جوان نگه داشتن مغز!

به گزارش وبلاگ ماریانا، 20 دقیقه در اینترنت در پی مطالبی بگردید که همیشه می خواستید بیاموزید، هر چه که باشد! درباره بازیگران، موسقی یا فعالیت مغزی!

جوان نگه داشتن مغز!

20 دقیقه در اینترنت در پی مطالبی بگردید که همواره می خواستید بیاموزید، هر چه که باشد! درباره بازیگران، موسقی یا فعالیت مغزی!

بله، ورزش! ورزش می تواند زوال عقل را بخوبی به تأخیر بیندازد. اما می دانید که ورزش منظم می تواند زوال عقل را کاملاً معکوس کند؟ طبق تحقیقات، تمرینات ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و بعلاوه بافت نسج مغز را زیادتر می نماید. پیشنهاد: سه بار در هفته به مدت 50 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید تا این تأثیر بر شما ایجاد گردد. برای نتیجه بهتر، در پارک یا مکان پر درخت این کار را انجام دهید زیرا تأثیرش 20 درصد بهتر خواهد بود.

مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزی ارتباط دارد. این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران فرد بین 20 تا 59 ساله اجرا شده است معین شد بیماری های دندان و لثه با بدترین بیماری های مغزی در سنین کهولت ارتباط دارد. پس به توصیه های دندان پزشکتان توجه کنید، هر روز حداقل یک بار مسواک بزنید و هر بار حداقل 2 دقیقه مسواک زدنتان طول بکشد.

مصرف زغال اخته سرعت عملکرد مغز را افزایش می دهد و باعث رشد سلول های هیپوکامپوس می شوند. زغال اخته را همراه با غلات یا ماست مصرف کنید و برای فصل های بعد فریز کنید.

- با سودوکو 10 سال جوان تر شوید! جداول سودوکو سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحوه عجیبی افزایش می دهد، اول می توانید با پازل ها و جدول های ساده که در تمام فروشگاه ها هست آغاز کنید تا در سودوکو حرفه ای شوید!

مدیتیش (مراقبه) نیز بر بهبود سلول های خاکستری مغزتان اثر می گذارد و بر رشد مناطقی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان وحواس است اثر مثبت دارد. با 15 دقیقه مدیتیشن در روز آغاز کنید، مثلاً در ساعت ناهار یا قبل از ترک محل کار، راست بنشینید، چشم ها را ببندید، و به هر چیزی که در زمان حال حس اش می کنید، تمرکز کنید؛ چه صدای پرنده ای در دوردست باشد چه صدای تنفس تان.

10 پیشنهاد ویژه برای تقویت مغز

1/ کاری انجام دهید

دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. درحالی که قلب و شش ها واکنش سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم فعالیت می نماید. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل 03 دقیقه فعالیت جسمانی(دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

2/ متعادل بخورید

انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می نماید. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیار آرام تر از غذاهایی با اندازه قند بالا(مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه می شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده اندازه انرژی بیشتری را به مغز می رساند، و باعث بهینه سازی سوخت و ساز در اعضایی می گردد که می توانند در سلامتی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشند.

3/ مراقب رژیم غذایی تان باشید

در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند می نماید و در طولانی مدت باعث وارد آمدن آسیب به مغز می گردد، کمبود کالری هم اثر مشابهی را بر مغز می گذارد. رژیم های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن ودر نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia، ترس از چاق شدن)

گردد. بسیاری از مطالعات، رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

4/ مراقب بدن خود باشید

بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری ماند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و... می توانند تأثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و کاهش استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز می گردد.

5/ از استراحت و آرامش لذت ببرید

در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور می شوند، برخی دور ریخته می شوند و برخی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس ها(محل تماس دو عصب) را شکل می دهد، توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می دهد. علاوه بر این، خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

6/ از نوشیدن چای و قهوه لذت ببرید

تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می نماید. بر اساس یک مطالعه علمی 2 الی 4 بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی یاری کند و 30 تا 60 درصد از بروز آلزایمر پیشگیری کند. این که آیا کافئین موجود در چای و قهوه باعث برطرف خستگی می گردد یا آنتی اکسیدان موجود در آنها، هنوز معین نیست؛ اما قهوه باعث افزایش سطح هشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد می گردد.

7/ ماهی بخورید

براساس تئوری های نو، وجود ماهی در رژیم غذایی انسان ها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسان ها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد احتیاج مانند امگا3، برای ساختمان مغز مهم به شمار می آیند و تأثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار مؤثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تأثیر مکمل امگا3 نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می داد امگا3 در برخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می گردد.

8/ خونسرد باشید

استرس، تأثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون های خطرناکی در ناحیه هیپوکامپوس (hippocampus) و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از دانشمندان بر این عقیده اند که داشتن یک زندگی متعادل ودنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت های هنری، می تواند فرایند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تأخیر بیاندازد.

9/ از مکمل ها استفاده نکنید

اخیراً استفاده از مکمل ها از طریق ای برای جبران کاستی ها تبدیل شده است، استفاده از مکمل های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است. داروهای مکملی که در بازار ارائه می شوند، امروزه از نظر بسیاری از افراد به سطل های زباله تعلق دارند. علی رغم منشأ طبیعی، این گونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند، عوارضی مانند فشار خون بالا، مسائل گوارشی، مسائل باروری و افسردگی. برای انسان های سالم داروهای مکمل هیچ تأثیر مثبتی ندارد و گاهی تأثیر دارونماها از این گونه مکمل ها بیشتر است.

10/ مغز را به چالش بکشید

حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش، به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما یاری می نمایند تا همواره فکری جوان و سالم داشته باشید. هر چند که کمبود سواد عامل مؤثری در کاهش حواس و کم کاری فکر است. هرچه بیشتر برای یادگیری کوشش کنید، فکر شما برای دوران کهولت آماده تر و جوان تر خواهد بود. کلید کار می تواند انجام یک کار چالشی نو مانند حل یک پازل نو و سرگرم نماینده باشد!

منبع: www.farya.com

منبع:دانشمند-ش551

منبع: راسخون

به "جوان نگه داشتن مغز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوان نگه داشتن مغز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید