والیبال، والیبال نمی شد اگر کتاب نبود!

به گزارش وبلاگ ماریانا، عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات لیگهای جهانی والیبال در سال های اخیر باعث شده توجه بسیار زیادی به این تیم گردد و هم این که تحلیل ها و گزارش هایی گوناگون درباره چرایی موفقیت تیم ایران در این رقابت ها ارایه گردد.

والیبال، والیبال نمی شد اگر کتاب نبود!

به گزارش وبلاگ ماریانا، بعضی پرورش نسل طلایی و انجام تمرینات ویژه را در کسب این نتیجه موثر برمی شمرند، بعضی هم استراتژی های اتخاذ شده را علت به دست آمدن چنین نتایجی می دانند. عده ای هم مطلعی از علوم مختلف والیبال حتی قوانین داوری را در این راستا بی تاثیر نمی دانند. این گزارش به آنالیز هریک از عوامل ذکر شده بر اساس منابع مکتوب رشته ورزشی والیبال می پردازد و معرفی این آثار را مدنظر قرار می دهد. واقعیت این است که علمی عمل کردن را می توان یکی از عوامل اصلی کامیابی تیم دانست. در این مجال چهار کتاب با عنوان های مختلف معرفی شده اند.

دایره المعارف کوچک والیبال

نخستین کتابی که در این بخش معرفی می شود، کتاب جامع والیبال نام دارد. نویسنده این اثر مکتوب یک کارشناس والیبال آمریکایی به نام باب میلر است. شاید برترین نمایی که می توان از این کتاب ارایه داد، پیشگفتار راس رُز سرمربی تیم والیبال بانوان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا باشد. او در بخشی از این پیشگفتار می نویسد: باب میلر، مربی و ورزشکار حرفه ای، کوشش زیادی انجام داده تا بتواند یک مدل بسیار اجمالی و قابل فهم را از این بازی ارایه دهد. این کتاب روی میز هر علاقه مندی به والیبال پیدا خواهد شد، چراکه هرآنچه که یک بازیکن یا مربی والیبال به آن نیاز دارد، در آن موجود است. از اداره تمرینات و چگونگی مربیگری گرفته تا تاکتیک های بازی، مدیریت مسابقات و ایجاد هدف. کتاب جامع والیبال از 11 فصل تشکیل و با ترجمه کیوان مهری، سیده شیلر حسینی و اسماعیل نصیری از سوی نشر بامداد کتاب منتشر شده است. توجه علمی این اثر مکتوب به مباحث گوناگون علمی را می توان نقطه قوت آن به شمار آورد. اتفاقا محمد امیری دوماری، نویسنده حوزه والیبال هم به این موضوع باور دارد و معتقد است که تیم های ملی رده های مختلف والیبال ایران در صورتی می توانند به درخشش خود در میادین مختلف بین المللی ادامه دهند که مربیان و مدرسان ایرانی به مطالعه کتاب های مربیگری این رشته بپردازند. وی می گوید: پیروزیت های تیم ملی والیبال ایران مرهون برنامه ریزی های منظم و متداومی است که سال ها پیش به وسیله فدراسیون کشورمان بنیانگذاری شد. سرمایه گذاری روی سطوح پایه، استعدادیابی، به کارگیری مربیان شناخته شده و مجرب دنیای و رویکرد علمی مسئولان این ورزش در کشورمان، باعث شده تا امروز والیبال ایران پنجه در پنجه قدرت های دنیای بیاندازد و حتی پیروز به شکست آن ها شود. نویسنده کتاب روش های آموزش تربیت بدنی با اشاره به دیدارهای گذشته تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات جام دنیای اظهار می نماید: به یقین مهم ترین عاملی که باعث شده والیبالیست های ما در لحظات واپسین بعضی ست ها و در امتیازات برابر، قافیه را به حریفان شان واگذار نمایند یا حتی برنده از زمین خارج شوند، مسائل روانی بوده است. آشنا شدن با علومی که می تواند به حفظ آرامش در لحظات سرنوشت ساز یک جدال حساس یاری کند، برگ برنده ایران در مسابقات مهم بعدی خواهد بود.

تمرینات ویژه مربیان

کتاب تمرینات والیبال برای قهرمانان از جمله کتاب های کاربردی برای بازیکنان حرفه ای و بعلاوه مربیان این رشته ورزشی است. این کتاب را ماری وایز نوشته و اسفندیار خسروی زاده و عابده حقدادی آن را به فارسی برگردانده اند. این اثر مکتوب ارایه نماینده نگرش ها و دیدگاه های جدیدی درباره چگونگی کارهای مربیان بزرگ و پیروز است. مخاطب با مطالعه این اثر مکتوب ابتدا با یک راهنمای تمرین آشنا می شود و سپس درمی یابد که برترین راه حل برای زدن و مهار سرویس چیست و چگونه می توان برترین دریافت و ارسال با ساعد را انجام داد. از دیگر موضوعات این کتاب می توان به نحوه ارسال پاس و زدن آبشار، دفاع روی تور و توپ گیری و بعلاوه طراحی تمرین و تغییر رفتار در محل تمرین اشاره نمود. در واقع، این اثر مکتوب، یک کتاب آموزشی والیبال در سطح قهرمانی است.

کتاب تمرینات والیبال برای قهرمانان کتابی که بر عملکرد مربیان در طراحی تمرینات قهرمانان والیبال تاکید زیادی دارد و باعث آشنایی آن ها با تازه ترین تاکتیک ها و علوم روز ورزش والیبال می شود.

ترسیم مبانی استراتژی و دیدگاه پژوهش محور پیمان اکبری

کتاب مبانی استراتژی در والیبال یکی از آثار برتر علمی این رشته ورزشی محسوب می شود، اثری که به قلم استیون فریزر نوشته و از سوی دکتر محسن ثالثی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب مفاهیم عمده بازی تیم را همراه با تجزیه و تحلیل استراتژی ها و تاکتیک هایی که ممکن است در هر موقعیتی به کار گرفته شود، آنالیز می نماید. کتاب مبانی استراتژی در والیبال برای مربیان و بازیکنانی که در پی شناخت دقیق اصول بازی تیمی هستند، ابزار بسیار قدرتمندی است و با بیش از 300 دیاگرام، استراتژی های مختلف اجرای سرویس، دریافت سرویس و بعلاوه حمله و دفع را به تصویر کشیده است. در این کتاب شما با یک شیوه بازی منحصر به فرد و قابل اجرا به نام چپ دست آشنا خواهید شد.

این کتاب از سوی نشر علم و حرکت منتشر شده و نتیجه سال ها پژوهش مولف آن است؛ موضوعی که پیمان اکبری، کاپیتان اسبق تیم ملی، بر آن تاکید فراوانی دارد و پیروزیت والیبال ایران را نتیجه مطالعه و پژوهش کادر فنی و برنامه ریزی چندین ساله فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران می داند. وی می گوید: سال هاست که برنامه های آموزشی فدراسیون والیبال ایران بر مبنای تازه ترین کتاب ها و مقالات و تحقیقات حوزه والیبال به رشد و توسعه این ورزش در کشورمان یاری می نماید و اگر بازیکنان ایران چنین نتایج تاریخی را رقم زدند، این اتفاق حاصل سال ها برنامه ریزی آموزشی فدراسیون در رده های سنی پایه و مطالعه مربیان داخلی و خارجی شاغل در کشورمان بوده است.

اکبری مربیان کشورمان را افرادی مستعد برای رسیدن به سطوح بالای مربیگری والیبال دنیا می داند و می گوید: مربیان کشورمان برای رسیدن به سطوح اول مربیگری دنیای نیازمند مطالعاتی جامع درباره تازه های نشر دنیای این ورزش اند. با نگاهی به شیوه هدایت مربی های سال های گذشته از جمله خولیو ولاسکو هنگام بازی های کشورمان، متوجه خواهید شد که مطالعه و سطح بالای دانش یک مربی تا چه حد می تواند در خلق نتایج شگفت انگیز موثر باشد.

داوری والیبال و داور کتاب نخوان!

یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید هر بازیکن یا مربی تیم در ورزش والیبال از آن مطلع باشد، قوانین داوری و عملکرد داوران است. بارها مشاهده شده که ورزشکاران حتی در رده های ملی و سطح دنیای به علت نامطلعی از چنین قوانینی یا بی اعتنایی به پیامدهای نامطلعی و بی توجهی به وظایف داوران، لطمات زیادی را به خودشان و تیم شان وارد نموده اند. کتاب داوری والیبال که از سوی انجمن آموزش والیبال و اتحادیه ملی والیبال آمریکا منتشر شده، علاوه بر این که داوران را برای اجرای نقش اساسی شان در مسابقات هدایت و توجیه می نماید، زمینه آشنایی هرچه بیشتر بازیکنان و مربیان با وظایف و عملکرد داوران را فراهم می سازد. این کتاب که از سوی الهام میرجمالی، دکتر رحیم رمضانی نژاد و مریم یوسفی باسکه به فارسی برگردانده شده، به وسیله نشر ورزش به بازار کتاب های ورزشی فرستاده شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "والیبال، والیبال نمی شد اگر کتاب نبود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال، والیبال نمی شد اگر کتاب نبود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید