مهم ترین اولویت های منابع انسانی سازمان ها در سال 1402

به گزارش وبلاگ ماریانا، شاید بخش منابع انسانی هر سازمانی را با فعالیت های استخدامی آن بشناسیم. اما باید بگوییم که بخش منابع انسانی در هر سازمانی، غیر از فعالیت های مربوط به جذب و استخدام، مسئولیت کارهای دیگر از جمله افزایش بهره وری کارکنان و بعلاوه افزایش درصد نگه داشت آنها را بر عهده دارد و اولویت این بخش، در هر سازمانی فرق دارد.

مهم ترین اولویت های منابع انسانی سازمان ها در سال 1402

ایران تلنت با برگزاری یک نظرسنجی میان مدیران و کارشناسان، مهم ترین اولویت های منابع انسانی سازمان ها در سال نو را معین نموده است.

مهم ترین اولویت منابع انسانی در شرکت ها و در سال نو

در این نظرسنجی، مدیران و کارشناسان منابع انسانی، در خصوص مهم ترین اولویت این بخش از سازمان نظر داده اند و نتیجه به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد که بهره وری کارکنان مهم ترین ماموریت منابع انسانی سازمان ها در سال نو یعنی سال 1402 خواهد بود. این نتیجه نشان می دهد که بهره وری کارکنان چقدر برای سازمان ها مهم شده است و می دانند که این موضوع چقدر می تواند روی مقدار هزینه های مربوط به گردش و استخدام کارکنان اثر داشته باشد.

در این نظرسنجی، رضایت شغلی نیز دیگر شاخص مهم عملکرد در حوزه منابع انسانی شده که در رده دوم قرار گرفته است. از دیگر KPIهای مهم بخش منابع انسانی برای سال نو می توان به میانگین زمان ماندگاری کارکنان، نرخ خروج، هزینه آموزش، هزینه هر استخدام، زمان مورد احتیاج برای هر استخدام و نرخ تبدیل استخدام اشاره نمود.

تصویر بالا از این نظرسنجی نشان می دهد که اولویت های اصلی مدیران عامل شرکت ها دو فاکتور بهره وری کارکنان و رضایت شغلی هستند. زمان مورد احتیاج برای استخدام و نرخ تبدیل استخدام نیز دو شاخص کلیدی عملکرد مدیران عامل در زمینه منابع انسانی هستند که از درجه اولویت پایین ترین نسبت به دیگر KPIها قرار دارند. در جدول زیر مهم ترین KPIهای سال نو منابع انسانی از نگاه سمت های مختلف معین شده است:

تصویر بالا نشان می دهد که مهم ترین اولویت منابع انسانی در سال نو یعنی همان بهره وری کارکنان از نظر مدیران و مدیران منابع انسانی درجه اهمیت یکسانی و یا حتی کمتر نسبت به رضایت شغلی کارکنان دارد.

تغییرات مورد احتیاج در حوزه جذب و استخدام

در این گزارش، بعلاوه به تغییرات مورد احتیاج در حوزه جذب و استخدام نیز پرداخته شده که متناسب با احتیاج سازمان ها در نظر گرفته می شوند. نتایج نشان می دهند که تنها 18 % از افراد تمایل به دریافت رزومه بیشتر داشته اند و شرکت ها در پی جذب افراد از روش های دیگر هستند. گزینه های معرفی افراد متخصص پس از ارزیابی تخصصی و منابع انسانی و مذاکرات مرتبط با حقوق و همین طور معرفی افراد متخصص پس از ارزیابی تخصصی با درصد یکسان 41% مهم ترین تغییرات مورد احتیاج سازمان ها در حوزه جذب و استخدام خواهند بود.

در تصویر زیر عددها و درصدهای به دست آمده در این نظرسنجی معین است. از آنجایی که در این نظرسنجی سوالات از مدیران و کارشناسان این حوزه پرسیده شده، در تصویر زیر می توانید به تغییرات مورد احتیاج در حوزه جذب و استخدام از نگاه سمت های مختلف نگاهی بیندازید.

در این نظرسنجی، گزینه معرفی افراد متخصص پس از ارزیابی تخصصی و منابع انسانی و مذاکرات مرتبط با حقوق مهم ترین تغییر مورد احتیاج در حوزه جذب و استخدام از نگاه مدیران عامل، مدیران مالی و قائم مقام های مدیران عامل است.

کدام یک از برنامه های منابع انسانی سازمان ها اولویت بالاتری دارند؟

در قسمت ابتدایی در خصوص مهم ترین اولویت منابع انسانی گفتیم، اما در این نظرسنجی در خصوص برنامه های منابع انسانی سازمان ها و گزینه هایی که بیشترین اهمیت را دارند نیز پرسیده شده است. بر اساس نظرسنجی ایران تلنت، مهم ترین برنامه منابع انسانی در سازمان ها در سال 1402 ارزیابی عملکرد کارکنان انتخاب شده است. در رتبه دوم و سوم نیز بهبود شاخص های نگهداشت و جذب و استخدام قرار گرفته اند.

تصویر بالا از این نظرسنجی نشان می دهد که گزینه های زیر در رتبه های بعدی برنامه های منابع انسانی سازمان ها قرار گرفته اند:

  • تدوین یا به روزرسانی سیستم حقوق و دستمزد
  • آموزش نیروها
  • توسعه تکنولوژی های منابع انسانی
  • تدوین، به روزرسانی چارت سازمانی و طبقه بندی مشاغل
  • توسعه برند کارفرمایی
  • تعدیل نیرو
  • استقرار سیستم تصمیم ساز مبتنی بر داده های منابع انسانی

در نهایت باید اعلام کنیم که سازمان ها و مدیران در سال نو روی افزایش بهره وری کارکنان و بعلاوه رضایت شغلی آنها تمرکز دارند و مهم ترین برنامه منابع انسانی در سازمان ها در سال 1402 ارزیابی عملکرد کارکنان است.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

منبع: مجله شنبه

به "مهم ترین اولویت های منابع انسانی سازمان ها در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین اولویت های منابع انسانی سازمان ها در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید