مروری بر تاریخچه صنعت هوانوردی بوئینگ

به گزارش وبلاگ ماریانا، به مناسبت 100 سالگی بوئینگ، مروری بر این غول هواپیما سازی دنیا خواهیم داشت.

بوئینگ در سال 1916 شرکت ساخت هواپیمای خود را با نام شرکت تولیدات هوایی پسیفیک راه اندازی کرد و پس از ساخت پیروز دو فروند هواپیما نام شرکت را به نام شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی دنیا به دنیا آمد.

مروری بر تاریخچه صنعت هوانوردی بوئینگ

تا سال 1928 بوئینگ به یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای استان متحده تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال 1934 نشان اعتبار گوگن هیم به ازای تلاشهای بوئینگ در یاری به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرتهای هوایی به وی اعطا گشت. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز به وسیله بوئینگ راه اندازی شد.

سال 1954 -عصر تازه در جت های مسافری با ورود بوئینگ 707

در سال 1954 موتورهای جت پیشرفت فراوانی داشتند و در این زمان بود که بوئینگ 707 بعنوان یک جت مسافربری پا به عرصه ظهور نهاد.

این جت اولین نمونه از هواپیمای مسافری بود مه به جهان عرضه شد.

بوئینگ، ظهور 707 را نقطه عطف جا به جایی های هوایی میداند و اولین هواپیمای ویژه ریاست جمهوری امریکا ملقب به Air force one از همین نمونه بود.

لازم بذکر است که ایران نیز از این نمونه در ناوگان هواپیمایی ملی (هما) به خدمت گرفت و بعد ها این هواپیما به ناوگان شرکت هواپیمایی ساها پیوست و با توجه به کهولت سن همچنان در عرصه مسافربری فعالیت مینمود تا نهایتا با دستور سازمان هواپیمایی کشوری از رده مسافری خارج شد.

بعلاوه از این نوع هواپیما در ارتش نیز بعنوان تانکر سوخت رسان هم در زمان جنگ تحمیلی و هم بعد از ان استفاده می شد.

سال 1958 -عصر ظهور کابین های راحت برای مسافران

در 26 اکتبر 1958 شرکت هواپیمایی پن امریکن پرواز دوربرد خود را با بوئینگ 707 در جهت نیویورک به پاریس با یک توقف در نیوفاندلند برای سوخت گیری انجام داد.

با ورود بوئینگ 707 به عرصه حمل و نقل هوایی دیگر زمان آن رسیده بود که فرودگاه ها، هندلینگ فرودگاهی، کنترل ترافیک هوایی و تمامی واحد های دخیل در حمل و نقل هوایی توسعه پیدا نمایند چرا که هر روز به تعداد مسافران هوایی افزوده میشد.

ولی با وجود تمام مزایا بوئینگ 707 و با افزایش تقاضا برای مسافرت های هوایی این جت بینظیر دیگر توان پاسخگویی صنعت حمل و نقل هوایی را نداشت و اینگونه بود که …

سال 1967 -ساخت بزرگ ترین کارخانه جهان به وسیله بوئینگ

کارخانه بوئینگ در اورت استان واشنگتن بعنوان بزرگ ترین کارخانه و بنا شناخته میگردد جایی که یکی از افتخارات بوئینگ رقم خورد یعنی طراحی و ساخت بوئینگ 747 یک ابر سازه یکه تاز.

و کارخانه ایرباس در تولوز فرانسه جایی که ایرباس 380 پهن پیکر در آن ساخته میگردد در رده سوم قرار گرفته است.

سال 1970 -وئینگ 747 جهان را حیرت زده کرد

بعد از پروژه پیروز بوئینگ 707، کمپانی بوئینگ اولین پهن پیکر جهان را با نام بوئینگ 747 فراوری نمود.

پرنده ای که گنجایش 500 نفر را داشت یعنی چیزی حدود دو برابر گنجایش 707 و موتورهایی با قدرت رسیدن به سرعت 570 مایل بر ساعت.

مدیران بوئینگ تصور میکردند با ورود جت های ما فوق صوت عملا 747 از دور رقابت خارج میگردد ولی عملا با شکست پروژه های مافوق صوت همانند کنکورد همچنان این بوئینگ 747 است که با بروزرسانی های مداوم به وسیله بوئینگ هم اینک سری های 800 و 900 این پرنده افسانه ای فراوری میگردد.

سال 2016 -پیشرفت همچنان ادامه دارد

در ابتدا با پارچه و چوب شروع بکار کرد و هم اکنون در مدل های 787 از فیبر کربن استفاده مینماید. بلی بوئینگ جهان را تغییر داد و مدت زمان سفر را به جایی رسانید که به چشم بر هم زدنی از کشوری به کشور دیگر، از قاره ای به قاره دیگر بشریت به پرواز در می آید.

هم اکنون بوئینگ 787 بعنوان مدرن ترین سازه هوایی شناخته میگردد.

استفاده از کربن به جای آلومینیوم، ترکیب سوخت گیاهی با فسیلی و کاهش الودگی هوا، کاهش صدا با استفاده از موتورهای نسل تازه و حذف نویز در کابین مسافر با تکنولوژی های سال 2016 همه و همه دست در دست هم داده تا بوئینگ 787 فعلا بعنوان بی رقیب ترین تکنولوژی برتر در صنعت هوانوردی شناخته گردد.

منبع: الی گشت

به "مروری بر تاریخچه صنعت هوانوردی بوئینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخچه صنعت هوانوردی بوئینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید