قَهر ادامه دار رانا با فیس لیفت!

به گزارش وبلاگ ماریانا، اوایل دهه 80 شمسی بود که پروژه طراحی نسل تازه خودروی پیکان بر اساس پلتفرم 206 و در قالب یک خودروی صندوقدار کلید خورد. پروژه مذکور با نام NP (مخفف پیکان تازه) در مرکز تحقیقات ایران خودرو کلید خورد و از همان ابتدای کار در بخش های مختلف پروژه از مشاوره شرکت های صاحب نام اروپایی استفاده شد. بر اساس تعریف پروژه، حفظ بخش میانی بدنه پژو 206 (شامل ستونهای A ،B و C به همراه درب ها و سقف)، تغییر کامل دماغه خودرو (با هدف تغییر هویت کامل) و اضافه کردن صندوقِ بار یعنی تبدیل اتاق هاچ بک به سدان در دستور کار ایران خودرو و مشاورین ایتالیایی نهاده شد .

قَهر ادامه دار رانا با فیس لیفت!

مراحل طراحی، مدلسازی و ساخت نسخه های نمایشی در ابعاد واقعی به وسیله استودیو طراحی (ایتال دیزاین) واقع در ایتالیا به انجام رسید، اما از یک سو تغییرات مدیریتی در شرکت ایران خودرو و مخالفت مدیرعامل نو و نبود برنامه درازمدت جامع توسعه محصول و از سوی دیگر مخالفت شرکت پژو، پروژه فوق مسکوت ماند تا آنکه پس از چند سال، پژو 206 SD با سرمایه گذاری مشترک فرانسه و ایران و طراحی و ساخت فرانسوی ها در زادگاه اصلی خود یعنی فرانسه متولد گشت.

تصاویر مربوط به پروژه NP (یا همان نیو پیکان)

تصاویر مربوط به پروژه NP (یا همان نیو پیکان)

قبلی 1 از 2 بعدی

از آنجا که ایران خودرو یَد طولایی در معرفی چندین مدل خودرو با نام های مختلف اما در کلاس، ابعاد و فرم بدنه یکسان دارد، مجددا پروژه اولیه (با نامی نو) وارد فاز اجرایی شد و در حدود 9 سال قبل رانا به دنیا آمد؛ یعنی خودرویی که در ابتدا قرار بود با کُد نام NP جایگزین پیکان گردد، پایان پس از سال ها تاخیر و بدون بازنگری اصولی در طراحی قبلی با نام رانا روانه بازار شد.

هرچند ایران خودرو، رانا را به عنوان محصولی نو معرفی کرده بود، اما در واقع تفاوت های ظاهری رانا با 206 بیش از هر چه در استایل بدنه و کابین خلاصه می شد. ضمن آنکه در زمان معرفی (1391) رانا از نظر استایل ظاهری، جزییاتی قدیمی و از مُد افتاده داشت و طراحی کابین و به ویژه داشبورد به شدت ضعیف و مبتدی شکل گرفته بود.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی ام وی ام 315 پلاس

رانا پلاس فیس لیفت

نمای پشت رانا پلاس فیس لیفت

نمای داخلی رانا پلاس فیس لیفت

نمای داخلی رانا پلاس فیس لیفت

نمای پشت رانا پلاس فیس لیفت

موتور نو TU5 پلاس رانا پلاس

قبلی 1 از 7 بعدی

حال در سال 1400 و پس از گذشت 9 سال، ایران خودرو اقدام به معرفی نسخهٔ به روز شده این خودرو با پسوند پلاس کرده است. اما بر خلاف رسم معمول در همه شرکت های خودروسازی، رانا پس از گذشت نزدیک به یک دهه از تولد، همچنان با همان چهره قدیمی و بدون تغییری خاص و قابل توجه در ظاهر (مگر تغییراتی ریز و نه چندان چشمگیر در جزییات چراغ، جلوپنجره و رینگ) روانه بازار شده و این از جمله عجایب همیشگی خودروسازان داخلی است. به عبارت دیگر، در سال 1400 شما خودرویی با نام نو، اما چهره و استایلی مشابه 9 سال پیش خریداری می کنید (که البته برای خریدار ایرانی تازگی ندارد).

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی سایپا شاهین

این در حالی است که در تمام جهان، بازطراحی مجموعهٔ سپر جلو و عقب یکی از بدیهی ترین اقدامات شرکت ها در فیس لیفت یک خودروی قدیمی محسوب می گردد، کاری که چینی ها در انجام آن به واقع استاد بوده و با همین شیوه توانسته اند خودرویی نظیر MVM 315 را طی بازهٔ زمانی نه چندان طولانی با سه چهرهٔ کاملاً متفاوت، اما زیرساختی یکسان و هر بار زیباتر از گذشته روانه بازار کنند.

البته سازنده رانا زحمت کشیده و ارتقاء موتور نو TU5 پلاس رانا + با قدرت 113 اسب بخاری و ارائه آپشن هایی نظیر دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه نو، فرمان کمکی برقی، سقف شیشه ای ثابت (MOON ROOF) با سایه بان دستی (مشابه به پژو 207i و پژو 207i صندوق دار) کروز کنترل، سنسور پارک عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان را به این خودرو اضافه کرده که برای خودرویی 9 ساله چندان قابل توجه نیست.

ای کاش به جای بعضی از این آپشن ها به کیفیت فوم جایگاه های خودرو توجه بیشتری می شد تا سرنشینان هنگام سوار و پیاده شدن فریم فلزی جایگاه را در زیر پای خود کمتر احساس کنند.

کلام اخر اینکه نسخهٔ 1400 رانا علی رغم پتانسیل بالا برای یک فیس لیفت عمیق در نمای جلو و عقب و داشبورد، همچنان پس از 9 سال و بر اساس مَثَل معروف (حرف مردم یکی است) با همان قیافه و طراحی قدیمی روانه بازار شد، البته با قیمتی بالاتر … .

  • آگهی های خرید و فروش رانا
منبع: بلاگ دیوار

به "قَهر ادامه دار رانا با فیس لیفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قَهر ادامه دار رانا با فیس لیفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید