جزییات فراوری سه خودروی ارزان قیمت در کشور

به گزارش وبلاگ ماریانا، خبرنگاران: با خارج شدن پژو 405 و پراید از خط فراوری دو خودروساز عظیم کشور که از محبوبیت بالایی نزد خانوارهای ایرانی برخوردار بودند، موضوع جایگزینی آنها به ویژه با خودروهایی که بتوان در همان بازه قیمتی آنها را تهیه کرد، بیش از پیش اهمیت یافته است. در این راستا فراوری خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

جزییات فراوری سه خودروی ارزان قیمت در کشور

به گزارش وبلاگ ماریانا به نقل از ایرنا، 22 خرداد ماه سال جاری آخرین خودروی پژو 405 جی. ال. ایکس در سایت ایران خودرو خراسان فراوری شد و پس از 27 سال فراوری این خودروی محبوب خانوادگی متوقف شد. هرچند به تعداد محدود فراوری نوع دوگانه سوز آن برای ناوگان تاکسیرانی و فیس لیفت (Face Lift) اس. ال. ایکس آن با موتور تی. یو5 ادامه خواهد یافت.

همچنین مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد، فراوری انواع پراید به جز وانت پراید که آن هم به درخواست وزارت صنعت و برای برطرف معضل کمبود وانت در کشور صورت گرفته، متوقف شد.

الزام به اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای 85 گانه سبب افزایش هزینه های فراوری و مقرون به صرفه نشدن فراوری این خودروها و در نهایت خارج شدن آنها از خط فراوری شد.

با سرانجام کار این خودروها در کشورمان به ویژه در بازه قیمتی که قرار داشتند و امکان خرید آنها را برای بیشتر خانواده های کم بضاعت فراهم می کرد، اکنون فراوری خودروی ارزان قیمت در همان فاصله قیمتی یا کمتر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

جزییات فراوری سه خودروی ارزان قیمت

در این زمینه امیر جعفرپور معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت گفت: با توجه به خروج پراید و پژو 405 از خط فراوری دو خودروساز عظیم کشور بنا به اقتضائات استانداردی و احتیاج به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان (که این روزها با قیمت های جدید به حدود 2 برابر افزایش یافته) نبودند.

وی اضافه نمود: در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه فراوری میکروکارها (Micro Car)، فراوری خودرو با موتور کم مصرف و موتورسیکلت های چهارچرخ را در دست آنالیز دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده های ایرانی برگزیند.

جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودروهای کوچک مقیاس دو، سه یا چهار نفره اطلاق می گردد، ادامه داد: این خودروها می تواند جوابگوی احتیاج تردد شهری بوده و فضای پارک زیادی احتیاج ندارند.

وی با بیان اینکه خصیصه دوم با توجه به کمبود فضای پارک در منازل و خیابان های شهرهای عظیمی مثل تهران می تواند قابل توجه باشد، اضافه نمود: فراوری این خودروها با دو نیرو محرکه برقی یا هیبریدی برنامه ریزی می گردد.

به گفته این مسوول، در پنج سال گذشته کوشش های زیادی برای فراوری موتورهای کم مصرف صورت گرفته و به خصوص یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی پیروز به فراوری موتورهای سه سیلندر و چهار سیلندر با مصرف سوخت پنج لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش شده است.

وی اظهار داشت: فراوری انبوه این نوع از موتورها و خودروهای متناسب با آنها، گزینه دوم پیش رو برای فراوری خودروهای ارزان است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، همچنین به گزینه سوم مد نظر مسوولان اشاره نمود و گفت: این گزینه، فراوری خودروهایی است که در حقیقت موتورسیکلت های چهارچرخ هستند، وزن این خودروها کمتر از 450 کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از 50 کیلومتر در ساعت دارند.

وی اضافه نمود: این خودروها برقی خواهند بود که بین سه تا 6 ساعت زمان برای شارژ احتیاج داشته و با هر بار شارژ، می توانند بین 200 تا 400 کیلومتر پیمایش داشته باشند.

جعفرپور، در عین حال از کوشش ایران خودرو در سال های گذشته به منظور فراوری موتورهای کم مصرف و کم هزینه اطلاع داد و گفت: اکنون با همراهی خودروسازان و موتورسیکلت سازان، همچنین مسوولان ایدرو و وزارت صنعت، آنالیز این گزینه ها در دستور کار است و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم به نتیجه ای که برای مردم و مشتریان مناسب تر است، دست یابیم.

وی شرح داد: شاید کوشش برای فراوری میکروکارها، لزوما با کاهش هزینه همراه نباشد، زیرا این قبیل خودروها باید بتوانند استانداردهای 85 گانه را پاس نموده و از بعضی امکانات رفاهی نیز برخوردار باشند، ضمن اینکه گاهی اوقات کوچک شدن خودروها ممکن است با هزینه های بالاتری همراه باشد.

این مسوول وزرات صنعت اظهار داشت: در کوششیم با موافقت سازمان ملی استاندارد، این نوع خودروها با تعداد استانداردهای کمتری (در حد 60 استاندارد) فراوری گردد تا هزینه های فراوری کاهش یابد.

وی اظهارداشت: فراوری موتورسیکلت های چهارچرخ با 25 تا 35 استاندارد مد نظر است و هرچند اجازه عبور از عظیمراه ها و آزادراه ها را نخواهد داشت، برای عبور این خودروها از تونل ها و مناطق کم سرعت با پلیس راهور در حال رایزنی هستیم.

جعفرپور ادامه داد: این خودروها با میانگین قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان و با سیستم برقی عرضه خواهند شد و به همین دلیل شاید در ابتدا هزینه بالایی داشته باشند، اما طول عمر بالایی نیز خواهند داشت.

وی گفت: همه این طرح ها اکنون به عنوان گزینه های پیش رو مطرح است و هنوز هیچ گزینه ای نهایی نشده است، ضمن اینکه با وزارت نیرو برای تامین صندلی های شارژ با وزارت نفت برای تامین یارانه مورد احتیاج از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، همچنین تامین مبالغی به صورت بلاعوض، سود تسهیلات و غیره با سایر دستگاه ها رایزنی هایی در حال اجرا است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، میانگین مالکیت خودرو در هر خانوار به 75 صدم رسیده، یادآورشد: آنالیز ها نشان داده 20 میلیون نفر جمعیت روستایی کشور فقط دو میلیون دستگاه خودرو دارند، اما 65 میلیون نفر جمعیت شهری از 22 میلیون خودرو برخوردارند.

وی با اشاره به مالکیت بیشترین تعداد خودرو در خانواده های کم جمعیت، ادامه داد: این در حالی است که بیشتر خانواده های عظیم با جمعیت چهار نفر به بالا توان خرید خوردو ندارند و باید برنامه ای تدوین کنیم تا عدالت بیشتری در این زمینه ببینیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "جزییات فراوری سه خودروی ارزان قیمت در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات فراوری سه خودروی ارزان قیمت در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید