افزایش کارآیی لامپ های LED با یاری لایه ای از نانوذرات

به گزارش وبلاگ ماریانا، پژوهشگران انگلیسی در آنالیز جدید خود کوشش کردند تا کارآیی لامپ های LED را به یاری لایه ای از نانوذرات افزایش دهند.

افزایش کارآیی لامپ های LED با یاری لایه ای از نانوذرات

به گزارش وبلاگ ماریانا و به نقل از ساینس دیلی، شاید افزودن یک لایه از نانوذرات به لامپ LED بتواند به آنها یاری کند که با استفاده از همان میزان انرژی، روشنایی بیشتری ارائه دهند و طول عمر بیشتری نیز داشته باشند.

پژوهشگران کالج سلطنتی لندن(Imperial College London) و موسسات فناوری هند(IITs)، روشی برای افزایش فراوری نور لامپ های LED یافته اند.

افزایش کارآیی و طول عمر لامپ های LED به این معناست که لامپ ها انرژی کمتری مصرف نمایند و اثرات محیطی استفاده از آنها کاهش یابد. لامپ های LED، کاربردهای گسترده ای دارند و در چراغ های هدایت و رانندگی، نمایشگرهای الکترونیکی، تلفن همراه و مواردی بسیاری از این دست به کار می فرایند.

پژوهشگران در این پروژه، لایه ای از نانوذرات را بین تراشه LED که فراوری نور را بر عهده دارد و پوشش شفافی که از تراشه محافطت می نماید، قرار دادند و اثر آن را ارزیابی کردند. اگرچه وجود این پوشش محافظتی لازم است اما می تواند به انعکاس ناخواسته نور منتشر شده از تراشه منجر گردد. این انعکاس ها، گرمای داخل لامپ را افزایش می دهند و به کاهش عمر آن منجر می شوند؛ در نتیجه کاهش میزان انعکاس می تواند به کاهش گرمای لامپ و افزایش عمر لامپ یاری کند.

آنها دریافتند که شاید افزودن لایه ای از نانوذرات بتواند میزان این انعکاس ها را کاهش دهد و نور را تا 20 درصد بیشتر منتشر کند.

دکتر دبابراتا سیکدار(Debabrata Sikdar)، از پژوهشگران این پروژه گفت: من باور دارم که نوآوری ما می تواند در فرآیندهای کنونی ساخت به کار برود و کمترین میزان آسیب را به همراه داشته باشد.

پژوهشگران باور دارند که اصول مورد استفاده آنها می تواند برای افزایش کارآیی لامپ های LED در انتشار نور به کار برود.

این پژوهش، در مجله Light Science & Applications به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش کارآیی لامپ های LED با یاری لایه ای از نانوذرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کارآیی لامپ های LED با یاری لایه ای از نانوذرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید