افزایش بی اعتمادی و انتظارات تورمی نتیجه عملکرد رسانه ای ضعیف دولت ، هر مدیری یک سخنگو شده!

به گزارش وبلاگ ماریانا، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: پراکنده گویی درباره اقدامات اخیر دولت مردم را گیج نموده است، مردم شایعات را باور می نمایند و شایعه سازان هر آنچه می خواهند به افکار عمومی تحویل می دهند.

افزایش بی اعتمادی و انتظارات تورمی نتیجه عملکرد رسانه ای ضعیف دولت ، هر مدیری یک سخنگو شده!

گروه مالی وبلاگ ماریانا این روز ها بخشی از آنچه در رسانه ها می خوانیم یا از زبان مردم در کوچه و خیابان می شنویم، به قیمت نان و آرد و ماکارونی و کمبود روغن و گرانی هایی که هنوز در خانه مان را نزده، اما انتظارش را می کشیم گره خورده است شاید در واقعیت مساله اصلی برای بیشتر قریب به اتفاق جامعه قیمت نهایی نان و آرد نباشد، هر چند نباید فراموش کنیم نان وعده اصلی و قوت غالب دهک های کم عایدی جامعه است، اما موضوع مهم چند پارگی مسوولان و عدم به نتیجه رسیدن برای مدیریت مواردی از قبیل آزاد سازی قیمت ها، حذف ارز ترجیحی و ذیل آن اقدامات حمایتی است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این تبادل نظر انتقادی دارد بر عملکرد مسوولین و عدم یکپارچگی که منجر به افزایش انتظارات تورمی در سطح جامعه شده است.

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تبادل نظر با دانشجو در مورد نگرانی های جامعه از پراکنده گویی های مسولین در مورد موضوعات مهمی مثل معین قیمت آرد و نان، نان یارانه ای و حذف ارز 4200 تومانی و تبعات این موضوع بر اعتماد مردم گفت: پراکنده گویی آفتی است که متاسفانه سال های سال است در بین بعضی از مسوولین ما شایع شده است. پراکنده گویی از سوی مسوولین و دولتمردانی که اتفاقا آن ها باید حرف آخر را درباره تصمیمات و سیاست گذاری ها بزنند منجر به دامن زدن به شایعه می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: پراکنده گویی درباره قیمت نان، افزایش قیمت آرد، نان یارانه ای، اعطای نان با کارت ملی و اعطای یارانه نقدی در ازای حذف ارز 4200 تومانی مردم را گیج نموده است، لذا مردم شایعات را باور می نمایند و شایعه سازان هر آنچه می خواهند به افکار عمومی تحویل می دهند، در حالی که مسوول مربوطه هر بحثی باید با صراحت و شفافیت به مردم جواب دهد، در برابر مردم حاضر گردد و مانع ایجاد نگرانی در میان آحاد مختلف مردم جامعه گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره خاطر نشان کرد: در وهله اول باید معین گردد متولی امر در بخش های مختلف مثلا آرد، نان و ماکارونی چه کسی است؟ آیا وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور یا رئیس ستاد هماهنگی مالی دولت مسوول اطلاع رسانی وصحبت کردن با رسانه ها و مردم است یا سخنگوی دولت باید خبر های نهایی را به اطلاع مردم برساند؟

آلبرت بغزیان در ادامه توضیح داد: بی تردید مردم وقتی در وضعیتی که با پراکنده گویی مسوولین رو به رو می شوند اعتماد خود را به دولت از دست می دهند. رکن اول اعتماد مردم به مسوولین، ایجاد شفافیت و بودن در اتاق شیشه ای در محضر مردم است. در وهله دوم یک نفر باید درباره مسائلی که مردم را نگران نموده سخن بگوید، ضمن اینکه اگر درون دولت یا مجلس تصمیمات و سناریو هایی که برای کاهش فشار به مردم بحث و آنالیز می گردد هر وزیر و نماینده ای نباید تصمیماتی که قطعی نیست را به تعبیر خود برای مردم در رسانه ها تفسیر کند، بلکه بعد از آنالیز سناریو های مختلف در دولت و مجلس و کمیسیون، آن موقع با مردم در میان گذاشته گردد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید نمود: وقتی هر مسوولی یک سخن می گوید یکی تایید و دیگری تکذیب می نماید، رسانه ها و فضای مجازی پر می گردد از اینکه قرار است یارانه نان داده گردد. کوپن در راه بازگشت است. سهمیه نان هر ایرانی دو بربری و یک لواش است و چهار ماکارونی! دولت آقای رئیسی باید مراقب باشد که خطا های استراتژیک دولت آقای روحانی را که منجر به از دست رفتن اعتماد به دولت شد تکرار نکند و قیمت آرد و ماکارونی به شاخص معین تورم و قیمت سایر کالا ها در اقتصاد تورمی ما تبدیل نگردد. قطعا این موضع در شان اقتصاد کشور پهناوری مثل ایران نیست که به جای توسعه علم و دانش در سالی که باید فعالیت های تولیدی دانش بنیان تقویت گردد تمام دغدغه و انرژی دولت و مردم صرف مسائلی مثل یارانه نان و قیمت ماکارونی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش بی اعتمادی و انتظارات تورمی نتیجه عملکرد رسانه ای ضعیف دولت ، هر مدیری یک سخنگو شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بی اعتمادی و انتظارات تورمی نتیجه عملکرد رسانه ای ضعیف دولت ، هر مدیری یک سخنگو شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید