درمان های خانگی اسهال

به گزارش وبلاگ ماریانا، در بیشتر مواقع، مسائل مربوط به معده و شکم مانند اسهال را می توان با یاری چندین اقدام خود مراقبتی تحت کنترل در آورد. در این مقاله چند راه کار را جهت یاری به درمان اسهال در خانه ارائه نموده ایم.

درمان های خانگی اسهال

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

در بیشتر مواقع، مسائل مربوط به معده و شکم مانند اسهال را می توان با یاری چندین اقدام خود مراقبتی تحت کنترل در آورد. در این مقاله چند راه کار را جهت یاری به درمان اسهال در خانه ارائه نموده ایم.

اجابت مزاج مکرر و آبکی مشخصه اسهال می باشند. هرکسی در برهه ای از زندگی خود این مشکل مربوط به معده را تجربه خواهد نمود. اسهال به طور معمول به وسیله ویروس، باکتروی و انگل ایجاد می گردد. بعلاوه ممکن است در نتیجه مصرف بعضی داروها، لاکتوز، فروکتوز و شیرین نماینده های مصنوعی خاصی باشد. اسهال ممکن است در بعضی از افراد بعد از عمل جراحی مرتبط با شکم و یا کیسه صفرا رخ دهد. بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر و بعضی از سرطانها، بیماری هایی هستند که ممکن است موجب بروز اسهال مزمن شوند. اسهال غیر از ایجاد مکرر مدفوع آبکی و شل، ممکن است با توجه به علت زمینه ای آن موجب آغاز درد و یا گرفتگی های شکمی، تب، نفخ و وجود خون در مدفوع گردد.

چگونه اسهال را در خانه تحت کنترل در آوریم

 یکی از عوارض شایع اسهال از دست دادن میزان قابل توجهی آب و نمک از بدن است. این امر ممکن است فرد مبتلا را در معرض خطر شدید کم شدن آب بدن قرار دهد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که میزان زیادی مایعات از جمله آب، آب میوه (بدون گوشت) و عصاره گوشت را تا زمانی که علائم بهبود نیافته اند مصرف کنید. متخصصین توصیه می نمایند که 1 فنجان مایعات را در پی اجابت مزاج شل مصرف کنید.

 برنج سفید، پوره سیب زمینی، هویج پخته و ماکارونی منابع خوبی از نشاسته بوده که به مهار اسهال یاری می نمایند، به این علت که موجب سفتی اجابت مزاج شل می شوند.

 سس سیب هم جهت درمان اسهال مؤثر می باشد. این میوه سرشار از پکتین بوده و این ماده بعلاوه در سفت کردن مدفوع نرم و آبکی یاری می نماید.

 اسهال موجب از دست رفتن شدید الکترولیتها از بدن می گردد. موز سرشار از پتاسیم است و می تواند به بازگرداندن سطوح پتاسیم یاری کند. با این حال، توصیه می گردد موز سبز یا نارس را به جای انواع رسیده آن برگزینید. علاه بر آن، موز سبز بعلاوه سرشار از پکتین می باشد.

 غیر از آنچه در بالا ذکر شد، مواد غذایی مجاز به استفاده در طول مدت ابتلا به اسهال عبارتند از:

سوپ رقیق

ژله

نودل یا رشته فرنگی

چوب شور

زردآلو

کراکر

کره بادام زمینی نرم و ملایم

نان تست

تخم مرغ نیمرو

ماهی سفید

گوشت گاو بدون چربی

مرغ بدون پوست

 در میان خانواده محصولات لبنی، ماست تنها محصولی است که به هنگام ابتلا به اسهال اجازه مصرف آن را دارید. ماست همراه با باکتری های مفید کشت شده زنده به بازسازی تعادل باکتری های سالم و مفید در روده یاری نموده و این امر به درمان اسهال یاری می نماید.

 داروهای گیاهی جهت درمان اسهال، که بسیاری از افراد از آنها بهره می برند، عبارتند از:

چای تهیه شده از گیاه غافث (agrimony)

چای تهیه شده از بیل بِری تازه یا خشک

ریشه مارشمالو

دانه اسفرزه

توجه: گیاهان دارویی به طور کامل عاری از عوارض جانبی نیستند. بنابراین، مهم است که پیش از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

 مواد غذایی که بایستی از مصرف آنها در طول مدت ابتلا به اسهال خودداری کنید عبارتند از:

محصولات کافئین دار

غذاهای چرب و سرخ شده

میوه های خانواده مرکبات

آدامس های بدون قند

مواد غذایی با فیبر بسیار بالا

مواد غذایی نفاخ (حبوبات، سبزیجات، آجیل، و غلات و کلم و شلغم و ...)

محصولات لبنی

غذاهای بسیار تند و ادویه دار

اغلب افراد مبتلا به اسهال در عرض چند روز و بدون داشتن عوارض طولانی مدت بهبود می یابند. با این حال، این عارضه می تواند بچه ها را شدیدتر از بزرگسالان تحت تأثیر قرار دهد. خردسالان یا نوزادان به راحتی ممکن است به علت اسهال دچار کمی آب بدن شوند. چنانچه علائمی مانند داشتن ادرار کمتر از حد معمول، بی حالی و یا کسل بودن، داشتن دست و پاهای سرد و یا پوست رنگ پریده را از خود نشان دادند، بدون فوت وقت به پزشک متخصص اطفال رسانده شوند. نوزادان به ویژه آنهایی که کمتر از یک سال یا شش ماه دارند، و نوزادانی که با وزن پایین متولد شده اند در صورت ابتلا به اسهال، بیشتر مستعد از دست دادن آب بدن خود هستند. بنابراین توصیه می گردد که بجای تکیه بر درمان های خانگی و از این دست، در اولین فرصت آنها را به پزشک برسانید.

در خصوص بزرگسالان، چنانچه حتی پس از انجام اقدامات خود درمانی مذکور، اسهال همچنان برای مدت زمان بیش از سه روز ادامه داشته باشد و یا همراه با از دست رفتن آب بدن، مدفوع سیاه، درد رکتال یا وابسته به مقعد و تب بالا (102 درجه فارنهایت یا 8ر38 درجه سانتیگراد) باشد، در این صورت فوریت های پزشکی به جهت اجتناب از هرگونه عوارض شدید اجتناب ناپذیر است.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "درمان های خانگی اسهال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های خانگی اسهال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید