ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی ارزشها و رفتار شناسی گردشگری ایران

به گزارش وبلاگ ماریانا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی ارزشها و رفتار شناسی گردشگری ایران صورت گرفت.

ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی ارزشها و رفتار شناسی گردشگری ایران

حامد بخشی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: فاز اول طرح پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتار شناسی گردشگری ایران که روی گردشگری داخلی تمرکز داشت، در سال 96 و بخشی از طرح که در مورد گردشگری خارجی بود، در سال 98 اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف این طرح ارزیابی سیمای گردشگری ایران است، اضافه نمود: هدف از این طرح ارزیابی و سنجش نگرش، اندازه رضایت، ارزیابی از مقصد و رفتار گردشگری گردشگران ایرانی و خارجی است.

آنالیز دغدغه های گردشگران یکی دیگر از اهداف طرح ملی ارزش ها و رفتار شناسی گردشگری ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه طرح پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتار شناسی گردشگری ایران به آنالیز دغدغه ها و نگرانی گردشگران نیز پرداخته، گفت: در اصل این طرح در پی پاسخ سوالاتی مانند رفتار گردشگران در مقاصد گردشگری، زمان و مکان اقامت، وسایل نقلیه مورد استفاده، اقلام مورد احتیاج و راه تهیه آنها و ارزیابی تمامی خدمات گردشگری است. وی تشریح کرد: این طرح برای بار دوم از اردیبهشت ماه کلید خورده است و پس اصلاحاتی در پرسشنامه، نظرسنجی از گردشگران خارجی در شهریور 1401 و گردشگران داخلی در مهر 1401 انجام خواهد شد.

گرشگران داخلی از تمامی خدمات ارائه شده در کشور رضایت بالایی دارند

بخشی در مورد نتایج طرح اعلام کرد: نتایج طرح بسیار مفصل است. بخشی از نتایج مربوط به رضایت گردشگران از خدمات دریافت شده در حوزه حمل و نقل، اقامت، خرید، جاذبه ها و رستوران بوده که در مجموع گردشگران داخلی رضایت بالایی از تمامی خدمات دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه نمود: بخشی از نتایج نیز مربوط به رفتار گردشگران در سفر است که این بخش تحت عنوان گردشگری معیشتی مطرح شده است.

بخشی با تاکید بر اینکه گردشگری داخلی ایران جنبه معیشتی بالایی دارد، توضیح داد: گردشگری معیشتی گونه ای از گردشگری است که با صرف هزینه کم، مطابق با شیوه معیشت خود و بدون استفاده از امکانات گردشگری احتیاجهای گردشکری خود را تامین می نمایند.

وی افزود: برای مثال به جای استفاده از حمل و نقل عمومی با ماشین خود به سفر می فرایند که همین عامل صرفه جویی جدی در هزینه های سفر می گردد که باید گفت بیش از 70 درصد گردشگری از این طریق انجام می گردد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بیان کرد: بعلاوه بخش زیادی از گردشگران بجای اقامت در مراکز اقامتی به خانه دوستان و آشنایان خود می فرایند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یک سوم از گردشگران به خانه آشنایانشان می فرایند، گفت: حدود 15 درصد گردشگران در منازل اجاره ای، حدود 7 درصد در هتل ها و حدود 7 درصد در هتل آپارتمان اقامت می نمایند. به همین علت میتوان گفت که بخش های اقامتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

بخشی اظهار کرد: در زمینه تهیه خوراک نیز بخش عمده ای از گردشگران از رستوران ها غذا نمی خرند. تعدادی از افراد خودشان غذا می پزند و عده ای نیز از مهمانی آشنایان بهره مند می شوند.

وی در مورد نحوه نظرسنجی توضیح داد: در طرح پیشین در سال 96 و 98 نرم افزار پرسشنامه در اختیار گردشگران قرار میگرفت اما در پرسشنامه تازه سوالاتی که اطلاعات تازهی به ما نمی دهند و مفاهیم تکراری هستند، حذف خواهد شد. در این پرسشنامه هچنین سوالات کوتاه خواهند شد تا گردشگران راحت پاسخ دهند و سوالاتی در زمینه تصور از مقصد و نگرش به جامعه میزبان نیز اضافه خواهد شد.

منبع: همگردی

به "ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی ارزشها و رفتار شناسی گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی ارزشها و رفتار شناسی گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید