خلبان ها روبات می شوند ، جایگزینی برای خلبانی انواع هواپیماها

به گزارش وبلاگ ماریانا، ورود هوش مصنوعی در صنعت هوایی به نظر اتفاق جدیدی نمی رسد. حالت اتوپایلوت یا خلبان اتوماتیک در هواپیماها یک ویژگی قدیمی است که با هوش مصنوعی عمل می نماید. اما توسعه این فناوری تازگی ها به طراحی یک روبات برای جانشینی کامل یک خلبان انجامیده است.

خلبان ها روبات می شوند ، جایگزینی برای خلبانی انواع هواپیماها

وبلاگ ماریانا - زهرا خلجی - حافظه این روبات به قدری است که می تواند تمام نمودارهای ناوبری را به خاطر بسپارد، کاری که برای خلبانان انسانی غیرممکن است. با این روبات احتیاجی به تغییر هواپیماها نیست و این جایگزین انسانی می تواند روی همان صندلی خلبان های قدیمی بنشیند.

روبات ها در آسمان

هم هوش مصنوعی و هم فناوری روباتیک در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته اند، به این معنی که بسیاری از مشاغل انسانی احتمالا به زودی تحت الشعاع این فناوری در زمین و حتی در آسمان قرار خواهد گرفت. اخیرا تیمی از مهندسان و محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره در حال توسعه یک روبات انسان نما هستند که می تواند بدون احتیاج به تغییر کابین خلبان هواپیما را پرواز دهد.

دیوید شیم، دانشیار مهندسی برق در KAIST گفت: این روبات به نام Pibot یک روبات انسان نما است که می تواند با دستکاری تمام کنترل های کابین خلبان که برای انسان ها طراحی شده است، یک هواپیما را درست مانند یک خلبان انسان راهنمایی کند. این روبات می تواند با استفاده از فناوری کنترل با دقت بالا، بازوها و انگشتان خود را کنترل کند تا ابزارهای پرواز را به طرز ماهرانه ای به کار بگیرد، حتی با لرزش شدید در هواپیما.

پرواز انواع هواپیما با یک کلیک

انسان ها می توانند هواپیماهای زیادی را پرواز دهند، اما توانایی پرواز با هواپیماهای مختلف برای یک نفر احتیاج به گذراندن دوره و گرفتن مدرک مخصوص پرواز مدل خاصی از هواپیما دارد. با روبات خلبان، اگر پیکربندی هواپیما به صورت فردی آموزش داده گردد، به سادگی و با کلیک کردن هر نوعی از هواپیما را می تواند به پرواز درآورد. پیبات به لطف پیشرفت های اخیر در مدل های زبان بزرگ، کتابچه های راهنما که در اصل برای انسان نوشته شده بود را می فهمد و به خاطر می سپارد و در زمان لازم پاسخ دهد.

بعلاوه می تواند یک مسیر ایمن را در زمان واقعی براساس شرایط هواپیمای هوابرد محاسبه کند. این روبات در حال حاضر از ChatGPT استفاده می نماید، اما تیم تحقیقاتی آن در حال توسعه و آزمایش مدل زبان طبیعی منحصر به این روبات است تا Pibot بتواند بدون اتکا به اتصال اینترنت، درخواست ها را انجام دهد. مدل زبان اختصاصی اطلاعات منحصراً در خصوص خلبانی را کنترل می نماید و در یک کامپیوتر کوچک قابل حمل در هواپیما ذخیره می گردد.

فراتر از حوزه هوانوردی

پیبات بعلاوه می تواند به هواپیما متصل گردد تا مستقیما با کابین در ارتباط باشد. در حال حاضر این روبات به گونه ای طراحی شده است که در موقعیت های خطرناکی که دخالت انسان ممکن است مفید نباشد، به کار گرفته گردد. به این ترتیب با کنترل کننده های ترافیک هوایی و انسان های داخل کابین با استفاده از سنتز صدا ارتباط برقرار کند تا به عنوان خلبان یا افسر اول عمل کند. در یک جمله، سازگاری این خلبان فراتر از حوزه هوانوردی است.

طراحی روبات انسان نمای Pibot با ارتفاع 160سانتی متر و وزن 65کیلوگرم به آن اجازه می دهد تا به طور یکپارچه جایگزین انسان در هر نقشی ازجمله رانندگی اتومبیل، کار با تانک ها یا حتی فرماندهی کشتی ها در دریا گردد. شیم می گوید این روبات می تواند در هر مکانی که انسان در حال حاضر نشسته و کار می نماید استفاده گردد: انسان ممکن است در هر کاری به طور فوق العاده کارآمد نباشد، اما ما به طور خاص پیبات را طراحی کردیم تا یک شکل انسان نما باشد.

ببینید | روباتی که هواپیما را بهتر از انسان می راند!

ما نمی توانیم 8بازو و 4چشم داشته باشیم، اما با این حال در بسیاری امور مطلوب عمل می کنیم. اما این روبات با تمام این ویژگی ها به یاری انسان می آید. این روبات هنوز در حال توسعه است و انتظار می رود تا سال 2026 تکمیل گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "خلبان ها روبات می شوند ، جایگزینی برای خلبانی انواع هواپیماها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلبان ها روبات می شوند ، جایگزینی برای خلبانی انواع هواپیماها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید