سیل به خیر گذشت همه جا را آب برد به جز بافت جهانی یزد؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، خبرنگاران : در حالی که نگرانی ها برای تخریب و آسیب سیل به بافت تاریخی یزد بالا گرفته است نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی بیشترین درصد تخریب های وارده به استان یزد را مربوط به بافت های جدیدتر و یا فرسوده مطرح کرد و با انتشار توئیتی نوشت: کمترین آسیب سیل به بافت جهانی یزد بوده و بیشترین تخریب ها مربوط به بافت جدیدتر یا فرسوده است.

سیل به خیر گذشت همه جا را آب برد به جز بافت جهانی یزد؟

به گزارش تسنیم؛ بارش هاش شدید در روزهای اخیر و به تبع آن ایجاد آبگرفتگی و سیلاب در بسیاری از استان های کشور، علاوه بر خسارت جانی و اقتصادی، بعضی بناهای تاریخی استان های درگیر با سیل را نیز دستخوش تخریب و ویرانی نموده است.

در این میان استان یزد به عنوان نخستین شهر خشتی دنیا که در لیست یونسکو به ثبت دنیای رسیده و هرگونه تخریب در بافت و تغییر در شرایط آن، جایگاهش را به عنوان میراث دنیای تحت تأثیر قرار می دهد، از حیث خسارات وارده ناشی از وقوع سیل در آن از حساسیت بیشتری برخوردار است.

کاهگلی و خشتی بودن بسیاری از سازه ها و منازل در بافت قدیم و منطقه ها تاریخی یزد و عدم سازگاری آن با آب، در نهایت موجب ویرانی و تخریب گسترده مجموعه های گردشگری، بافت تاریخی و منازل سنتی و قدیمی شهر تاریخی یزد و حتی دیگر منطقه ها تاریخی در سطح استان شد تا جایی که مسئولان میراث فرهنگی یزد از مردم خواسته اند، خانه های خود را در بافت تاریخی تخلیه نمایند.

نخستین قربانی های این بلای طبیعی در بافت تاریخی استان یزد، یک آب انبار در محله سر دوراه و خانه تاریخی که به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان تفت شناخته می شد به صورت صددرصدی مورد تخریب نهاده شد.

خانه رزاقیان یکی از آثار تاریخی تفت یزد که به تازگی مورد بازسازی و بازسازی نهاده شده بود، این بنا در سال 1350 ساخته شده بود و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود و در مقطعی از آن به عنوان موزه مردم شناسی شهرستان تفت نام برده شده بود.

بعد از انتشار خبر تخریب بناهای تاریخی در این استان، وزیر میراث فرهنگی در تویئتر خود بیان کرد که نماینده ویژه خود را برای آنالیز مقدار خسارت های وارد شده به شهر دنیای یزد فرستاده است.

به همین دلیل طاهره قیومی، نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی در بازدیدی میدانی در جریان آنالیز مسائل آبگرفتگی و تخریب زیرساخت های گردشگری استان یزد نهاده شد. وی بعلاوه از تأسیسات گردشگری استان بازدید کرد و علاوه بر آنالیز خسارات احتاقتصادی آنها به گفت وگو با صاحبان این تأسیسات پرداخت.

نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی بعلاوه در این رابطه با انتشار توئیتی در فضای مجازی، بیشترین درصد تخریب های وارده به این استان را مربوط به بافت های جدیدتر و یا فرسوده مطرح نمود و نوشت: سیل خسارتی به استان یزد وارد نموده است؛ اما کمترین آسیب به بافت دنیای بوده و بیشترین تخریب ها مربوط به بافت جدیدتر یا فرسوده.برای جبران خسارت کوشش می کنیم، گروه های کارشناسی فعال هستند تا به سرعت برای بازسازی و بازسازی اقدام نمایند.حال یزد خوب می گردد و گردشگری دوباره رونق می گیرد.

پیشتر نیز رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد در این رابطه گفت: بیشتر ساختمان هایی که الان در سطح بافت تاریخی یزد با تخریب و ریزش گسترده روبرو شده خانه های تاریخی و خشتی است که برای مردم مسائل بسیار جدی به وجود آورده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای وزیر که می گویند من نسبت به بافت میراثی دغدغه خاطر دارم حتی یک حکم هم برای این بافت به مجلس ارائه ننموده که در بودجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این بافت در حال تخریب است و اجازه ترمیم و تعمیر هم به مردم نمی دهیم پس چطور انتظار داریم بافت را حفظ کنیم و جان مردم به خطر نیفتد، اعلام نمود: اگر برای این منظور بودجه از سوی وزارت گردشگری اختصاص پیدا نکند با یک باران شدید دیگر اثری از آن باقی نمی ماند.

منبع: توریسم آنلاین

به "سیل به خیر گذشت همه جا را آب برد به جز بافت جهانی یزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل به خیر گذشت همه جا را آب برد به جز بافت جهانی یزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید