برای استعدادیابی به هماهنگی آموزش و پرورش و فدراسیون احتیاج است

به گزارش وبلاگ ماریانا، پس از گذشت سه دهه از شروع راه سازندگی والیبال توسط یزدانی خرم، نسل طلایی این رشته در آستانه بازنشستگی واقع شده است و فدراسیون والیبال باید چاره ای برای استعداد یابی، حلقه مفقوده این روزهای والیبال کند. اینکه برنامه و راه چاره فدراسیون برای پشتوانه سازی و ساخت نسل طلایی دیگر برای جایگزینی چه باشد موضوع خبرنگاران است که در مصاحبه با کارشناسان و پیشکسوتان والیبال به دنبال آن است.

برای استعدادیابی به هماهنگی آموزش و پرورش و فدراسیون احتیاج است

عباس برقی در مصاحبه با وبلاگ ماریانا درباره حلقه مفقوده استعدادیابی در والیبال ایران گفت: برای استعدادیابی در هر رشته ورزشی باید آموزش و پرورش با فدراسیون ها هماهنگ باشد. متأسفانه این لینک در حال حاضر وجود ندارد و اگر هم باشد، در فضایی محدود و بسته است. در دوران یزدانی خرم کانون های والیبال فعال بودند. در کانونِ ما، حدود 40 بازیکن حضور داشتند که این بازیکنان به وسیله ایوان بوگاینکوف انتخاب می شدند. بازیکنانی که شرایط قدی و فیزیکی مناسبی داشتند پس از حضور در کانون ها و طی آموزش و تمرینات به فدراسیون معرفی می شدند. برای مثال از کانون اسلامشهر بازیکنانی مثل حمزه زرینی، محمدطاهر وادی، فرهاد نظری افشار، محمد محمدکاظم و بسیاری دیگر به تیم ملی معرفی شدند.

همکاری بین آموزش و پرورش و فدراسیون وجود داشت

پیشکسوت والیبال اضافه کرد: در دوران یزدانی خرم، ایوان در تیم بزرگسالان فعالیت داشت، سپس به رده نوجوانان، جوانان و کلاً در رده پایه فعالیت کرد. روش کار به این صورت بود که سالن را آموزش و پرورش در اختیار قرار می داد و پرسنل، مربیان، توپ و سایر امکانات نظیر حقوق پرسنل را فدراسیون پرداخت می کرد. همکاری بین آموزش و پرورش و فدراسیون وجود داشت و نتیجه چیزی شد که دیدیم.

پاداش یک میلیون تومانی برای بازیکنان بالای دو متر

وی در ادامه به فعالیت آموزشگاه ها در حال حاضر اشاره نمود و گفت: امروزه نیز آموزشگاه ها فعال هستند اما نه زیر نظر فدراسیون، بلکه هر بازیکن مطرح و ملی پوش دارای رزومه خوب کلاس هایی تشکیل و شهریه ای از خانواده ها دریافت می نماید. در صورتی که در دوران یزدانی خرم، خانواده ها هیچ وجهی پرداخت نمی کردند، حتی یزدانی خرم بیان کرد که هر بازیکن بالای قد دو متر با تعیینات والیبالی مبلغ یک میلیون تومان جایزه دریافت خواهد نمود. یک میلیون تومان در دهه 70 مبلغ قابل توجهی بود. اگر بخواهیم روی تیم های پایه کار کنیم، به هماهنگی بین آموزش و پرورش و فدراسیون ها احتیاج داریم که متأسفانه این خلاء امروز وجود دارد.

نبود کمیته های مختلف باعث تصمیم گیری رئیس شد

برقی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داد که نگاه فدراسیون به سمت قهرمان پروری رفت و از استعدادیابی غافل شد، گفت: این نگاه به مدیریت برمی گردد، چرا که مدیریت تصمیم می گیرد چه سیستمی در سازمان خود پیاده کند و سایر افراد نمی توانند چنین تصمیمی بگیرند. مدیریت فدراسیون این تصمیم را گرفت، نبود کمیته های مختلف در فدراسیون مانند کمیته مربیان، کمیته استعدادیابی و … منجر شد که شخص رئیس فدراسیون و در نهایت هیئت مدیره یکسری مسائل را مصوب و اجرا نمایند.

می توانیم 5 برابر بیش تر بازیکن به دنیا صادر کنیم

پیشکسوت والیبال در ادامه تأکید کرد: به یاد دارم که در دوران یزدانی خرم، مربیان به کلاس های مختلف اعزام می شدند و کلاس های توجیهی برگزار می شد اما امروز برای برگزاری کلاس مربیان ورودی های چند میلیون تومانی دریافت می گردد و دیدگاه فدراسیون این است و نمی توان ایرادی به آن وارد کرد اما اگر توجه نموده باشید کشوری مانند صربستان با جمعیتی کم، یکی از صادرنمایندگان بازیکن و مربی به دنیا است. اگر ایران با پتانسیل و استعدادی که در اختیار دارد با برنامه ای سازمان یافته عمل کند، بسیار بیشتر از صربستان می تواند بازیکن و مربی به دنیا صادر کند. شاید اگر با توجه به شرایط فعلی حدود 10 لژیونر داریم، با کار سازمان یافته می توانیم 5 برابر بازیکن صادر کنیم که این برای شهرت بازیکنان و سطح والیبال ایران بسیار خوب خواهد بود.

از پیشکسوتان استفاده نمی گردد

برقی در پاسخ به این سوال که عدم وجود اتاق فکر و مشورت با پیشکسوتان والیبال را چطور ارزیابی می کنید، گفت: شاید اتاق فکر وجود دارد اما به اطلاع عموم نمی رسد. من به عنوان یک والیبالیست بسیاری از خبرهای والیبال را از کانال دیگر پیگیر می شوم، چرا که سایت فدراسیون در اطلاع رسانی ضعیف عمل می نماید. تا جایی که اطلاع دارم و با دوستان در ارتباط هستم، از پیشکسوتان استفاده نمی گردد و افرادی غیر والیبالی و غیرتخصصی در کنار داورزنی مشاوره می دهند.

در تنگناها از بازیکنان جوان استفاده شد

وی درباره عدم فرصت به بازیکنان جوان و آینده دار تیم ملی والیبال گفت: فرصت هایی به جوانان در مسابقات داده شد که در تنگناها بود و راه دیگری وجود نداشت، در واقع یک انتخاب نبود و سرمربی تیم ملی مجبور به استفاده از جوانان شد. زمانی که معروف آسیب دید و یا به هر دلیلی نتوانست به بازی ادامه دهد، جواد کریمی وارد زمین شد. این انتخاب مربی نبود. ما استعدادهای بسیار خوبی داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.

پیشکسوت والیبال ادامه داد: ما به مربی احتیاج داریم که در سطح دنیا و المپیک نتیجه گرفته باشد. باید شرایط پیش رو را در نظر گرفت، شرایط مالی تعیین است، اینکه چگونه این شرایط مدیریت گردد، مسئولیت فدراسیون را سنگین می نماید.

خارجی باید فرهنگ ایرانی را بشناسد

وی درباره استفاده از مربی ایرانی یا خارجی در رأس تیم ملی گفت: باید دید از تیم ملی چه می خواهیم. مربیان ایرانی بسیار خوب هستند اما آن طور که از مربی خارجی حمایت می گردد، از مربی ایرانی حمایت نمی کنیم، چه توسط فدراسیون و چه بازیکنان. اگر هدف ما سکوی المپیک است باید مربی در رأس کار قرار گیرد که در المپیک نتیجه گرفته و رزومه تعیینی دارد اما اگر هدف ما آینده نگری است باید ریسک را بپذیریم و سکان راهنمایی تیم ملی را به مربی ایرانی بدهیم و پای تصمیم خود نیز بایستیم. فرهنگ نقش بسیار مهمی در جذب مربی خارجی دارد، ولاسکو به خوبی فرهنگ ایرانی را شناخت و از آن استفاده کرد. زمانی که ولاسکو به ایران آمد، در مسابقات قهرمانی آسیا بازیکنان اصلی را دعوت نکرد و امیرحسینی، بازارگرد و … در تیم ملی حضور داشتند و قهرمانی آسیا نیز به دست آمد. محمد موسوی در یکی از مسابقات دیر به فرودگاه رسید و همین باعث شد ولاسکو او را از تیم ملی خط بزند اما ما چنین چیزی را نه در زمان کولاکوویچ و نه هیچیک از مربیان خارجی ندیدیم. مربی خارجی باید فرهنگ ایرانی را به خوبی درک کند و بتواند شرایط را مدیریت کند.

اگر فرصت به مربی ایرانی داده گردد باید پای تمام عواقبش بایستیم

برقی در ادامه تأکید کرد: اگر مربی ایرانی از طرف فدراسیون و بازیکنان راهنمایی گردد، چرا سرمایه گذاری نکنیم. ما همواره می خواهیم با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را کسب کنیم. می گوییم شرایط مالی کشور مناسب نیست اما بهترین مربی دنیا را می خواهیم. باید بنشینیم و با یک تصمیم خوب انتخاب کنیم. اگر فرصت به مربی ایرانی داده گردد، باید پای تمام عواقب آن بایستیم. ما تا چه زمانی می خواهیم به مربیان خارجی متکی شویم، می توان از مربی ایرانی استفاده کرد به شرط آنکه بازیکنان تحت امر باشند. به یاد داریم کواچ نتایج خوبی در ایران به دست نیاورد اما در کشور دیگر پیروز بود، چرا که بازیکنان تحت امر او بودند. ما در ایران شاهد بودیم بازیکنان پس از انتها تمرین، از اردو خارج می شدند و تعیین نبود به کجا می رفتند. اگر مربی تشخیص بدهد، بازیکنان در اردو بمانند، باید این اتفاق رخ دهد و آنها را در اردو حفظ کند.

اگر اشتباهی کردیم باید آن را تصحیح کنیم

پیشکسوت والیبال در انتها گفت: گاهی صحبت هایی مطرح می گردد که به هر دلیلی در ادامه زمینه فراهم سازی آن به هم می ریزد و این قسمت اشتباه کار است. اگر قبلاً اعلام شد که تیم ملی والیبال ایران در المپیک توکیو در بین چهار تیم برتر قرار می گیرد، حال با توجه به تغییرات مدیریتی که در دو سال گذشته در فدراسیون رخ داد و همچنین شیوع ویروس کرونا که منجر به تعویق المپیک شد، باید در صحبت خود تجدیدنظر کنیم. همگی به یاد داریم که در رقابت های قهرمانی آسیا تیم ملی والیبال با زرنگی و هوشمندی کاپیتان پیروز به شکست کره جنوبی شد. اگر مقابل کره نتیجه را واگذار می کردیم، نمی توانستیم به المپیک برویم. نباید این را فراموش کنیم که تیم های دیگر با برنامه ریزی کار می نمایند، تیم ژاپن مربیان خارجی را در سطح باشگاه ها به کار گرفته و می خواهد به صندلی اصلی خود بازگردد. صحبت های ما باید به روز باشد. اگر اشتباهی نموده ایم، باید آن را تصحیح کنیم، نه اینکه آن را ادامه دهیم که حرفمان را به کرسی بنشانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برای استعدادیابی به هماهنگی آموزش و پرورش و فدراسیون احتیاج است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای استعدادیابی به هماهنگی آموزش و پرورش و فدراسیون احتیاج است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید