مرسدس بنز 300 SEL؛ درباره یک لوکس عصبی!
به گزارش وبلاگ ماریانا، تاریخ مرسدس بنز مجموعه ای از برترین های صنعت خودرو را در دل خود جای داده که هر کدام به نوعی یک وسیله نقلیه افسانه ای محسوب می گردد. در این میان بعضی از تولیدات مرسدس بنز متفاوت تر از باقی هستند که از جمله می توان به Mercedes.Benz 300 SEL 6.3 اشاره نمود.
به گزارش عصر ایران، مرسدس بنز 300 اس ئی ال 6.3 در فاصله سال های 1968 تا 1972 روی خط فراوری قرار داشت. این مرسدس در کلاس سدان فول سایز لوکس قرار گرفته است. از نظر پلتفرم داخلی کمپانی هم با کد W109 شناسایی می گردد.
خودرو از منظر ابعاد برابر با 5000 میلیمتر در طول، 1810 میلیمتر در عرض و 1420 میلیمتر در ارتفاع پیشرفته است. فاصله بین محور ها 2865 میلیمتر و وزن خالص 1765 کیلوگرم است.
مهمترین ویژگی مرسدس Mercedes.Benz 300 SEL 6.3 به پیشرانه آن مربوط می گردد. این پیشرانه در کمپانی آلمانی با کد M100 شناسایی می گردد. ام 100 در فاصله سال های 1963 تا 1981 در نمونه 8 سیلندر 6.3 لیتری و در فاصله سال های 1975 تا 1981 در نمونه 6.8 لیتری فراوری شد. هر دو نمونه فاقد توربوشارژ بود و یک تنفس طبیعی قدرتمند محسوب می شد.
Mercedes.Benz 300 SEL 6.3
بلوک موتور از چدن تقویت شده و قسمت هد از آلومینیوم شکل گرفت تا در فشار بالا مقاومت مناسبی را از خود نشان دهد. مقدار خروجی نمونه 6.3 لیتری حدود 250 اسب بخار و گشتاور 503 نیوتن متر محاسبه شد. نمونه 6.8 لیتری نیز 282 اسب بخار خروجی و 550 نیوتن متر گشتاور داشت.
در بخش جعبه دنده نیز برترین گزینه، نمونه 4 سرعته اتوماتیک بود.
همانطور که از اعداد قابل درک است، درباره یکی از برترین و قوی ترین پیشرانه های پیشرفته به وسیله مرسدس در کلاس سدان فول سایز لوکس صحبت می کنیم.
از Mercedes.Benz 300 SEL مجموعا 6526 دستگاه فراوری شد تا علاوه بر زیبایی های طراحی و فنی خاص، برای مجموعه داران نیز مجذوب کننده تر یک دلبر آهنی تمام عیار باشد.
در رکورد هایی که سال 1968 ثبت شد، مرسدس بنز 300 اس ئی ال 6.3 شاخص صفر تا 100 کیلومتر را در 6.6 ثانیه ثبت کرد. طی 14.6 ثانیه نیز 160 کیلومتر را لمس کرد. بیشینه سرعت نیز 220 کیلومتر برساعت بود.
کابین مرسدس 300 محیطی لوکس با برترین امکانات مرسدس در زمان خود بود. پاور ویندوز، قفل مرکزی، فرمان اتوماتیک، سیستم تهویه، سانروف الکتریکی، سیستم صوتی کاست، پرده عقب، میز یادداشت و میز مطالعه تنها بخشی از جزئیات کابین بودند.
در بخش فنی نیز باید اشاره کنیم که این مرسدس مجهز 4 ترمز دیسکی و بعلاوه سیستم تعلیق کمپرسور دار بود که عملکرد تطبیقی فوق العاده ای داشت.
مجذوب کنندهیت های طراحی بدنه مرسدس 300 و ظرفیت بالای پیشرانه برای بهبود تنفس موجب شده تا این خودرو به شدت مورد توجه تیونر ها نیز باشد. از این رو پروژه های بسیار هیجان انگیزی را می توان مشاهده کرد که خروجی پیشرانه به 1000 اسب بخار نزدیک شده و تغییرات بدنه اسپرت نیز کاملا بر تن آن می نشیند.