معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری، قیمت اجاره ها سربه فلک کشیده است!

به گزارش وبلاگ ماریانا، بیراهه نیست اگر بگوییم قشر میانه جامعه هم در تأمین مسکن مناسب در شهری مثل تهران عاجز و ناتوان هستند.

معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری، قیمت اجاره ها سربه فلک کشیده است!

معضل مسکن در کلانشهری چون تهران جزو مسائل و معضلات عمده و ثابتی است که می توان گفت در سال های اخیر شرایط پیچیده تر و سخت تر هم شده است؛ اجاره های سنگین و گزافی که با حقوق اغلب شهروندان چه آن ها که شغل دولتی دارند و کارمند دولت هستند و چه کسانی که صاحب مشاغل آزاد محسوب می شوند هیچ گونه همخوانی و هماهنگی ندارد و بیراهه نیست اگر بگوییم قشر میانه جامعه هم در تأمین مسکن مناسب در شهری مثل تهران عاجز و ناتوان هستند.

مدیریت شهری دوره ششم از همان روز اول یکی از شعارهایش رسیدگی به مسکن مرکز نشینان بود و شاید بتوان این شعار و وعده را برای برطرف معضل مسکن به فال نیک گرفت تا شاید پس از سالها درماندگی و بی پناهی مستاجران طعم شیرین خانه دار شدن را بچشند و از طرفی هم دست دلالان بی انصافی که اولین کارشان سیاه نمایی در بازار مسکن و ساخت و ساز و کسب پول های نجومی بی دردسر از آشفته بازار بود را هم از این حوزه کوتاه کند. البته باید دید که تا چه حد این شعار به نتیجه می رسد! به گفته بعضی مسئولان، بیش از نیمی از مردم شهر تهران اجاره نشین بوده و از داشتن سقف خانه ای که برای خودشان باشد محروم هستند و از آن بدتر توانایی پرداخت اجاره های نجومی را هم ندارند.

متاسفانه بد مسکنی و بی مسکنی دو مشکل عمده اهالی مرکز محسوب می شوند و این دو مشکل بزرگ بسیاری از خانواده هایی که در سال های نه چندان دور وضع مالی مناسب و میانه داشتند را هم دچار چالش نموده و قشر فقیر جامعه را هم به حاشیه های ناامن و پرمخاطره شهر تهران رانده است و طبق آمار اخیر 51 درصد مردم تهران اجاره نشین هستند و خرید مسکن در تهران 67 سال برای یک فرد عادی زمان می برد، یعنی چند نسل باید بگذرد تا یک خانواده بتواند خانه دار گردد.

یکی از راهکارهایی که می تواند به مسکن یاری کند طبیعتا تخفیف عوارض ساخت و ساز است، وقتی فراوری مسکن رونق بگیرد اجاره نشینی کمتر می گردد و تخفیف در عوارض باعث می گردد که به طور مثال پروژه های مسکنی که 70 درصد آن ها تمام شده است 30 درصد به جامانده هم با برخورداری از این گونه تخفیفات زودتر به سرانجام برسد و هزینه های مسکن برای مردم کاهش پیدا کند.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در تبادل نظر با خبرنگار وبلاگ ماریانا در ارتباط با این موضوع اظهار کرد:در قانون جهش فراوری مسکن و نهضت ملی مسکن گفته شده بود که 30 تا 50 درصد تخفیف در پرداخت عوارض ساخت شامل حال سازندگان گردد.

وی تاکید نمود: هر چقدر تخفیفات عوارض ساخت مسکن بیشتر باشد ساخت و ساز بیشتر شده و سازندگان مسکن همان مبالغی که جهت دریافت پروانه و عوارض به نظام مهندسی داده می گردد را می توانند در اجرای ساختمان صرف نمایند. وقتی فراوری مسکن رونق بگیرد اجاره نشینی کمتر می گردد و تخفیف در عوارض باعث می گردد که به طور مثال پروژه های مسکنی که 70 درصد آن ها تمام شده است 30 درصد به جامانده هم با برخورداری از این گونه تخفیفات زودتر به سرانجام برسد و هزینه های مسکن برای مردم کاهش پیدا کند.

افزون بر این؛ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تبادل نظر با خبرنگار وبلاگ ماریانا هم بیان کرد که مردم چه تخفیف بگیرند و چه تخفیف نگیرند ، باید حتما ساختمان های ایمن بسازند و تخفیفات که در خصوص عوارض ساخت و ساز لحاظ شده است ، در خصوص ایمن ساختن ساختمان های مسکونی فرقی ندارد.

وی توضیح داد: تخفیفاتی که برای عوارض ساخت و ساز ساختمان های مسکونی معین شده باعث می گردد تا افرادی که مبلغ پیش از تخفیف را نداشته اند پس از دریافت تخفیف تامین نموده و نقدا بپردازند و از تخفیف 40 درصدی که برای یک ماه اول گذاشتیم استفاده نمایند.هر کسی که پول عوارض خود را نقدا پرداخت کند می تواند از تخفیف عوارض ساخت و ساز بهره ببرد و قاعدتا مردم هم می توانند از این شرایط برخوردار شوند.

چمران تأکید کرد: کسانی که بساز و بفروش هستند ، چون بلافاصله پول خود را مجددا به کار میکشند عموما پول نقد کمتر دارند و مردم عادی ممکن است امکانات بیشتری در این زمینه داشته باشند و از این رو تخفیفات در نظر گرفته شده در پرداخت عوارض ساخت و ساز بیشتر به نفع مردم خواهد بود. اقساطی کردن پرداخت عوارض ساخت و ساز مسکن می تواند به افرادی که پول نقد زیادی ندارند یاری کند تا با استفاده از این امکان کار ساخت مسکن خود را انجام بدهند.

بر اساس امضای 5 تفاهم نامه شهرداری با سپاه ، ارتش ، فراجا ، تامین اجتماعی و بعلاوه با مشارکت بخش خصوصی 150 هزار واحد مسکونی دیگر نیز علاوه بر آن تعداد واحدهایی است که سازمان نوسازی شهرداری تهران مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد و باید دید که تا چه حد به مرز تحقق نزدیک می گردد، متاسفانه در تهران حدود یک میلیون مسکن کم داریم و تعداد اجاره نشین ها هم که چه بگوییم؟ روز به روز بیشتر می گردد!

حتی این موضوع بر مسئولان هم پوشیده نیست، شهردار تهران معتقد است که در آنالیز های اجرا شده به این نتیجه می رسیم که با ابلاغیه ها و ایجاد تنگناها نه تنها برای مردم راه را باز ننموده ایم بلکه شرایطی را ایجاد نموده ایم که قیمت مسکن سرسام آور شده است. هیچ پاسخ شایسته ای در مقابل شرایط موجود وجود ندارد که دو سوم پول و اعتبار فردی در سبد خانوار صرف داشتن سرپناه گردد. پس از دهها سال باید به نقطه ای برسیم که اگر بناست مسائل متعدد کشور حل گردد در ابتدا سد بزرگی به نام مسکن وجود دارد.

حال باید منتظر ماند و دید مدیریت شهری دوره ششم درباره چنین معضل بزرگ و مهمی که هم و قم سهم زیادی از جامعه است، وعده هایش را آیا به درستی عملیاتی می نماید یا خیر؟ زیرا هر مسئولی اگر اهتمام لازم به موضوعی همانند مسکنی را داشته باشد و کارنامه ای درخشان داشته باشد، علاوه بر رضایت، دعای خیر مردم هم همراهش است.

گزارش از نوشین نثاری

وبلاگ ماریانا اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری، قیمت اجاره ها سربه فلک کشیده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری، قیمت اجاره ها سربه فلک کشیده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید