واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی شد

به گزارش وبلاگ ماریانا، واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد.

واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ ماریانا، واکسن کرونای اسپوتنیک (مشترک ایران و روسیه) با حضور نمکی، وزیر بهداشت و آموزش درمان در شرکت اکتوور شهرک صنعتی بهارستان البرز رونمایی شد.

دنیاپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه ایران ششمین کشوری است که بعد از کشور هایی همچون صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، فراوری مشترک واکسن کرونا را در کشور شروع کرد و به فراوری انبوه رساند، گفت: دانش فنی و فناوری این واکسن از موسسه گامالیا کشور روسیه است و از ابتدای سال جاری محموله بانک سلولی برای کشت و فراوری تحویل شرکت اکتوور شد.

او با اشاره به این مطلب که شرکت اکتوور یکی از 4شرکت متقاضی ایرانی بود که از طرف روسیه به عنوان اولین فراوری کننده ایرانی تایید شد، اضافه کرد: ورود به فرآیند فراوری دارو های ویژه درمان کووید-19 از روز های نخست شیوع این بیماری و همزمان با شرکت های بین المللی فراوریکننده این داروها، سبب شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، فرآیند فراوری این محصولات در شرکت اکتوور نهایی گردد و علاوه بر خودکفایی در فراوری با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای دنیای، دارو های موثر در درمان کووید را ارائه کند.

گروه اکتوور مجموعه ای متشکل از کارخانجات دارویی و غذایی با بیش از نیم قرن تجربه و همراهی افزون بر چهار هزار جوان ایرانی، یکی از بزرگترین و معتبرترین مجموعه های فراوریی دارو و غذا در ایران و منطقه است. مجموعه داروسازی گروه اکتوور با فراوری بیش از 300 محصول دارویی در 15 حوزه درمانی تحت به روزترین استاندارد ها و مورد تایید سازمان های داخلی و بین المللی، با ایجاد خطوط پیشرفته فراوری دارو در کشور و فراوری بالاترین میزان قرص، کپسول، سرنگ، ویال و آمپول، دارای یکی از بزرگترین مجموعه خطوط فراوری دارو در کشور است.

تامین و به کارگیری مجهزترین ماشین آلات فراوریی بر اساس آخرین فناوری در حوزه دارو های خوراکی، پیشرفته ترین و مجهزترین خطوط فراوری دارو های ضد سرطان، پیوندی، هورمونی و باروری و نیز مشارکت فعال در بخش مکمل ها و مواد موثره دارویی، در کنار انتقال دانش فنی و استفاده از ظرفیت های موجود در کشور، بخشی از کوشش گروه اکتوور در افزایش اشتغال زایی و رونق فراوری ملی بوده است. مشارکت گسترده بین المللی با معتبرترین مجموعه های دارویی دنیا همچون Merck آلمان، Krka، Hetero و ... و جذب سرمایه گذاری گسترده بین المللی در کشور، نشانگر توانمندی تجهیزاتی و دانش روزآمد اکتوور در فراوری محصولات دارویی در کلاس دنیای در کشور است که حاصل سال ها تجربه و کسب دانش و تعهد ملی است.

ورود به فرآیند فراوری دارو های ویژه درمان کووید-19 از روز های نخست شیوع این بیماری و همزمان با شرکت های بین المللی فراوریکننده این داروها، سبب شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، فرآیند فراوری این محصولات در مجموعه اکتوور نهایی شده و علاوه بر خودکفایی در فراوری، با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای دنیای، دارو های موثر در درمان کووید را به کادر درمان و مردم عزیزمان ارائه کند.

با شروع کوشش دنیای برای تامین واکسن کووید-19 و تحقیقات در این زمینه، گروه دارویی اکتوور همچون گذشته ضمن انجام مطالعات در بخش تحقیق و توسعه خویش، مذاکرات بین المللی برای فراوری یکی از معتبرترین واکسن های دنیای را از سال گذشته شروع کرد. با برگزاری جلسات مکرر با طرف های خارجی با حضور نمایندگان سایر شرکت های دارویی ایرانی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، توانمندی ها، استاندارد ها و دانش فنی مجموعه های ایرانی مورد آنالیز کامل و دقیق نهاده شد. بر اساس استاندارد های موجود و فناوری به کار رفته در فراوری واکسن اسپوتنیک وی، تجهیزات فراوریی با بالاترین سطح فناوری در کنار دانش فنی به روز مورد احتیاج است که مجموعه دارویی اکتوور مجهز به این دانش و پایه تکنولوژیک منحصر به فرد است.

به دنبال ارزیابی دقیق خطوط فراوریی بخش بیوتکنولوژی اکتوور توسط طرف روس و به لحاظ اعتماد و اطمینان بین المللی به گروه دارویی اکتوور، مجموعه اکتوور به عنوان مرکز فراوری واکسن اسپوتنیک وی در قالب فراوری قراردادی انتخاب شد.

واکسن اسپوتنیک وی در بیش از 60 کشور دنیا از جمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشور های دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای فراوری قراردادی و تحت لیسانس انتخاب شده و گروه دارویی اکتوور به عنوان یکی از نخستین فراوری کنندگان این واکسن در منطقه خاورمیانه برگزیده شده است.

در راستای فراوری قراردادی واکسن اسپوتنیک در مجموعه اکتوور، پس از انتقال بانک سلولی به کشور و اتمام مراحل فراوری آزمایشی، هم اکنون بچ انتقال تکنولوژی بر اساس دستورالعمل های تدوین شده توسط انستیتو گامالیا و در ماشین آلات و تجهیزات کاملا مشابه با سازنده اصلی به فراوری رسیده و کلیه آزمایش های مربوطه در این خصوص با موفقیت به سرانجام رسیده است.

فراوری بچ صنعتی این واکسن منوط به تایید آزمایشگاه های انستیتو گامالیا بر اساس نتایج بچ انتقال تکنولوژی مربوطه می باشد. ظرفیت فراوری این واکسن در گروه دارویی اکتوور، دو میلیون دوز در ماه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید