همه که مارکز نمی خوانند

به گزارش وبلاگ ماریانا، اسدالله امرایی با بیان این که سلیقه ادبی مخاطبان به یک شکل نیست، می گوید: همه صد سال تنهایی مارکز و دن کیشوت نمی خوانند، یکی هم می خواهد پیش از آن که قهوه ات سرد شود بخواند.

همه که مارکز نمی خوانند

این مترجم در گفت وگو با وبلاگ ماریانا درباره معیارهای انتخاب کتاب برای ترجمه که به نظر می رسد به سمت کتاب های پرفروش رفته است، اظهار کرد: واقعیت این است که مترجم کتابی را می خواند و به ناشر پیشنهاد می دهد و یا ناشر با کتابی روبرو می شود و فکر می کند می تواند به بازار ایران ارائه کند و به مترجم پیشنهاد می دهد. سلیقه ها هم ممکن است فرق کند، این که خط بگذاریم این آثار باید ترجمه شوند و این ها نشوند به نظرم محروم کردن بخشی از مخاطبان است زیرا همه صد سال تنهایی مارکز و دن کیشوت نمی خوانند، یکی هم می خواهد پیش از آن که قهوه ات سرد شود بخواند.

امرایی با بیان این که باید برای همه سلیقه ها و انتخاب ها فضا باشد، گفت: بخشی از انتخاب بر مبنای آثار پرفروشی است که آن طرف مرزهای ایران است. آثار پرفروشی که به عنوان بست سلر یک هفته در لیست هستند و بعد از لیست بیرون می فرایند، چندان به حساب نمی آیند و مترجمان حاضر نیستند که سراغ آن بست سلرها بفرایند. بازار کتاب ایران بیشتر بخش فرهنگی را مجذوب کننده می کند و یک سری کتاب های عمومی و انگیزشی و سرگرمی هم هست.

این مترجم گفت: وجود کتاب های بازارپسند نه تنها ضرری ندارد بلکه بیشتر کمک می کند تا بازار نشر سرپا بماند. هیچ ناشری بنگاه خیریه باز نکرده که کتاب چاپ کند و نفروشد. این کتاب ها فروش دارد و ضرری ندارد که به بازار بیاید. ضمن این که سلیقه ادبی و کتاب های فرهنگی باارزش ما هم جای خود را دارند.

او درباره رقابت ناشران و مترجمان برای عرضه سریع تر کتاب ها و تأثیری که این موضوع بر شرایط ادبیات می گذارد، اظهار کرد: کار شتاب زده قطعا باعث افت کیفیت می شود، تردیدی در آن نیست اما این شتاب زدگی راهی دارد و آن راه پیوستن به قانون کپی رایت است. اگر شما به قانون کپی رایت بپیوندید، این عجله ها هم فایده ندارد. زیرا ناشر رایت کتاب را می خرد، رایت کتاب در اختیار یک نفر است و کس دیگری هم نمی تواند سراغ آن کتاب برود، در نتیجه مشکل از آن طریق حل می شود. اگر بخواهید کپی رایت را رعایت کنید، کتاب خیلی قبل تر از این که منتشر شود، در اختیارتان گذاشته می شود و می توانید کتاب را پیش از انتشار به زبان اصلی بگیرید و با خیال راحت ترجمه کنید.

امرایی در پایان گفت: کشور ما تابع کپی رایت نیست که بحث جدایی است اما الان ناشرانی هستند که رایت کتاب ها را می خرند، شایسته است وقتی ناشری می رود و هزینه می کند و رایت کتابی را می خرد، مترجمان و ناشران دیگر رعایت کنند؛ البته هیچ الزامی ندارند اما از نظر اخلاقی می توانند حقوق هم صنف خود را رعایت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "همه که مارکز نمی خوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه که مارکز نمی خوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید