رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان

به گزارش وبلاگ ماریانا، با بهبود رژیم غذایی می توان در فصول سرد سال احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داد.

رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان

کارشناسان معتقدند اگر سیستم ایمنی بدن افراد در فصول سرد ضعیف باشد، احتمال ابتلا به بیماری های شایع در این فصول افزایش پیدا می نماید.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی دراین باره به جام جم آنلاین می گوید: در پاییز و زمستان بحث شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی مطرح است که به علت ضعف در سیستم ایمنی بدن افراد شایع می گردد. به همین خاطر می توان به شهروندان توصیه کرد که با مصرف مواد غذایی که ویژه این فصول هستند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند.

بیشتربخوانید

  • جایگزین های مفید برای تخم مرغ در رژیم غذایی

رژیم پاییزی

در فصل پاییز و زمستان محصولات ویژه ای به بازار می آید، موادی که نقش پررنگی در مبارزه با بیماری های شایع در این فصول دارند.

دکتر جعفریان دراین باره می گوید: مطالعات نشان داده است که مصرف موادی مانند شلغم و لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. به همین علت توصیه می گردد که در این فصول شهروندان با طبیعت همراه شوند و مصرف چنین موادی را فراموش ننمایند.

کارشناسان تاکید می نمایند که تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری های عفونی و سرماخوردگی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است شهروندان بیش از گذشته به مصرف موادی مانند پروتئین و دمنوش ها توجه نمایند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان می نماید: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که در رژیم غذایی ما موادی گنجانده گردد که روی مورد احتیاج بدن را تامین کند.

آن طور که او شرح می دهد با مصرف پروتئین ها می توان روی مورد احتیاج بدن را تامین کرد.

آنالیز ها نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در افراد دچار کم خونی بیشتر است به همین خاطر این افراد در فصول سرد سال باید با رژیم غذایی مناسب سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند .

نکته دیگری که شهروندان برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید به آن توجه نمایند، این است که در رژیم غذایی آنها به مقدار کافی املاحی مانند پتاسیم وجود داشته باشد.

دکتر جعفریان درباره اینکه برای تامین املاح باید چه موادی مصرف کرد؟ عنوان می نماید: با مصرف سبزی و میوه می توان املاح مورد احتیاج بدن مانند پتاسیم را تامین کرد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش داد.

آن طور که او شرح می دهد استفاده از غذاهای تخمیری نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید پس بهتر است شهروندان از لبنیات تخمیری و مواد غذایی پروبیوتیک بیشتر استفاده نمایند.

از دمنوش غافل نشوید

کارشناسان توصیه می نمایند که با مصرف دمنوش های مناسب نیز می توان در فصول سرد سال احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی را کاهش داد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی در این باره به ما می گوید: خیلی از دمنوش ها خواص ضد باکتری و ویروسی دارند و مصرف آنها به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد یاری می نماید.

او به شهروندان توصیه می نماید که با مصرف دمنوش هایی مانند آویشن و پونه کوهی سیستم ایمنی خود را تقویت نموده و آب مورد احتیاج بدن خود را نیز تامین نمایند.

به گفته دکتر جعفریان ، بعضی دمنوش ها خواص ضد التهابی نیز دارند و افراد با مصرف آنها می توانند به بهبود سلامت خود یاری نمایند.

علاوه بر این، او به شهروندان توصیه می نماید در فصول سرد سال بیشتر از موادی مانند سیاه دانه، زنجبیل و میخک بهره ببرند.

رژیم غذایی و آلرژی پاییزی

مساله دیگری که این روزها بعضی شهروندان از آن گلایه می نمایند، شیوع آلرژی های فصلی است. کارشناسان تغذیه در این خصوص به شهروندان پیشنهاد می نمایند که بعضی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی دراین باره شرح می دهد: مواد غذایی حاوی هیستامین نشانه های آلرژی را بیشتر می نماید. در نتیجه بهتر است شهروندان از موادی مانند انگور استفاده ننمایند. افزون براین شهروندان باید مطلع باشند که به چه موادی آلرژی دارند و از مصرف آنها خودداری نمایند.

آن طور که او شرح می دهد مواد افزودنی موجود در بعضی خوراکی ها نیز منجر به تشدید آلرژی می گردد . به همین علت افراد باید از مصرف ترکیبات طعم دهند نیز پرهیز نمایند.

دکتر جعفریان ادامه می دهد: افرادی که دچار آلرژی هستند با مصرف مناسب لبنیات، میوه، سبزیجات و حبوبات می توانند به بدن شان یاری نمایند تا مواد آلرژی زا راحت تر دفع گردد .

منبع: جام جم آنلاین

وبلاگ ماریانا وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید