویسی را آغاز نموده است. او تا امروز چندین نمایشگاه گروهی و دو نمایشگاه انفرادی در نمایشگاه های وادی هشتم، سبحان، ترانه باران، برج میلاد و نقش دنیا داشته است.

میان خوشنویسی و موسیقی پل می سازم ، تبلیغات شلخته، مرکز را آشفته نموده است

وبلاگ ماریانا - شقایق عرفی نژاد: علاوه براین، او در زمینه تبلیغات محیطی و شهری هم فعالیت و از سال 73 به عنوان مدرس هنر در مدارس شهر تهران تدریس نموده و داور جشنواره های هنری آموزش و پرورش هم بوده است. با او گفت وگو کردیم.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

چه چیز نقاشی خط برایتان مجذوب نماینده است؟

خوشنویسی سنتی محدودیت هایی دارد، ولی نقاشی خط مدرن تر است. می توانید در آن از تنوع رنگ و فرم و بافت بیشتری استفاده کنید. ضمن اینکه مردم هم با آن ارتباط خوبی برقرار می نمایند. تجربه نشان داده هم در ایران و هم در خارج از ایران استقبال خوبی از این هنر می گردد.

به نظرتان نقاشی خط بیشتر خوشنویسی است یا نقاشی؟

به نظرم خوشنویسی است. از عناصر نقاشی فقط از ابزار رنگ در آن استفاده می گردد. اگر خط را از نقاشی خط بگیرید دیگر چیزی باقی نمی ماند. با خط است که به فرم های مختلف می رسیم.

البته در کار برخی از هنرمندان نقاشی خط عنصر نقاشی برجسته تر از خط است.

بله. برخی ها به نقاشی نزدیک می شوند، ولی به نظر من کلمه و حرف در این هنر حرف اول را می زند. گاهی با تکرار حروف، گاهی با یک بیت شعر، اما به هرحال پایه آن خوشنویسی است.

یعنی کسی که نقاشی خط کار می نماید لازم نیست که از نقاشی چیزی زیادی بداند؟

معلوم است که باید بداند. باید تکنیک هایی از نقاشی، پتینه و ترکیب مواد بداند. ولی باز هم می گویم بدون اینها هم می گردد فقط با کلمه و بدون استفاده از عناصر نقاشی، نقاشی خط خلق کرد. می توانید روی پوست دست یا خاک هم یک نقاشی خط کار کنید.

به جز مولانا از شعر چه شعرایی در کارتان استفاده نموده اید؟

حافظ، لاهوتی و خواجوی کرمانی.

بوم هایتان هم بخش مهمی از کارتان هستند. درباره آنها هم شرح بدهید.

نام یکی از نمایشگاه هایم نیمی دف و نیمی بوم، نیمی من و نیمی او است. بنابراین از همین جا معلوم می گردد که بوم ها چه نقشی در کارم دارند. در ساخت بوم ها فرم تازهی را تجربه نموده ام. از آنجا که می خواستم فرم دف در بوم ها تعیین باشد، بوم هایی با شکل دایره ساختم و نامشان را دف ـ بوم گذاشتم. این بوم ها میزان های مختلفی دارند و به شکل چهار ضلعی، شش ضلعی، 12 ضلعی، 18 ضلعی و با قطرهایی از 28 سانت تا 120 سانت هستند.

شما در تبلیغات محیطی هم فعالیت داشته اید، فکر می کنید چطور می گردد آرامش را به وسیله کارهای تبلیغاتی شهر منتقل کرد؟

برای هر چیزی فکر خوب و مدیریت خوب ضروری است. چه در کار تجاری و چه در کار هنری و معماری. ما در معماری مان فکر خوب و مدیریت خوب نداریم. هر کس هر طور که می خواهد، می سازد و نماسازی می نماید. ولی در کشورهای دیگر قانون وجود دارد. ساختمان ها با هم هماهنگ هستند و همین به مردم آرامش می دهد. یکی از مواردی که به آشفته بودن چهره شهر شدت بیشتری می دهد تبلیغات بی نظم و شلخته است که جز انفجار تصویر و رنگ چیز دیگری نیستند. این تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی حتی مردم را به خرید و استفاده از یک محصول هم ترغیب نمی نمایند. فقط آرامش را مختل نموده اند. همین تبلیغات اگر به شکل صحیح و با مدیریت خوب ارائه شوند هم مؤثرترند و هم به زیبایی شهر یاری می نمایند.

از نقاشی های خیابانی و مجسمه ها گفتید. بیشتر در این باره بگویید.

نقاشی ها و مجسمه ها همه حاصل کار هنرمندان هستند. برخی ها حاصل کار هنرمندان جوان هستند و برخی را هم استادان آن رشته خلق نموده اند. برخی از کارها واقعاً جلب توجه می نمایند. چندبار پیش آمده که کاری را دیده ام و بعد دوباره برگشته ام و با دقت بیشتری نگاهش نموده ام. موضوعات برخی هایشان واقعاً تازه است. سفارشی نیستند و معلوم است هنرمند آزاد بوده است. اما همان طور که گفتم باید بیشتر روی این نوع کارها دقت گردد.

خیابان یا محله ای در تهران سراغ دارید که در مقایسه با جاهای دیگر زیباتر باشد یا آرامش بخش باشد؟

در جاهایی که بافت فرهنگی و اصالتشان را حفظ نموده اند با وجود شلوغی باز هم آرامش وجود دارد. درخیلی از جاهای تهران هم این محله ها وجود دارند. به خصوص فرهنگسراها و پارک ها به علت اینکه در آنها از فکر هنری بهره گرفته شده است به اطرافشان آرامش می دهند.

به نظرتان خیابان ظفر که نمایشگاه پنجره در آن واقع شده چه ویژگی هایی دارد؟

ترافیک شدیدی دارد. فکر نمی کنم دوست داشته باشم در آنجا زندگی کنم. ولی از نظر بافت شهری و فرهنگی و مردمی که در آن زندگی می نمایند شرایط خوبی دارد. نزدیکی اش به بزرگراه مدرس و خیابان شریعتی هم از محاسنش محسوب می گردد.

*منتشر شده در وبلاگ ماریانا محله منطقه 3 به تاریخ 1393/3/10

منبع: همشهری آنلاین

به "میان خوشنویسی و موسیقی پل می سازم ، تبلیغات شلخته، مرکز را آشفته نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میان خوشنویسی و موسیقی پل می سازم ، تبلیغات شلخته، مرکز را آشفته نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید