سینماحقیقت سیزدهم در ایستگاه پایانی

به گزارش وبلاگ ماریانا، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با معرفی برگزیدگان این رویداد در تالار وحدت برگزار گردید و نشان فیروزه بهترین مستند این رویداد به مستند گلوله باران اهدا شد.

سینماحقیقت سیزدهم در ایستگاه پایانی

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ ماریانا، عصر روز گذشته دوشنبه 25 آذر ماه مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم در تالار وحدت برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه آمد و در بخشی از صحبت های خود گفت: در آیین پایانی سینما حقیقت قرار داریم، از همه کسانی که ما را در برگزاری این جشن همراهی کردند تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: گام هایی سال جاری برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد تا بتوانیم در جهت تحول پیروز شدیم. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیده شدن همه فراهم کرد. برای اولین بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداریم و از تجربه های این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم.

حمیدی مقدم تأکید کرد: باید برای داشتن سینمای ملی به سینمای مستند توجه داشت، چرا که سینمای مستند جهان بهتری می سازد.

اهدای مشترک جایزه هنروتجربه

در ادامه این مراسم جایزه بخش هنر و تجربه به صورت مشترک به فیلم های خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست و جایی برای فرشته ها نیست به کارگردانی سام کلانتری اهدا شد.

جایزه بهترین مستند با موضوع آسیب های اجتماعی به خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد.

در ادامه این مراسم جایزه مستند منتخب شبکه مستند به مستند صد سال تنهایی به کارگردانی محمدعلی فارسی اهدا شد.

معرفی برگزیدگان بخش کارآفرینی

مستند کارآفرینی عنوان بخش ویژه جشنواره سیزدهم بود که با حمایت اتاق بازرگانی تهران آثار مرتبط با موضوع کارآفرینی در این بخش انتخاب و داوری شد.

در این بخش جایزه سوم به فیلم اتوماتیک به کارگردانی محمد ثقفی اهدا شد و جایزه دوم را فیلم رویای آب به کارگردانی محمد واعظی از آن خود کرد.

جایزه اول این بخش، اما به فیلم من می خوام شاه بشم به کارگردانی مهدی گنجی اهدا شد.

همچنین از دو نفر از شخصیت های فیلم های حاضر در این بخش هم تقدیر شد که شامل علی اکبر رفوگران کاراکتر اصلی فیلم اتوماتیک و محمد قائم پناه شخصیت محوری فیلم رویای آب شد.

برگزیدگان کوتاه و نیمه بلند بخش بین الملل

جایزه بخش فیلم های مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش بین الملل جایزه ویژه هیات داوران مستند کوتاه به مایا نواکویچ برای فیلم و آنگاه شب فرا می رسد اهدا شد.

تندیس بهترین مستند کوتاه این بخش به آشو به کارگردانی جعفر نجفی تقدیم شد.

جایزه ویژه بخش مستند نیمه بلند بین الملل به فیلم قاشق به کارگردان لایلا پاکالنینیا تقدیم شد و جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند بخش بین الملل به فیلم حیوانات از نفس افتاده به کارگردانی لی لی تقدیم شد.

کنار رینگ برترین مستند بلند بین الملل

در بخش فیلم های مستند بلند بین الملل، دیپلم افتخار این بخش به محسن استادعلی برای فیلم خسوف اهدا شد و جایزه ویژه هیات داوران به فیلم قهرمان گله به کارگردانی تون فانت زانتفورت تقدیم شد.

جایزه ویژه دوم هیات داوران به سام کلانتری برای فیلم جایی برای فرشتگان نیست اهدا شد. کلانتری این جایزه را به تیم ملی هاکی دختران ایران اهدا کرد.

تندیس بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل به فیلم کنار رینگ آندره هورمان تقدیم شد.

برگزیدگان بخش شهید آوینی

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره سیزدهم سینماحقیقت، نوبت به معرفی برترین های بخش شهید آوینی رسید. تندیس برنزی این بخش به حامد سعیدی راد برای فیلم کاست تقدیم شد.

تندیس نقره ای بخش آوینی به امیرحسین نوروزی برای فیلم خاطرات موتورسیکلت اهدا شد.

تندیس طلایی این بخش را، اما امیر اوصانلو برای فیلم پیرمرد و خواننده از آن خود کرد.

رواج فرهنگ دیدن فیلم مستند

در ادامه مراسم حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی روی سن حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم سینمای مستند همواره خوش بدرخشد. خوشبختانه، سینمای مستد جهت رو به رشد دارد. این جشنواره خط بطلان بر بعضی باور ها کشید؛ کیفیت آثار نسبت به سال قبل بهتر شده است.

وی اضافه کرد: سال جاری آثار بسیاری را از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره داشتیم که مساله قابل توجهی بود که شعار ایران تهران نیست را پیش گرفته بود. مدتی است که فرهنگ فیلم مستند دیدن در جامعه رواج پیدا نموده است و همه باید کوشش کنیم این فرهنگ توسعه پیدا کند. برای سال آینده بودجه های مستند افزایش پیدا می نماید. همچنین تدوام رایزنی با نهاد ها برای گسترش سینمای مستند ضروری است.

برگزیدگان بخش ملی

در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی رسید.

در این بخش جایزه، بهترین نویسنده متن به امیر مهدی حکیم و حجت بامروت برای فیلم مهدی که به جهان آمد اهدا شد.

جایزه بهترین صدا برای مستند کاغذ پاره ها به انسیه ملکی تقدیم شد.

تندیس بهترین موسیقی متن به حبیب خزاعی فر برای مستند جایی برای فرشته ها نیست تقدیم شد.

تندیس بهترین پژوهش به بابک گودرزی نژاد برای فیلم ناگفته های شهر شلوغ تقدیم شد.

تندیس بهترین فیلمبردار به مرتضی پورصمدی برای فیلم خط باریک قرمز اهدا شد.

تندیس بهترین تدوین هم به مرتضی پایه شناس برای فیلم گلوله باران اهدا شد.

پایه شناس حین دریافت این جایزه گفت: ما نمی خواهیم سینمای مستند را پلی برای سینمای بلند بدانیم، چرا که همه کسانی که اینجا هستند براین باورند سینمای مستند یک قله است.

این مستندساز همچنین با اشاره به مسائل مالی کشور گفت: از مسئولان می خواهم که با عملکرد خود کاری نکنند ایران شبیه سوریه گردد، کاش دولت حرف ما را می شنید و دولت قبل از سخنگو نیازمند سخن نیوش هستند.

در ادامه تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به علی شهابی نژاد برای فیلم آبشار تقدیم شد.

تندیس بهترین فیلم مستند نیمه بلند را مرتضی پایه شناس و حسین مومن برای فیلم گلوله باران دریافت کردند.

تندیس کارگردانی بهترین فیلم مستند بلند به محسن استادعلی برای کارگردانی خسوف تقدیم شد.

جایزه ویژه هیات داوران هم به محمدصادق اسماعیلی برای فیلم آدور اهدا شد.

بخش تقدیر از شخصیت های مستند ها

در ادامه برنامه و در بخش تقدیر از شخصیت های فیلم های مستند حاضر در جشنواره سیزدهم، شخصیت اول فیلم مهمانشهر یعنی ناصر زوری تقدیر شد.

در این بخش محسن اسلام زاده برای جسارت ساخت مستند در افقانستان تقدیر شد.

از عصمت احمدیان به عنوان شخصیت اول مستند بانو هم تقدیر شد.

عصمت احمدیان در این بخش گفت: مستندسازان و فیلم سازان باید به جوانان امید دهند، کاری کنید که جوان ها پای فیلم های شما بنشینند.

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند برای گلوله باران

در ادامه مراسم تندیس ویژه دبیر جشنواره به فرزاد خوشدست برای فیلم خط باریک قرمز تقدیم شد.

اما جایزه اصلی هیأت داوران یعنی نشان فیروزه بهترین فیلم مستند به مرتضی شعبانی برای تهیه کنندگی مستند گلوله باران اهدا شد.

مرتضی شعبانی جایزه اش را به همه مستندسازانی که نظیر شهید هادی باغبانی که در جهت فیلمسازی به شهادت رسیده اند، تقدیم کرد.

بهترین مستند از نگاه مخاطبان؛ جایی برای فرشته ها نیست

در ادامه این مراسم مهدی شامحمدی دبیر اجرایی شورای آرای تماشاگران، سه فیلم پرمخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به این ترتیب خاطرنشان کرد: جایی برای فرشته ها نیست رتبه اول، پروژه ازدواج رتبه دوم و صحنه هایی از یک جدایی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین به گزارش سامانه سینماتیکت سه مستند پرفروش به این ترتیب اعلام شدند؛ صندلی اول جایی برای فرشته نیست، صندلی دوم واکس چه و صندلی سوم صحنه هایی از یک جدایی.

در ادامه پنج مستند برتر جشنواره از نگاه مخاطبان به این ترتیب اعلام شد؛ رتبه پنجم آدور، رتبه چهارم خط باریک قرمز، رتبه سوم تار های ممنوع، رتبه دوم صحنه هایی از یک جدایی و رتبه اول جایی برای فرشته ها نیست.

به این ترتیب جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به محمد شکیبانیا برای فیلم جایی برای فرشته ها نیست اهدا شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سینماحقیقت سیزدهم در ایستگاه پایانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینماحقیقت سیزدهم در ایستگاه پایانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید