نقد و آنالیز تویوتا راو 4 ، کم آپشن، اما جان سخت!

به گزارش وبلاگ ماریانا، تویوتا راو 4 جزو پرفروش ترین SUV های بازار آمریکا است که از محبوب ترین خودرو های بازار جهانی نیز محسوب می گردد.

نقد و آنالیز تویوتا راو 4 ، کم آپشن، اما جان سخت!

به گزارش تجارت نیوز، کمپانی تویوتا از همان ابتدا به ساخت خودرو های بادوام و با کیفیت مشهور است. تویوتا راو 4 نیز جزو آن دسته از محصولات پرفروش و محبوب این شرکت محسوب می گردد که نسل اول آن در سال 1994 راهی بازار جهانی شد.

اما نسلی که امروز تصمیم به آنالیز آن داریم، از سال 2014 تا 2018 روی یک اتاق فراوری می شد. در مدل های 2014 تا 2016، طراحی ظاهری این خودروی ژاپنی کمی قدیمی است، اما تویوتا در سال 2017 با انجام فیس لیفتی روی همان اتاق، ظاهر این کراس اوور را به کلی تغییر داد.

مشخصات فنی

شاید بتوان گفت، بزرگ ترین نقطه قوت این خودرو، پیشرانه خوب و کم استهلاک آن باشد. چراکه تویوتا راو 4 از یک پیشرانه خطی چهار سیلندر با حجم 2.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد و خوشبختانه خبری از توربو و تکنولوژی GDI نیست که با بنزین بی کیفیت داخلی، زود مستهلک شده و خراب گردد.

تویوتا این پیشرانه را روی تعداد دیگری از محصولات خود مانند کمری نیز استفاده نموده است. قدرت فراوریی پیشرانه به وسیله یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک به صورت همزمان به هر چهار چرخ منتقل می گردد. به واسطه این موتور، تویوتا راو 4 می تواند شتابی نزدیک به 10 ثانیه را به ثبت برساند.

طراحی ظاهری

همان طور که در ابتدای گزارش اشاره نمودیم، طراحی نسل چهارم تویوتا راو 4 در ابتدا نسبتا قدیمی بود، اما شرکت تویوتا با انجام فیس لیفتی، طراحی سپر و چراغ ها را به کلی عوض کرد. سعی ما در این گزارش، آنالیز نسخه فیس لیفت شده است.

در قسمت جلوی خودرو، با یک طراحی خشن همراه با خطوط شکسته روبه رو می شویم که نسبت به الان، کمی قدیمی است، اما این طراحی در زمان خود، زیبا و به روز بود. خطوط شکسته و برآمدگی های بدنه به قسمت جانبی نیز کشیده شده و در این قسمت نیز، شلوغ کاری هایی در طراحی به چشم می خورد.

اگر به فکر سفر آفرودی با این خودرو باشید، باید این فکر را از فکر خود خارج کنید. زیرا ارتفاع شاسی از روی زمین، کم است و با کوچک ترین پستی و بلندی، احتمال گیر کردن خودرو وجود دارد. بعلاوه رینگ هایی که تویوتا راو 4 استفاده می نماید، از نوع آلومینیومی و با میزان 18 اینچ است.

تویوتا این خط طراحی را در بخش عقب نیز استفاده نموده است. به طوری که این بخش به صورت طبقه ای، برآمدگی و تو رفتگی هایی دارد که به واسطه چراغ های سه بعدی عقب، ظاهر جذابی به قسمت عقب خودرو بخشیده است. بعلاوه شیشه عقب، میزان کوچکی دارد و انتظار می رود دید راننده از این قسمت کم باشد.

طراحی داخلی

طرح داخلی این خودرو نیز همانند قسمت بیرونی، کمی قدیمی و از مد افتاده است، اما این کابین نیز در همان سال معرفی، به روز و قابل قبول بود. تریم داخلی کابین به سفارش مشتری می تواند مشکی یا دو رنگ مشکی-قهوه ای باشد.

در بیشتر قسمت های کابین، پلاستیک خشک به چشم می خورد و ممکن است در برخورد اول کمی توی ذوق بزند، اما طی این سال ها، قطعات داخل کابین امتحان خود را پس داده اند و همان دوام مشهور تویوتا را دارند.

یک نمایشگر نسبتا کوچک 7 اینچی وسط داشبورد قرار گرفته و کانال های تهویه مطبوع ردیف جلو در دو طرف این نمایشگر قرار می گیرد. بعلاوه یک کانال کشیده دیگر در بالای نمایشگر به چشم می خورد که برای ردیف عقب کار شده و در نتیجه کانال تهویه در ردیف عقب به چشم نمی خورد.

صندلی راننده به صورت تمام برقی و صندلی شاگرد به صورت دستی قابل تنظیم است و نوع رانندگی خودرو نیز به حالت های اکو، اسپورت و نرمال قابل تنظیم می گردد.

با اینکه در بخش طراحی ظاهری نیز اشاره نمودیم، انتظار دید کم از شیشه عقب را برای راننده داریم، اما در کمال تعجب، آینه وسط به صورت کامل روی شیشه عقب تنظیم می گردد و دید قابل قبولی در اختیار راننده قرار می دهد.

در ردیف دوم تویوتا راو 4 خبری از امکانات رفاهی عجیب و غریب نیست، زیرا این خودرو جزو محصولات مالی تویوتا محسوب می گردد. (البته برخلاف بازار ایران که خودرو با قیمت های نجومی معامله می گردد.)

فضای پا و سری که این ردیف در اختیار هر سه مسافر قرار می دهد، بسیار راحت و جادار است. حتی برخلاف بیشتر رقبا، پشتی ردیف دوم نیز قابلیت تنظیم دارد تا مسافران در راحت ترین حالت ممکن، داخل خودرو بنشینند.

عایق بندی داخل کابین از قسمت پیشرانه بسیار مناسب است و کمترین صدای موتور به کابین نفوذ می نماید، اما این عایق بندی تنها از سمت پیشرانه بوده و صدای درب ها و جاده در داخل کابین به گوش می رسد. فضای صندوقی که این خودرو در اختیارتان قرار می دهد قابل قبول است.

آپشن ها و امکانات

تویوتا راو 4 از لحاظ آپشن ها و امکانات رفاهی نسبت به رقبای خود در سطح پایین تری قرار می گیرد و حتی ساده ترین آپشن هایی همانند گرم کن و سردکن صندلی ها در این خودرو به چشم نمی خورد و احتمالا عاشقان آپشن به این دلایل از خرید این خودرو منصرف شوند.

از جمله آپشن هایی که به صورت سفارشی روی خودرو قرار گرفته است می توان به کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، چراغ شور، دوربین دنده عقب، ایربگ پرده ای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید و صندوق پران هوشمند اشاره نمود.

قیمت تویوتا راو 4

این خودرو به سفارش کشور های مختلفی در بازار داخل کشور به چشم می خورد که نمونه صفر کیلومتر با مدل 2018 آن ها اواخر سال 1401 از حدود 7 میلیارد تا 7 میلیارد و 500 میلیون تومان معامله می گردد. علت این اختلاف قیمت، وجود آپشن های متفاوتی است که به سفارش مشتری روی خودرو قرار گرفته است.

جمع بندی

سخن آخر اینکه اگر در پی خودرویی آپشنال و با امکانات عجیب و غریب هستید، تویوتا راو 4 نمی تواند این احتیاج شما را برآورده کند، اما همان طور که محصولات تویوتا همگی به دوام و کیفیت بالا مشهور هستند، این خودرو نیز جزو آنهاست و اگر در پی دوام و لذت رانندگی باشید، می تواند یکی از گزینه های انتخابی تان باشد.

با این حال، اما متاسفانه طی سال های اخیر به دلایل مختلف مالی، قیمتی که خودرو های وارداتی پیدا نموده اند بسیار غیرواقعی و بالا بوده و پرداخت چنین مبالغی برای خودرو های مالی بازار جهانی به دور از انصاف است. امید است با آزادسازی واردات و تصویب قوانین درست، آشفته بازار خودرو آرام گرفته و قیمت ها معقول تر گردد.

منبع: فرارو

به "نقد و آنالیز تویوتا راو 4 ، کم آپشن، اما جان سخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز تویوتا راو 4 ، کم آپشن، اما جان سخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید