آیا هواپیما می تواند روی آب فرود بیاید؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، فرود هواپیما روی آب

هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که صدای خلبان از پشت بلندگوی هواپیما اینطور شنیده گردد: کاپیتان با شما صحبت می نماید. خود را برای ضربه ناگهانی آماده کنید. این همان چیزی است که نه سال پیش رخ داد، وقتی که هواپیمای یو اس ایرویز 1549 کمی بعد از خروج از فرودگاه لا گوردیا در نیویورک با دسته ای از غازهای کانادایی برخورد کرد. با خبرنگاران باشید تا با این فرود روی آب آشنا شده و به طور کل با یک متخصص در خصوص فرود هواپیما روی آب صحبت کنیم.

آیا هواپیما می تواند روی آب فرود بیاید؟

کاپیتان این هواپیمای ایرباس A320، Chesley Sully Sullenberger III بود که توانست با پیروزیت هواپیما را روی رودخانه هادسون در منهتن فرود بیاورد، اتفاقی که بعدها به معجزه هادسون لقب گرفت. در این سانحه همه 155 مسافر و کادر پرواز نجات پیدا کردند و بعدها در سال 2016، فیلمی نیز با بازی هنرپیشه تام هنکس به روایت این سانحه پرداخت. با اینحال، سالی که با مجله Telegraph مصاحبه نموده بود، اعلام نمود که برای فرود هواپیما روی آب آموزش های بسیار کمی دیده بوده است. او اینگونه گفته است:

تنها آموزشی که برای فرود هواپیما روی آب داشتیم، مطالعه چند پاراگراف در یک کتابچه و یک کلاس توجیهی در دوره آموزشی بود. بعد از پرواز ما، چیز زیادی عوض نشد. اداره هوانوردی فدرال تنها 36 مورد از توصیه های ایمنی ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا را در گزارش نهایی خود در پرواز 1549 اتخاذ نموده بود. ما نسبت به همه آن هایی که به ما اعتماد دارند، مسئول هستیم. من خیلی خوشحالم که توانستم جان همه انسان ها را در این اتفاق غیر منتظر نجات دهم و نقدهای سختگیرانه ای دارند نسبت به این مسئله که هیچ آموزشی در خصوص آن وجود ندارد.

معجزه هادسون از طرف ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا پیروز ترین فرود روی آب در تاریخ صنعت هواپیمایی لقب گرفت. با اینکه چنین سانحه هایی نادر هستند، اما مثال های دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که طی آن ها هواپیما مجبور به فرود روی آب شده است.

در سال 1970، سوخت هواپیمای پرواز ALM از نیویورک به جزیره سنت مارتن تمام شد زیرا خلبان در هوایی با شرایط بد 3 بار فرود ناپیروز داشت. او پس از آنکه سوخت هواپیما به اتمام رسید مجبور شد که در دریای کارائیب فرود بیاید. متاسفانه هیچ اطلاعیه در این پرواز مبنی بر بستن کمربندهای ایمنی اعلام نشد و در نتیجه آن 20 مسافر از 57 نفر جان خود را از دست دادند.

در سال 1996، یک ایرلاین اتیوپیایی که به وسیله یک هواپیماربا، ربوده شده بود، پس از اتمام سوخت در اقیانوسی نزدیک جزایر کوموروس سقوط کرد. خلبان کوشش کرد تا فرودی روی آب داشته باشد تا با هواپیمارباها مبارزه کند اما در این کشمکش هواپیما به حالت نامناسبی درآمده و باعث سقوط شد. طی این حادثه 125 نفر از 175 نفر داخل هواپیما کشته شدند. در ادامه، صحبت هایی با متخصص حمل و نقل هوایی جان ترنر، عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی رویال صحبت کردیم تا ببینیم تولیدنمایندگان هواپیمایی چه کاری برای آماده سازی هواپیماهای خود برای فرود هواپیما روی آب می نمایند.

آیا هواپیماها طوری طراحی شده اند که روی آب فرود بیایند؟

البته. بعضی از هواپیما به طور خاص برای فرود بر روی آب طراحی شده است. از این نوع هواپیماها، ،آلباتروس و AG600 نو چینی، با بدنه پایین تری به شکل یک قایق یادم می آید. آن ها معمولا دارای بال های بلند هستند تا موتورها خیس نشوند و سطح هواپیما طوری باشد که روی آب قرار بگیرد.

در خصوص دیگر هواپیماها چطور؟

با اینکه بیشتر هواپیماهای مدرن به گونه ای طراحی نشده اند که از روی آب بلند شده و روی آب فرود و بیایند، اما طراحی آن ها به گونه ایست که می تواند در شرایط اضطراری این کار را انجام دهد. هر کدام از دریچه های هوای کابین در چنین شرایطی ممکن است که آب به داخلشان رود و به همین علت ممکن است آبی که به درون هواپیما وارد می گردد، منجر گردد که هواپیما غرق گردد. اما به وسیله یک سوییچ که در کابین وجود دارد، این دریچه ها می توانند بسته شوند.

آیا روی هواپیماهای نو باید تستی برای فرود روی آب داشته باشد؟

شرکت های هواپیمایی ملزم نیستند که فرود هواپیما روی آب را تست نمایند اما معمولا ارزیابی های نظری برای این موضوع صورت می گیرد. معمولا، کتابچه راهنمای پرواز شامل یک راهنمای اضطراری است که به خلبان پیشنهادهایی برای سرعت، چگونگی موقعیت دنده فرود و تکنیک های این چنینی را برای یک پرواز پیروزیت آمیز، می دهد.

امن ترین راه برای فرود روی آب چیست؟

بیشتر دستورالعمل ها فرود در امتداد موج مثلا به طور موازی را پیشنهاد می دهند. واضح است که این راه ساده تر خواهد بود و زمانی که آب آرام تر است و بعلاوه روز است که در نتیجه آن خلبان دید بهتری دارد، می توان گفت که فرود روی آب راحت تر است و امکان زنده ماندن نیز بیشتر خواهد بود.

زمانی که یک هواپیما روی آب فرود می آید، مسافرین چه کاری باید انجام دهند؟

طراحی هواپیما یاری می نماید تا روی آب شناور بماند، که زمان لازم را ارائه می دهد تا همه بتوانند به وسیله روی سرسره های بادی که در سرانجام مانند قایق نجات می شوند، از هواپیما خارج شوند. جلیقه نجات، اگر به درستی پوشیده شده باشد، همه را حتی آن هایی که هشیاری کافی ندارند، روی آب نگه می دارد.

نجات هر فردی بستگی دارد که brace position (در هنگام فرود اضطراری از مسافران خواسته می گردد که پشتی جایگاه شان را به حالت عادی برگردانند و سر خود را تا جایی که می توانند پایین نگه دارند) را درست انجام داده باشد یا خیر. بعلاوه اینکه به حرف های مهمانداران گوش می دهند یا استرس گرفته و تمام نکات ایمنی را از یاد می برند.

حرف آخری که خیال مسافران را آزاد کند؟

پرواز هر سال ایمن تر می گردد، به طوری که در سال 2017، هیچ سانحه هواپیمایی منجر به مرگ و میر نشد. علاوه بر آن، چند ثانیه وقت برای مطالعه برگه کارهای ایمنی که برای آن ها تهیه شده، می تواند در شرایط بحرانی آن ها را یاری کند. درست است که فرود هواپیما روی آب ممکن است شما را نجات دهد، اما شما خودتان نیز باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرید.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت

به "آیا هواپیما می تواند روی آب فرود بیاید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هواپیما می تواند روی آب فرود بیاید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید