نقدها و نمرات فیلم بیچارگان؛ برترین فیلم کارنامه لانتیموس (جشنواره ونیز 2023)

به گزارش وبلاگ ماریانا، فیلم سینمایی بیچارگان (Poor Things) با بازی اما استون جدیدترین اثر کارگردان یورگوس لانتیموس است که 1 سپتامبر 2023 در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز اکران، و با نقدهای بسیار مثبتی روبرو شد. این فیلم کمدی سورئالیستی با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته آلاسدایر گری و فیلمنامه تونی مک نامارا ساخته شده و بازی درخشان اما استون، در کنار فیلمنامه و کارگردانی خیره کننده لانتیموس از جمله نقاط مثبت فیلم ارزیابی شده است.

نقدها و نمرات فیلم بیچارگان؛ برترین فیلم کارنامه لانتیموس (جشنواره ونیز 2023)

فیلم سینمایی بیچارگان درباره یک زن جوان به نام بلا است که پس از خودکشی به وسیله دانشمند و سرپرستش دکتر گادوین باکستر به زندگی بازگردانده می گردد. بلای از مرگ بازگشته حالا مشتاق است تا مثل یک کودک در خصوص دنیای اطراف خود بیاموزد اما باکستر او را تحت نظارت خود گرفته است. بلا که تشنه اکتشاف است، با دانکن ودربرن، یک وکیل فاسد و بدجنس فرار و سفر خودشناسی و اکتشافی اش را آغاز می نماید. شخصیت بلا در این فیلم فارغ از تعصبات زمانه خود، خواستار برابری و رهایی است.

لانتیموس سابقه خوبی از حضور در جشنواره فیلم ونیز دارد. او در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه بزرگ هیات داوران برای فیلم سوگلی (The Favourite)، و در شصت وهشتمین دوره این جشنواره برای فیلم آلپ (Alps) نامزد دریافت شیر طلایی شد و در نهایت جایزه اوسلای طلایی را برای فیلمنامه این فیلم دریافت کرد. این کارگردان فیلم های تحسین شده دیگری چون خرچنگ (The Lobster) را ساخته است که اسکار برترین فیلمنامه را دریافت کرد و نامزد جایزه کن شد و کشتن گوزن مقدس (The Killing of a Sacred Deer) فیلم دیگر او است که به خاطر فیلم نامه اش بسیار مورد تحسین نهاده شد.

فیلم سینمایی بیچارگان با بازیگران درخشانی چون ویلم دفو، مارک رافلو، رامی یوسف و جراد کارمایکل با نقدها و نظرات بسیار خوبی روبرو شد و می تواند یکی از مدعیان سرسخت شیر طلایی ونیز باشد. این فیلم از مجموع 20 نقد (همگی مثبت) در متاکریتیک امتیاز 94 از 100 را دریافت کرد. در راتن تومیتوز از 35 نقد امتیاز 100% را گرفت و در IMDb با 239 رای امتیاز 8.4 از 10 را از تماشاگران بدست آورد. نظر منتقدان بین المللی و ایتالیایی هم نسبت به فیلم بسیار مثبت بود و به ترتیب 4.5 از 5 و 4 از 5 ستاره را به بیچارگان تقدیم کردند که تا اینجای رقابت های اصلی این بیشترین امتیازی است که به یک فیلم اختصاص داده شده.

نقدها و نمرات فیلم سینمایی بیچارگان

ورایتی- گای لاج

امتیاز: 90 از 100

یورگوس لانتیموس در طول زندگی حرفه ای خود، بسیاری از بینندگان را گیج نموده است که آثارش را به چه عنوانی خطاب نمایند؛ جالب یا هیجان انگیز! در فیلم نو و پر زرق و برق و هیجان انگیزش بیچارگان با یک قهرمان زن باز هم همان حس را برمی انگیزد. برای بلا باکستر، یک کودک واقعی در بدن یک زن، همه چیز نو و جالب است و لانتیموس فریفتگی او را با شادی بی حدوحصر همراه می نماید.

فیلم سینمایی بیچارگان در قلب خود یک داستان فرانکشتاین است که بلای زیبا (با بازی اما استون) هیولای دور از فکر آن است. پزشک/ خالق او گادوین (با بازی ویلم دافو) نابغه جراحی و شخصیتی گوشه نشین و زخمی است که بلا او را به درستی و با محبت خدا می نامد. چگونگی به وجود آمدن بلا رازی است که به برترین وجه در طول روایت پر پیچ و خم فیلم فاش می گردد. اگرچه یک زخم عمودی در پایین گردن او، که زیر طره ای از موهای بلندش پنهان شده است سرنخی را ارائه می دهد. برای آغاز، فقط سه نفر می دانند که او اصلا وجود دارد؛ گادوین، خدمتکاری به نام خانم پریم (با بازی ویکی پپردین) و مکس مک کندلز (با بازی رامی یوسف)، دانشجوی پزشکی جوان و کنجکاوی که گادوین او را به عنوان دستیار تحقیقاتی با خود همراه می نماید.

بیچارگان یک اودیسه ابزورد گسترده است که در 141 دقیقه می تازد که مجموعه ای از محیط ها و شخصیت های ثانویه را در بر می گیرد، که همه با ذوق و شوق از جراد کارمایکل گرفته تا کاترین هانتر و هانا شیگولا در آن با تکیه بر اجرای شگفت انگیز استون بازی می نمایند. استون باید در این فیلم به خاطر شکیبایی اش در خصوص چیزی که بیشتر بازیگران صادقانه آن را نقشی بی نظیر می نامند، پاداش دریافت کند. استون از نوزادی تا نوجوانی و بزرگسالی بلا را جلوی چشمان ما به تصویر می کشد و گفتار، رفتار و زبان بدن او به طور پیچیده از یک صحنه به صحنه دیگر تکامل می یابند و او در مقیاس بزرگ یک کمدی فیزیکی به نمایش می گذارد.

حس ارتجاعی شیطنت آمیزی که فیلم از تاریخ به نمایش می گذارد با کار خیره نماینده طراحان فراوری، شونا هیث و جیمز پرایس، که نقاط مرجع بصری آن ها به هنر دکو می رسد، تقویت می گردد. طراحی لباس های نفیس هالی وادینگتون هم چیزی فراتر از واقعیت است؛ بالشتک های سنگین روی شانه های بلند و یقه های خامه ای بزرگ در رنگ های متضاد، طراحی های او برای بلا نشان دهنده متمایز بودن او از دیگران و رشد خودمطلعی اوست.

در برابر این روح غنای حسی، موسیقی ناموزون جرسکین فندریکس، هنرمند تجربی پاپ به خاطر شدت و زمختی آن متمایز است. این را یک یادآوری شنیداری در نظر بگیرید که لانتیموس، حتی زمانی که هم بودجه و هم آزادی لازم برای تحقق چنین خیال پردازی بزرگسالانه ای را داشته باشد، یک بروتالیست باقی می ماند، یک جراح که به طرز گستاخانه ای قلب انسان را هدف می گیرد و درونیاتش را که هیچ کس نمی تواند ببیند بیرون می ریزد. بیچارگان که در به تصویر کشیدن شور و شوق و فراوانی خود به طرز عجیبی تکان دهنده است، ممکن است با زهد خشن و خالی آثار اولیه مثل دندان نیش (Dogtooth) فاصله زیادی داشته باشد.

گاردین- پیتر بردشاو

امتیاز: 100 از 100

بیچارگان یک فیلم ترسناک ویکتوریایی و کمدی سیاه است که به وسیله فیلمنامه نویس تونی مک نامارا از رمانی به همین نام از سال 1992 به وسیله آلاسدیر گری اقتباس و به وسیله یورگوس لانتیموس ابزوردیست کارگردانی شده است. لانتیموس دنیایی خارق العاده، مصنوعی و درهم پیچیده را به ما نشان می دهد که بخشی به صورت مونوکروم، بخشی با عدسی محدب و بخشی دیگر با رنگ های بسیار اشباع فیلم برداری شده است.

بازیگر زن نقش اصلی او کسی است که سطحی فراتر از تجربه حرفه ای اش به نمایش می گذارد؛ اما استون. او در نقش بلا باکستر بی گناه، سوژه آزمایشی مخفی و آناتومیست کاریزماتیک دکتر گادوین باکستر (که بلا او را خدا می نامد)، با بازی ویلم دفو، اجرای شگفت انگیز و خنده داری ارائه می دهد. نگاه بلا با چشمان گرد در زیر یک ابروی تقریبا به هم پیوسته همه چیز را از نظر می گذراند، در حالی که دنیای نوی که دکتر باکستر برایش تدارک دیده را حس می نماید.

لانتیموس از مرد فیل نما (The Elephant Man) به کارگردانی لینچ و چشم های بدون صورت (Eyes Without a Face) به کارگردانی فرانژو الهام می گیرد، و قهرمان بی هنر با شکوه اما استون چیزی شبیه به کاسپار هاوزر در فیلم هرتسوگ یا بس با بازی امیلی واتسون در فیلم شکستن امواج (Breaking the Waves) لارس فون تریه است. حرکات ظریف سر و راه رفتن ناخودمطلع او هم بیشتر شبیه مترسک با بازی ری بولگر در فیلم جادوگر شهر آز (The Wizard of Oz) است.

هالیوود ریپورتر- دیوید رونی

امتیاز: 100 از 100

یورگوس لانتیموس از زمانی که با دندان نیش در سال 2009 در سطح بین المللی به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد، فیلم های عجیب و غریب منحصر به فردی ساخت. حالا هم درخشش بی وقفه بیچارگان یک اقتباس متهورانه عجیب و غریب از رمان آلاسدیر گری، نویسنده اسکاتلندی، که به وسیله کارگردان یونانی و فیلمنامه نویس همیشگی اش تونی مک نامارا، با یک زن فمینیست قهرمان است. این فیلم مملو از لذت های گستاخانه، شوخ طبعی، فانتزی رادیکال و طراحی نفس گیر و یک جشن بصری به تمام معنا است. اما استون در اجرای بی باکانه ای که روند تحول شخصیت گسترده اش را نشان می دهد که بیشتر بازیگران فقط می توانستند در خصوص آن رویا داشته باشند، درخشان ظاهر می گردد.

بیچارگان با تقسیم به بخش هایی که به وسیله تصاویر فوق العاده تعیین شده اند و بلا را در بخش های سوررئالیستی تخیلی نشان می دهند، یک افسانه بسیار لذت بخش است که نه تنها یک، بلکه چند دنیا متمایز را خلق می نماید، که هر یک از آن ها یک اثر هنری فریبنده است، و به وسیله شخصیت های به یادماندنی خلق شده است. بازیگران این فیلم بسیار درخشان و در عین حال با کنترلی خطاناپذیر کارگردانی شده اند، بعلاوه داستانی غنی از دوران معاصر است، در خصوص زنی که خود را از ابتدا بازسازی می نماید، دقیقا طبق قوانین خودش، که نقشی تحسین برانگیز و ماندگار را برای استون به ارمغان می آورد.

ایندی وایر- رایان لاتانزیو

امتیاز: 100 از 100

لانتیموس ما را در جایی شبیه لندن ویکتوریایی قرن نوزدهم قرار می دهد، اما ظرافت های سوررئالیستی که تنها در غرابت شان افزایش می یابد، دنیایی ترک خورده را نشان می دهد که بی مکان و زمان است؛ کالسکه ها به معنای واقعی کلمه نیم اسب-نیم کالسکه اند، پرندگان چهره های کوسه دارند، و موجودی نیمه خوک و نیمه مرغ در خیابان ها راه می رود بدون اینکه کسی از دیدنش تعجب کند.

فیلم سینمایی بیچارگان در نهایت به سفر اروتیک بلا از مرحله آینه فرویدی (برهه ای از زندگی کودک که آغاز خودشناسی است) به یک موجود مطلع می پردازد. لانتیموس و تونی مک نامارا فیلمنامه نویس که بر اساس رمانی نوشته آلاسدیر گری در سال 1992 داستان را روایت می نمایند، مجذوب قسمت هایی هستند که در آن ها امیال انسانی بر تمام تصمیم گیری ها حاکم است. بلا پس از دیدار با دانکن ودربرن، وکیل متعصب و منحط تصمیم می گیرد به جای اینکه خودش را به خدا (خالقش یا همان دکتر دیوانه با بازی دفو) و مک کندلز که با او نامزد نموده است محدود کند، راه ماجراجویی را در پیش بگیرد.

تحقیر، وحشت و غم به ندرت در بیچارگان نقشی ایفا می نمایند، و فیلم در واقع یک کمدی پر از همدلی و امیدواری درباره احتمالات زندگی است که بر یک لوح خالی نقش بسته. بلا می خواهد آدم خوبی باشد همان قدر که بیچارگان نشان می دهد لانتیموس می خواهد چیزی بیش از یک تلنگر به انسانیت و ظلم های ذاتی آن بزند.

فراتر از جلوه های بصری هیجان انگیز، بیچارگان مملو از شخصیت های فرعی افسانه ای است که برای شکل گیری احساسات بلا می آیند و می روند؛ مثل کاترین هانتر، با خالکوبی هایی روی تمام بدنش که نقش یک تن فروش پاریسی با صدای مردانه را بازی می نماید. در مرکز تمام نقش آفرینی های تحسین شده یک پیچش بسیار لذت بخش از اما استون واقع شده است، که گواه بر این است هر فرکانس کوچکی که او و لانتیموس بر آن سوارند، در نهایت به یک نتیجه عالی ختم می گردد.

بیچارگان برترین فیلم کارنامه لانتیموس است و در حال حاضر شبیه یک فیلم کلاسیک، خنده دار، عجیب و غریب، ارزشمند و بی تکلف، پر از ستایش و تحسین است که کوشش برای تجزیه و تحلیل تمام این ویژگی ها در اینجا مثل یک پاسخ رقت انگیز به جاه طلبی های فیلم خواهد بود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقدها و نمرات فیلم بیچارگان؛ برترین فیلم کارنامه لانتیموس (جشنواره ونیز 2023)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها و نمرات فیلم بیچارگان؛ برترین فیلم کارنامه لانتیموس (جشنواره ونیز 2023)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید