فناوری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشمی اثرگذار شد

به گزارش وبلاگ ماریانا، محققان در کوشش هستند تا با بهره گیری از ظرفیت های سلول های بنیادی، به درمان بیماری های چشمی به عنوان یکی از حساس ترین بافت کاربردی بدن، ورود نمایند.

فناوری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشمی اثرگذار شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ماریانا، سوختگی قرنیه می تواند ناشی از عوامل فیزیکی یا شیمیایی باشد. هم اکنون مصدومیت های ناشی از فرآیند های شیمیایی قرنیه، به روش پیوند قرنیه، تحت معالجه قرار می گیرند. قرنیه ای که دچار سوختگی می گردد، کدر شده و دید را محدود یا از بین می برد.

آسیب قرنیه

مطالعات آماری متعددی درخصوص شیوع انواع بیماری های قرنیه در شهر های مختلف کشور ازجمله تهران، کرمان و بیرجند صورت گرفته است. براساس این مطالعات، کمتر از یک درصد بیماران نیازمند پیوند قرنیه، دچار سوختگی های شیمیایی قرنیه هستند.

هم اکنون سالانه، حدود 3000 مورد پیوند قرنیه به صورت آلوگرافت در کشور انجام می گیرد که قرنیه موردنیاز از افراد مرگ مغزی تامین می گردد؛ بنابراین سالیانه حداقل 3000 تقاضای بالقوه برای پیوند قرنیه وجود دارد. بر اساس پیشرفت های اخیر در حوزه دانش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، زمینه پیوند سلول های بنیادی لیمبال برای درمان سوختگی های شیمیایی قرنیه فراهم شده و هم اکنون کوشش هایی جهت ثبت این روش درمانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کسب مجوز برای مراکز درمانی در حال پیگیری است.

آسیب شبکیه

آر. پی به بخشی از بیماری های چشمی اطلاق می گردد که چندان شایع نیستند. در جریان این بیماری، سلول های استوانه ای شبکیه با، یا بدون سلول های مخروطی درگیر می شوند. این بیماری در گذر زمان پیشرفت می نماید، اما مقدار پیشرفت آن در افراد مختلف، فرق دارد.

از این بیماری به عنوان شایع ترین دلیل شب کوری نام برده می گردد. اگرچه درحال حاضر، درمان چندانی برای این بیماری وجود ندارد، اما محققان در کوشش هستند تا با بهره گیری از سلول های بنیادی، به شیوه های درمان های جدیدی در ارتباط با این بیماری دست یابند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فناوری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشمی اثرگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشمی اثرگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید