بزرگراه یادگار امام(ره) تا 3 سال دیگر تمام می گردد ، عملکرد این بزرگراه مانند بزرگراه امام علی است
به گزارش وبلاگ ماریانا، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: 3 سال زمان برای تکمیل طرح توسعه بزرگراه یادگار امام(ره) تا بزرگراه شهید بروجردی در نظر گرفته شده است که فاز نخست آن تا دو سال آینده تکمیل و بهره برداری می رسد.

به گزارش وبلاگ ماریانا، عباس شعبانی با اشاره به شروع عملیات عمرانی طرح توسعه و تکمیل بزرگراه یادگار امام(ره) بعد از اجرای مراسم کلنگ زنی آن به وسیله شهردار تهران در روز شنبه-5 شهریور 1401- گفت: در این دوره مدیریت شهری با معین شدن اولویت ها در حوزه پروژه های عمرانی شهردار تهران نسبت به اجرا و تکمیل چند پروژه شاخص تاکید داشت تا در کیفیت زندگی مردم تحولاتی صورت پذیرد.
او با اشاره به اینکه یکی از این پروژه ها ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) است؛ اضافه نمود: همانطور که می دانید پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) به طول 17 کیلومتر از تقاطع چمران تا میدان جی است که در این محدوده به علت وجود پادگان جی و سوله های وزارت آموزش و پرورش این بزرگراه متوقف شده است.
بخشی از صحبت های معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران را در ادامه بخوانید:
*بن بست بزرگراه یادگار امام(ره) به علت وجود معارضان بزرگ ملکی بوده است. تصمیم بر این شد تا ادامه این بزرگراه در شاخه غربی از پادگان جی ادامه پیدا نموده به میدان فتح برسد و با تداوم آن از بزرگراه فتح به بلوار بهار در نهایت به بزرگراه شهید بروجردی متصل گردد.
*بزرگراه یادگار امام(ره) در نهایت بعد از اتصال به بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه آزادگان و ابتدای بزرگراه تهران ساوه می رسد. با اجرای طرح توسعه و تکمیل بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان جی به سمت غرب و جنوب حدود 9.2 کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی اضافه نموده می گردد و تا یک محور 26 کیلومتری را در غرب تهران تشکیل گردد.
*علت عدم تکمیل رینگ شمالی- جنوبی بزرگراهی در غرب تهران وجود پهنه فرودگاه مهرآباد بوده است. وجود فرودگاه مهرآباد باعث شده است تا بزرگراه هایی مانند شهید ستاری و شهید باکری بعد از رسیدن به پهنه فرودگاه مهرآباد نتوانند امتداد پیدا نمایند.
*تنها بزرگراهی که می تواند محور شمالی- جنوبی را در غرب و جنوب غربی مرکز شکل دهد بزرگراه یادگار امام(ره) است. به عبارتی بزرگراه یادگار امام در غرب تهران عملکردی مشابه بزرگراه امام علی (ع) در شرق تهران پیدا خواهد نمود که می تواند شمال غربی تهران را به جنوب غربی متصل کند.
* مذاکرات زیادی با ارتش، وزارت دفاع و آموزش و پرورش انجام شد. به این علت که در این محدوده بزرگترین معارضان ملکی آن معارضان سازمانی و نهادی است و معارض شخصی ندارد.
*غیر از پادگان جی 8 سوله و انبار وزارت آموزش و پرورش نیز در این جهت قرار گرفته است. با وزارت دفاع توافق کردیم تا پادگان چی آن قسمتی که مربوط به این وزارتخانه بود را تحویل شهرداری تهران دهد که خوشبختانه این کار انجام و تفاهم لازم صورت گرفت.6 دستگاه پل در این محدوده ساخته می گردد که با رمپ های جهتی و کندروها در پروژه یادگار امام(ره) 10 کیلومتر جهت سازی انجام می گردد.
* قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار این پروژه در نظر گرفته شده است. کل زمان در نظر گرفته برای اتمام این پروژه 3 سال خواهد بود که در دو مقطع زمانی افتتاح می گردد. فاز نخست دو ساله به انتها می رسد و فاز دوم نیز در سال سوم تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
*حدود 2 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی در این پروژه انجام می گردد، به علت اینکه بزرگراه یادگار امام(ره) در تراز منفی یک قرار داشته و ادامه پیدا می نماید، این حجم خاکبرداری و خاکریزی در پروژه طرح توسعه انجام می گردد. حدود 200 هزار متر مکعب بتن ریزی انجام و حدود15 هزار تن میزگرد و فولاد استفاده می گردد.
*با تکمیل این پروژه شهروندان به راحتی می توانند از فرودگاه مهرآباد خود را به فرودگاه امام(ره) برسانند. بعلاوه مردم ساکن غرب و شمال غرب تهران می توانند به راحتی از رینگ بزرگراهی استفاده نمایند. بزرگراه یادگار امام(ره) شاخه جنوبی نیز دارد و به علت معارضان ملکی ریزدانه ای که دارد فعلا در اولویت نیست.
منبع: همشهری آنلاین