لاوروف: کشور های بیشتری باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند

به گزارش وبلاگ ماریانا، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد مسلماً 5 عضو دائم شورای امنیت حق دیکته کردن سرنوشت دنیا را نداشته و چنین ادعایی را هم ندارند و کشور های بیشتری از قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند.

لاوروف: کشور های بیشتری باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ماریانا به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد حق ندارند سرنوشت دنیا را دیکته نمایند، همانطور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه معتقد است، ولی اعضای دائم شورای امنیت چنین ادعایی را هم ندارند.

لاوروف در خاتمه نشست خود با شرکت نمایندگان در اجلاس سالانه باشگاه مباحثات بین المللی والدای در مسکو در جمع وبلاگ ماریانا گفت: من با رئیس جمهور اردوغان موافقم که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت نباید سرنوشت دنیا را دیکته نمایند. بله آن ها این حق را نداشته و چنین ادعایی را هم ندارند. 5 عضو دائم شورای امنیت، دقیقاً بر اساس اختیاراتی که در منشور سازمان ملل برای آن ها معین شده، منعکس نماینده اراده جمعی سایر اعضای جامعه دنیای بوده و در عین حال این پنج کشور مسئولیت خاصی درباره فرایند اوضاع در دنیا و قبل از هر چیز، جلوگیری از مناقشات بین المللی دارند.

وزیر امور خارجه روسیه بعلاوه با ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت با توجه به واقعیت های روز دنیا موافقت کرد. سرگئی لاوروف یادآور شد که کشور های در حال توسعه از قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین باید سهم بیشتری از کرسی های شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل دهند تا سیاست این ارگان مهم بین المللی به سمت کشور های غربی جهت گیری نداشته باشد.

وی گفت: لازم است که سازمان ملل و شورای امنیت آن با واقعیت های به روز دنیای تطبیق پیدا نمایند، برای اینکه در دنیا 50 یا 70 کشور وجود ندارد که اعضای شورای امنیت از 12 به 15 کشور توسعه یابد. تنها 193 کشور عضو سازمان ملل هستند. مسلماً کشور های در حال توسعه بیشتری از همه قاره ها باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند.

اردوغان روز گذشته در جریان سفر خود به آنگولا، گفت که کشور های پیروز در جنگ دنیای دوم که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می دهند، نباید این حق را داشته باشند که سرنوشت بشریت را معین نمایند. به گفته رئیس جمهوری ترکیه، در دنیا بیش از 200 کشور وجود دارد، نه فقط 5 کشور که عضو دائم شورای امنیت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "لاوروف: کشور های بیشتری باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: کشور های بیشتری باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید