دبیرکل سازمان ملل متحد: زمین به نقطه جوش خود رسیده است

به گزارش وبلاگ ماریانا، پس از اینکه دانشمندان اعلام کردند احتمالا ژوئیه 2023 گرم ترین ماه در تاریخ زمین باشد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این تازه اول دوران به جوش آمدن دنیا است.

دبیرکل سازمان ملل متحد: زمین به نقطه جوش خود رسیده است

به گزارش یورونیوز، آقای گوترش این داده ها را فاجعه ای برای کل سیاره زمین خواند و گفت: احتیاجی نیست برای دانستن این موضوع تا خاتمه ماه منتظر بمانیم. ژوئیه 2023 رکورد را در دنیا خواهد شکست.

به گفته او این تازه شروع کار است، دوران گرمایش دنیای به خاتمه رسیده و جوشش دنیای شروع شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید نمود هنوز هم می توان جلوی گرم تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای احتیاج داریم.

سازمان دنیای هواشناسی دبلیو.ام .او و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا چند روز پیش در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که به احتمال زیاد در ژوئیه 2023، ماه جاری میلادی، رکورد گرما شکسته خواهد شد.

آتش سوزی ها در یونان یکی از پیامدهای گرمای ماه ژوئیه بود. در پی آتش سوزی های جنگلی جزیره رودس یونان هزاران توریست مجبور به فرار شدند.

در این ماه گرما در سراسر جنوب غربی آمریکا نیز به شدت افزایش یافت. دمای هوا در یکی از شهرستان های شمال غربی چین نیز تا 52.2 درجه سانتیگراد بالا رفت و رکورد ملی این کشور را شکست.

هرچند سازمان دنیای هواشناسی تا ماه اوت داده های به دست آمده را اعلام نخواهد کرد اما گزارشی که از سوی دانشگاه لایپزیگ آلمان منتشر شد نشان می دهد که ژوئیه 2023 رکورد دنیای را می شکند.

طبق داده های اتحادیه اروپا پیش بینی می گردد میانگین دمای دنیای در این ماه حداقل 0.2 درجه سانتیگراد گرمتر از ژوئیه چهار سال پیش باشد. ژوئیه 2019 به عنوان گرمترین رکورد گرما در 174 ساله گذشته ثبت شده است.

دبلیو.ام .او تایید کرد سه هفته اول جولای گرم ترین هفته ثبت شده دنیا بود.

مایکل مان، دانشمند آب و هوا در دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید تا اواسط ژوئیه معین بود که گرمای در این ماه بی سابقه خواهد بود. سیاره زمین تا زمانی که ما سوخت های فسیلی می سوزانیم همچنان به گرم شدن ادامه می دهد.

به طور معمول با در نظر گرفتن زمستان در نیمکره جنوبی، میانگین دمای دنیای برای ماه ژوئیه حدود 16 درجه سانتیگراد است. اما ژوئیه سال جاری دمای کره زمین به حدود 17 درجه سانتیگراد افزایش یافت.

کارستن هاستاین یکی از محققان دانشگاه لایپزیگ می گوید برای پیدا کردن شرایط مشابهی مانند ژوئیه سال جاری در سیاره زمین ممکن است مجبور باشیم هزاران یا ده ها هزار سال به عقب برگردیم. سوابق اقلیمی اولیه نشان می دهند که زمین در 120 هزار سال گذشته به این میزان گرم نبوده است.

سیاره جوشان

دره مرگ در استان کالیفرنیا در ایالات متحده شاهد گرم ترین شب ثبت شده دنیا در این ماه بود. بعلاوه بخش هایی از جنگل های کانادا همین ماه در آتش سوخت. کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان و لهستان گرمای بی سابقه ای را تجربه کردند.

این موج گرما بعلاوه امتداد خطوط ساحلی از فلوریدا تا استرالیا را نیز تحت تاثیر قرار داد و نگرانی ها را در خصوص مرگ صخره های مرجانی را افزایش داد.

قطب جنوب که یکی از سردترین مکان های روی زمین است نیز تحت تاثیر این گرما نهاده شد. دمای دریاها در حال حاضر در زمستان نیمکره جنوبی به پایین ترین سطح خود رسیده است. از سوی دیگر بارندگی و سیل بی سابقه کره جنوبی، ژاپن، هند و پاکستان را زیر آب برده است.

دانشمندان از سال 2016 به این سو پیش بینی نموده بودند سال 2023 یا 2024 گرم ترین سال زمین خواهد بود.

منبع: فرارو

به "دبیرکل سازمان ملل متحد: زمین به نقطه جوش خود رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرکل سازمان ملل متحد: زمین به نقطه جوش خود رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید