نوشتن رمان های دینی بسیار سخت است

به گزارش وبلاگ ماریانا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این مراسم محسن هجری نویسنده اثر، مصطفی خرامان دبیر طرح ، جعفر توزنده جانی کارشناس و منتقد ادبی و جمعی از علاقه مندان به کتاب حضور داشتند.

نوشتن رمان های دینی بسیار سخت است

نگارش رمان های امروزی و مجذوب نماینده با نگاه به زندگی ائمه معصومین (ع) در به نشر

مصطفی خرامان نویسنده و دبیر طرح رمان بازیگر پنجم در این نشست با بیان اینکه مسئله ای که در روایت کتاب های دینی داریم، مشکل تاریخ است، گفت: در مسیر نگارش کتاب های دینی روایت های متفاوتی از مسائل مطرح است که نویسنده نمی داند باید سراغ کدام منبع رود.

وی در این مراسم با بیان اینکه زندگینامه داستانی؛ رئالیسم است؛ اما داستان چیز دیگری است، گفت: آمیختن داستان و ناداستان از نا آگاهی نویسنده نشات می گیرد.

این نویسنده گفت: انتشارات به نشر پیشنهاد طرحی مجذوب نماینده برای زندگی امامان معصوم(ع) را به بنده داد که من هم پذیرفتم مجموعه جلدی14 رمان بنویسم که کاملا امروزی و مجذوب نماینده با نگاه به زندگی ائمه معصومین (ع) باشد. برای این طرح از نویسندگان خوب دعوت کردیم.

خرامان توضیح داد: تا به امروز حدود 10 عنوان کتاب این طرح منتشر شده و بقیه در دست انتشار است. این مجموعه که به نظرم کار خوبی است می تواند راهبرد مجموعه های دیگر باشد.

وجود مسائل تاریخی در نگارش رمان های دینی

این نویسنده توضیح داد: روایت های متفاوتی از خیلی مسائل داریم که نویسنده نمی داند باید سراغ کدام منبع برود. در این پروژه به نکاتی پرداختیم که خیلی محل اختلاف نباشد. به هر حال کار دینی نوشتن بسیار بسیار سخت است.تمام کوشش ما در این طرح این یود که نگاه نوجوانان را به ائمه تغییر دهیم.

روایت داستان گروهی از نوجوانان پسر در رمان بازیگر پنجم

محسن هجری نویسنده کتاب بازیگر پنجم نیز در این مراسم مطرح کرد: برای نوشتن این کتاب ها زحمت زیادی کشیده شد و قبل از انتشار بارها خوانده شد. هر کتاب که عنوان داستانی دارد باید خواندنی باشد در غیر این صورت مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی نماید. در داستان های دینی و تاریخی، قدرت عمل نویسنده را می گیرند و این باعث می گردد کار دستوری و فرمایشی گردد.همین مسائل موجب می گردد تالیف ما نسبت به ترجمه ضعیف گردد.

این نویسنده با اشاره به اینکه نوجوانان علاقه ای به تاریخ ندارند، بیان نمود: برای نوجوان تاریخ معنایی ندارد و برای همین به کار تاریخی هم علاقه ندارد. زمانی که 40، 50 سال از عمر فرد می گذرد، تاریخ و زمان برایش معنا پیدا می نماید. یکی از کوشش های ما در این طرح،آوردن تاریخ به زندگی امروزی بود.

وی در خصوصکتاب بازیگر پنجم گفت: این کتاب در خصوص گروهی در مدرسه هست که با زورگویی و اجحاف روبرو می شوند و اینجاست که تاریخ برایشان معنا پیدا می نماید و می خواهند از تاریخ رهنمون برای حل مشکل خود پیدا نمایند.

توجه نوجوانان به رمان های امروزی

بر اساس این گزارش،جعفر توزنده جانی، منتقد ادبی مطرح کرد: به نظرم این اثر یکی از آثار پیروز در مجموعه رمان های زندگی ائمه معصومین(ع) است. بقیه کتاب های این مجموعه را هم می خوانم. خودم را منتقد نمی دانم. کاشف کتاب هستم. هر وقت سراغ کتاب می روم کوشش می.کنم آنرا کشف کنم. دنبال روح اثرم.

این نویسنده و منتقد یکی از مسائل رمان ها را فصل بندی کتاب دانست و اضافه نمود: یک رمان خوب، هرفصلش یک داستان خوب است. فصل ها شبیه پرده نمایش است. کاش در کتاب بازیگر پنجم بیشتر در خصوص کتاب گفته می شد. رمان های ایرانی که به فضای مدرسه بپردازند، کم است در حالیکه بچه ها به این نوع کتاب ها علاقمند هستند.

روایت رمان بازیگر پنجم از انتقام و بخشش و مرز باریک حق و باطل

رامونا میرحاجیان مقدم کارشناس فراوری انتشارات به نشر در این مراسم گفت: در پی تغییر رویکرد محتوایی در انتشارات به نشر، ادبیات دینی سرفصل اصلی این انتشارات نهاده شد. ما در به نشر تصمیم گرفتیم مجموعه آثاری با موضوع سنت و سیره 14 معصوم فراوری کنیم و این تصمیم سر شروع تعریف طرح های فراوریی بود. این طرح ها بسته به سن مخاطب و قالب ادبی تقسیم بندی شده اند.هر کدام از این طرح ها یک دبیر چند دبیر محتوایی و ادبی داشتند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نوشتن رمان های دینی بسیار سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشتن رمان های دینی بسیار سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید