شهید ثقه الاسلام مصداق واقعی میانه روی بود

به گزارش وبلاگ ماریانا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تبریز، محمد حسین رجبی دوانی پنجشنبه در نشست ایران مقتدر در اندیشه شهید ثقه الاسلام تبریزی گفت: اتحاد، همیشه مورد تاکید ثقه الاسلام تبریزی است. اصولا اتحاد اسلام و اتحاد سیاسی همه مسلمین (گرچه در مشرب و مذهب اختلاف داشته باشند) از اصول مسلک سیاسی او شمرده می گردد.

شهید ثقه الاسلام مصداق واقعی میانه روی بود

وی ادامه داد: او راضی نبود به سبب وضع پدید آمده ناشی از مبارزه با استبداد داخلی، پای استعمار خارجی را در ایران باز کند.

وی با بیان اینکه قصه مبارزه ثقة الاسلام با استعمار، شنیدنی است، گفت: ثقه الاسلام تبریزی پایان جانش را بر سر مبارزه با استعمار گذاشت.

وی با اشاره به ماجرای تصرف آذربایجان به وسیله ارتش روس گفت: میلر کنسول قدرتمند روس، استخلاص ثقة الاسلام را مشروط به امضای نوشته ای می نماید که بر پایه آن شروع کننده جنگ را به مجاهدان نسبت می داده است تا به این ترتیب هم مستمسکی برای تصرف آذربایجان فراهم کند و هم پاسخی برای فشارهای بین المللی داشته باشد اما ثقة الاسلام نمی پذیرد و در پاسخ می گوید: این شهادت خلاف واقع است و مسلمان، شهادت خلاف واقع نمی دهد.

محمد طاهری خسروشاهی رئیس بنیاد ایران شناسی در آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: شهید ثقه الاسلام تبریزی، تندروی را عامل هرج و مرج و سبب تحمیل مخارج سنگین بر ملت می داند از این رو از آن بیزاری و اظهار تنفر می نماید.

وی ادامه داد: او اصولی را که بر پایه آن، همبستگی و دوری از گسستگی اجتماعی پدید می آید، و دیگران را به آن می خواند تا با تکیه بر آن از افراط و تفریط جلوگیری گردد، دو عنصر اسلامیت و ایرانیت جماعت ایرانی معرفی می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شهید ثقه الاسلام مصداق واقعی میانه روی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهید ثقه الاسلام مصداق واقعی میانه روی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید