سردرد ناشی از افت قند خون را بشناسید

به گزارش وبلاگ ماریانا، هنگامی که سطح گلوکز (قند) بدن به زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر می رسد، ممکن است سردرد داشته باشید که معیار هیپوگلیسمی است. سردرد های ناشی از قند خون پایین معمولاً به عنوان یک احساس کسل کننده و ضربان دار در شقیقه ها توصیف می گردد. این درد می تواند با سایر علائم کاهش قند خون مانند تاری دید، افزایش ضربان قلب، عصبی بودن، خستگی، تحریک پذیری و گیجی رخ دهد.

سردرد ناشی از افت قند خون را بشناسید

اگر سطح گلوکز به سرعت به سطح بین 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر برنگردد، علائم می تواند بدتر گردد که شامل بی حسی، تمرکز ضعیف، هماهنگی ضعیف، غش کردن و حتی کما می گردد.

هیپوگلیسمی بعلاوه می تواند باعث سردرد میگرنی گردد. در واقع، بعضی از افرادی که به میگرن مبتلا می شوند، قبل از آغاز آن هوس کربوهیدرات می نمایند که ممکن است راه بدن برای تنظیم قند خون و کوشش برای جلوگیری از سردرد باشد.

این سردرد ها ممکن است با علائم معمولی میگرنی مانند تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه نباشد.

برای جلوگیری از سردرد ناشی از هیپوگلیسمی، بهتر است از افت قند خون خود جلوگیری کنید. اگر دیابت دارید، پیروی از برنامه مدیریت پزشکی مهم است.

سردرد های ناشی از هیپوگلیسمی ممکن است در زمان ناشتا رخ دهد. به این علت است که اگر چیزی نخورید، بدن شما قادر به حفظ سطح گلوکز خود نیست.

پزشکان پیشنهاد می نمایند که افرادی که دچار هیپوگلیسمی هستند، وعده های غذایی و میان وعده های کوچکتر و بیشتر در طول روز بخورند. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین و فیبر نیز به حفظ سطح قند خون یاری می نماید. فعالیت بدنی منظم یکی دیگر از تکنیک های مهم مدیریتی است.

بعضی از علل دیگر هیپوگلیسمی عبارتند از بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی، فراوری بیش از حد انسولین به وسیله پانکراس، یا سایر مسائل مربوط به غدد درون ریز.

اگر هر یک از این شرایط را دارید، مهم است که با پزشک خود در خصوص گزینه های درمانی صحبت کنید که ممکن است به بهبود شرایط شما و جلوگیری از سردرد های هیپوگلیسمی یاری کند.

برای افراد مبتلا به هیپوگلیسمی بسیار مهم است که همواره مانیتور قند خون و یک میان وعده همراه خود داشته باشند. اگر دچار هیپوگلیسمی هستید، قانون 15/15 را دنبال کنید تا سریع احساس بهتری داشته باشید: 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنید و سپس 15 دقیقه صبر کنید. سپس:

اگر گلوکز شما افزایش یافته است/احساس بهتری دارید، یک میان وعده کوچک بخورید.

اگر کماکان کم می کنید یا احساس آن را دارید، این روند را تکرار کنید.

اگر اوضاع بهبود نیافت، با اورژانس تماس بگیرید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو

به "سردرد ناشی از افت قند خون را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرد ناشی از افت قند خون را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید