زنگ خطر فرونشست برای زیرساخت های شهری ، کدام منطقه ها تهران و اصفهان شرایط بحرانی دارند؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، تهدید مسیرهای ترانزیتی از جمله فرودگاه ها و مسیرهای راه آهن یکی از تهدیداتی که فرونشست ایجاد نموده است، در حال حاضر جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار، اشتهارد و ورامین و شمال اصفهان، منطقه ها بحرانی از نظر تأثیر بحران فرونشست هستند.

زنگ خطر فرونشست برای زیرساخت های شهری ، کدام منطقه ها تهران و اصفهان شرایط بحرانی دارند؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، یکی از مهم ترین بحران های محیط زیستی در ایران، پدیده فرونشست است که مانند زلزله ای خاموش زیرپای شهروندان قرار گرفته است و مانند یک بمب ساعتی هر لحظه امکان انفجار آن در قسمتی از ایران وجود دارد. براساس آمارهای سازمان زمین شناسی، فرونشست در 409 دشت کشور ما شرایط بحرانی دارد و از این بین نیز 133 دشت شرایط خطرناک تری دارند.

یکی از تهدیداتی که فرونشست برای کشور ما ایجاد نموده، تهدید مسیرهای ترانزیتی از جمله فرودگاه ها و مسیرهای راه آهن است. دراین رابطه در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده بود که 44 درصد شریان های حمل و نقل دارای خرابی میانه تا شدید هستند، بعلاوه با وجود ارزش 30000 هزار میلیارد ریالی زیرساخت ها در بخش جاده ای کشور، به طور میانه 4.3 درصد از این رقم باید سالانه صرف نگهداری از این مجموعه گردد.

علی بیت اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در این رابطه شرح داد: سه منطقه جنوب و جنوب غرب تهران و شهر اصفهان از نظر فرونشست زمین شرایط بحرانی دارند و این مسئله بر زیرساخت های حمل و نقل و تأسیسات شهری نیز اثر می گذارد.

او اعلام کرد: در حال حاضر جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار، اشتهارد و ورامین و شمال اصفهان، منطقه ها بحرانی از نظر تأثیر فرونشست بر زیرساخت های شهری، شریان های حیاتی و سامانه های حمل و نقل هستند که باید تمهیداتی برای این منطقه ها در نظر گرفته گردد. در استان اصفهان هم در منطقه های از شمال شهر فرونشست به یک معضل عمده تبدیل شده به طوری که فرودگاه اصفهان را نیز تهدید می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "زنگ خطر فرونشست برای زیرساخت های شهری ، کدام منطقه ها تهران و اصفهان شرایط بحرانی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر فرونشست برای زیرساخت های شهری ، کدام منطقه ها تهران و اصفهان شرایط بحرانی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید