10 کارتون برتر مجموعه سمفونی احمقانه از دوران طلایی دیزنی

به گزارش وبلاگ ماریانا، دیزنی از سال 1929 تا 1939، بیش از 70 فیلم کوتاه تحت عنوان سمفونی احمقانه (Silly Symphony) منتشر کرد. این فیلم های کوتاه فرصتی برای والت دیزنی و انیماتورهایش بود تا مرزهای انیمیشن را جابجا نمایند و روش های نو و پیچیده ای را برای بهبود مهارت هایشان توسعه دهند. این آزمون و خطاها و تمرین های مداوم در ساخت کارتون ها به ساخت اولین انیمیشن بلند آن ها، یعنی سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) یاری زیادی کرد. موفقیت سمفونی احمقانه دیزنی در سراسر عصر طلایی انیمیشن به خوبی احساس شد و راه را برای کارتون های شاخص دیگری مانند لونی تونز (Looney Tunes) و تام و جری (Tom and Jerry) هموار کرد. حتی امروز، نزدیک به یک قرن پس از آغاز این مجموعه، باز هم می توان از تماشای برترین قسمت های مجموعه سمفونی احمقانه دیزنی لذت برد. در ادامه 10 کارتون برتر این مجموعه را نام بردیم.

10 کارتون برتر مجموعه سمفونی احمقانه از دوران طلایی دیزنی

10. پایکوبی اسکلت (The Skeleton Dance)

  • کارگردان: والت دیزنی
  • محصول: 1929
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

نیمه شب، قبرستان محلی زنده می شود، و در حالی که گربه های سیاه میان سنگ قبرها برای یکدیگر خط و نشان می کشند، خفاش ها در آسمان پرواز می نمایند. اما وقتی چهار اسکلت از قبرهایشان بلند می شوند تا شب را به پایکوبی و شادی بگذرانند، تمام آن ها فرار می نمایند. پایکوبی اسکلت در واقع به وسیله آب آیورکس ساخته شد که در ساخت میکی ماوس دست داشت. کار او در فیلم کوتاه فوق العاده و بسیار خلاقانه بود، از جمله یک اسکلت که دوربین را می بلعد و با موسیقی بسیار مجذوب کننده می پایکوبید. این کارتون در دهه 30 به معرفی تعدادی انیمیشن ترسناک دیگر یاری کرد و به یک فیلم ثابت برای دیدن در دوران هالووین تبدیل شد.

9. گل ها و درخت ها (Flowers and Trees)

  • کارگردان: برت جیلت
  • محصول: 1932
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

در یک صبح دل انگیز بهاری، صدای آواز پرندگان، گل ها و درختان را بیدار می نماید که جان می گیرند و شادی می بخشند. یک درخت نر جوان از درخت انگور چنگ می سازد تا توجه یک درخت ماده زیبا را جلب کند. با این حال، یک درخت پیر و توخالی هیولاشکل نیز چشمانش را به او دوخته است.

گل ها و درخت ها اولین کارتونی بود که با استفاده از تکنیکالر فراوری شد و موفقیت آن دنیای انیمیشن را برای همواره تغییر داد. در این کارتون رنگ های زیبا شبیه به یک کتاب افسانه ای زنده شدند و به دنیا و شخصیت ها یاری کردند تا نسبت به دوران سیاه و سفید واقعی تر احساس شوند. این نوآوری، اولین جایزه اسکار برترین فیلم کوتاه کارتونی را برای گل ها و درخت به ازمغان آورد.

8. سه خوک فسقلی (Three Little Pigs)

  • کارگردان: برت جیلت
  • محصول: 1933
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

سه خوک به نام های فایفر (با صداپیشگی دوروتی کامپتون)، فیدلر (با صداپیشگی مری مودر) و خوک عاقل (با صداپیشگی پینتو کالویگ) که با یکدیگر برادرند در حال ساخت خانه های جداگانه برای محافظت از خود در برابر گرگ بزرگ بدجنس (با صداپیشگی بیلی بلچر) هستند. در حالی که خوک عاقل تمام روز را صرف ساختن خانه ای از آجر می نماید، فایفر و فیدلر از نی و چوب استفاده می نمایند تا بتوانند به سرعت کارشان را تمام نمایند و زودتر از خانه هایشان لذت ببرند. متاسفانه، به زودی متوجه می شوند که خانه هایشان به میزان کافی مستحکم نیست که از آن ها در برابر این موجود شرور محافظت کند.

سه خوک فسقلی به بزرگترین موفقیت در مجموعه سمفونی احمقانه دیزنی تبدیل شد و از بسیاری جهات یک کارتون پیشگام بود. این کارتون جزو اولین عناوینی بود که مانند یک فیلم موسیقی متن و داستانی اختصاصی و شخصیت های متمایز به جای تصاویر سورئال داشت. بعلاوه یکی از مشهورترین نقل قول های دیزنی را به وجود آورد، و هیچ یک از دنباله های آن با موفقیت نسخه اصلی برابری نکرد.

7. ملخ و مورچه ها (The Grasshopper and the Ants)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1934
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

اواسط بهار است و یک ملخ (با صداپیشگی پینتو کالویگ) با کمانچه نواختن و پایکوبییدن از هوای خوب و بی کاری خود لذت می برد. او به کلونی مورچه ها می رسد که در حال جمع آوری غذا هستند و سعی می نماید آن ها را متقاعد کند تا برای خوش گذرانی به او بپیوندند. در حالی که تعدادی از مورچه های کارگر به او ملحق می شوند، ملکه (با صداپیشگی دوروتی کامپتون)، به ملخ هشدار می دهد که در فصل زمستان همه چیز تغییر خواهد نمود، و در پی این اخطار مورچه ها از ملخ فاصله می گیرند.

برداشت دیزنی از این افسانه کلاسیک ازوپ (نویسنده یونانی) بدون شک یکی از برترین ها است. داستان هم به وسیله استفاده از دیالوگ و هم به وسیله تضاد بین رنگ های روشن بهار و پالت سرد و تیره زمستان به طور موثر روایت می شود. بعلاوه آهنگ دنیا یک زندگی به من بدهکار است (The World Owes Me a Living) در این انیمیشن از زمان صداپیشگی کالویگ به وسیله شخصیت گوفی مرتبا خوانده می شد.

6. مرغ کوچک عاقل (The Wise Little Hen)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1934
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10

مرغ کوچک عاقل (با صداپیشگی فلورانس گیل) با در اختیار داشتن چند دانه ذرت، در پی دوستانش دانلد داک و پیتر پیگ (با صداپیشگی کلارنس نش) می شود تا به او در کاشت و برداشت محصول یاری نمایند. هر زمان که مرغ کوچک از دانلد و پیتر درخواست یاری می نماید، آن ها خودشان را به مریضی می زنند تا از زیر کار شانه خالی نمایند. مرغ به زودی متوجه این نیرنگ می شود و وقتی زمان برداشت و استفاده از محصولش فرا می رسد آن را به یاد می آورد و جبران می نماید.

مرغ کوچک عاقل اولین کارتونی است که دانلد داک در کنار میکی موس و گوفی، یکی از شناخته شده ترین شخصیت های دیزنی قرار می گیرد. فراتر از حضور دانلد، این کارتون داستان کوتاهی را درباره اینکه از هر دستی بدهی از همان دست پس می گیری به زیبایی روایت می نماید. علاوه بر این موسیقی کارتون به خوبی با انیمیشن مطابقت دارد، به خصوص زمانی که دانلد و پیتر در حال پایکوبییدن هستند.

5. الهه بهار (The Goddess of Spring)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1934
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

الهه بهار، پروسرپینا (با صداپیشگی جسیکا دراگونت)، با دوستانش، گل ها و پری ها در سرزمینی با بهار ابدی زندگی می نماید. وقتی پلوتون (با صداپیشگی تئودور ویلیامز)، خدای عالم اموات، او را ملکه خود معرفی می نماید، تمام این زیبایی ها به خاتمه می رسد. ربوده شدن او دنیا را در زمستان بی خاتمه فرو می برد و قلب پروسرپینا را پر از غم و اندوه می نماید.

الهه بهار با این هدف که آیا انیماتورهای دیزنی برای به تصویر کشیدن شخصیت های واقعی تر و انسانی آماده هستند یا خیر ساخته شد. در حالی که این کوشش اولیه هنوز راه درازی تا موفقیت در پیش داشت، با این حال راه را برای ساخت و خلق شخصیت سفید برفی هموار کرد. این کارتون در اسطوره شناسی بسیار آزاد عمل می نماید، مانند نمایش پلوتون به عنوان شیطان و قلمرو او هادس، به عنوان جهنم مسیحی، اما بسیاری از تصورات آن به عنصر اصلی تصور مردم از دنیا زیرین تبدیل شده است. این کارتون کوتاه با لحن اپرایی روایت می شود که تاکید بیشتری بر لحظات دراماتیک دارد.

4. لاک پشت و خرگوش (The Tortoise and the Hare)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1935
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

حیوانات جنگل دور هم جمع شده اند تا شاهد مسابقه ای بین مکس خرگوشه (با صداپیشگی ند نورتون) و تاپی لاک پشته (با صداپیشگی ادی هولدن) باشند. با آغاز مسابقه، تاپی از مکس، خرگوشی که می تواند آنقدر سریع بدود که پرهای پرندگان را مثل برگ پاییز بریزد،عقب می ماند. با این حال، مکس به خاطر اعتمادبه نفس بیش از حدش و اطمینانی که به بردن مسابقه دارد، برای مسخره کردن لاک پشت توقف می نماید و همین مساله به تاپی یاری می نماید تا به او برسد.

کارتون لاک پشت و خرگوش دو تا از برترین شخصیت های سمفونی احمقانه دیزنی را معرفی کرد. مکس و تاپی شخصیت های بسیار خوبی هستند، هم به خاطر انیمیشن درخشانشان که شخصیت های متمایز آن ها را به تصویر می کشد و هم به خاطر صداگذاری مجذوب کنندهشان. محبوبیت آن ها منجر به بازی در فیلم کوتاه دیگری به نام تاپی لاک پشته برمی شود (Toby Tortoise Returns) شد که سطح بالایی از کمدی اسلپ استیک دارد و الهام بخش لونی تونز است.

3. آسیاب کهنه (The Old Mill)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1937
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

با غروب خورشید از فراز یک آسیاب بادی قدیمی، حیوانات بومی بیدار می شوند و آغاز به فعالیت می نمایند. خفاش ها برای شکار قورباغه های آوازخوان بالای سرشان پرواز می نمایند، در حالی که در داخل آسیاب، یک جغد پیر می خوابد و یک پرنده مادر به تخم هایش رسیدگی می نماید. با این حال با فرا رسیدن شب، باران و باد خبر از یک طوفان وحشتناک می دهند.

آسیاب کهنه شاهدی بر پتانسیل داستان سرایی بصری انیمیشن و اوج خلاقیت دیزنی در این دوران است. این کارتون برای آزمایش انیماتورهای دیزنی ساخته شد تا ببینند آیا آن ها برای ساخت سفیدبرفی و به تصویر کشیدن باد، باران و تصاویر واقعی تر از حیوانات آماده هستند یا خیر. بعلاوه این اولین استفاده دیزنی از دوربین مولتی پلان بود که امکان توهم بیشتری از عمق و واقع گرایی را فراهم می کرد.

2. مامان غاز به هالیوود می رود (Mother Goose Goes Hollywood)

  • کارگردان: ویلفرد جکسون
  • محصول: 1938
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10

در آغاز مجموعه داستان های مامان غاز، مخاطب شاهد غازی است که مانند شیر لوگوی مترو گلدن مایر غرش می نماید. همانطور که صفحات کتاب ورق می خورند، بریده هایی از بعضی ترانه های کلاسیک مهد کودکی، از جمله پادشاه کول پیر (Old King Cole)، هامپی دامپی (Humpty Dumpty)، و بو پیپ کوچولو (Little Bo Peep) نشان داده می شوند. جالب اینجا است که صداپیشگی آن ها به وسیله افراد مشهور آن موقع، مانند کاترین هپبورن، برادران مارکس، و چارلز لاتن انجام می شود.

اگرچه این کارتون از نظر فن آوری به میزان سایر قسمت های مجموعه سمفونی احمقانه چشمگیر نیست، اما مامان غاز به هالیوود می رود به خاطر طنزآمیز بودنش قابل توجه است. کاریکاتورهای سلبریتی ها به خوبی در ترانه های مربوط به مهد کودک آن ها قرار می گیرد و شوخی های خنده دار بسیاری در این انیمیشن کوتاه وجود دارد.

1. جوجه اردک زشت (The Ugly Duckling)

  • کارگردان: جک کاتینگ
  • محصول: 1939
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

یک اردک مادر و پدر صبورانه منتظر بیرون آمدن جوجه هایشان از تخم هستند و در نهایت چهار جوجه اردک تپل زردرنگ و یک جوجه سفید و لاغر پا به دنیا می گذارند. اگرچه جوجه اردک زشت، دوست داشتنی است، اما به وسیله مادرش طرد می شود و باید راه خود را پیدا کند. با این حال، او هر چه کوشش می نماید، باز هم از سوی اطرافیانش طرد می شود.

آخرین قسمت از مجموعه سمفونی احمقانه دیزنی دومین کوشش این کمپانی از سال 1931 برای روایت داستان کلاسیک هانس کریستین اندرسون است. انیمیشن فوق العاده است، هم در به تصویر کشیدن سبک کمدی و هم در لحظات جدی تر و احساسی. تمام اینها یاری می نماید تا پیغام انیمیشن به مخاطب برسد، پیغامی که درباره پذیرش و از پا ننشستن و کوشش است.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 کارتون برتر مجموعه سمفونی احمقانه از دوران طلایی دیزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کارتون برتر مجموعه سمفونی احمقانه از دوران طلایی دیزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید