حذف فلزات سنگین از خاک، با 7 گیاه ارزشمند

به گزارش وبلاگ ماریانا، نتایج تحقیقات محققان کشور نشان می دهد که دو گیاه خردل سفید و خاکشیر عملکرد بالایی در حذف آرسنیک از خاک دارند.

حذف فلزات سنگین از خاک، با 7 گیاه ارزشمند

به گزارش ایسنا، احمد عبدل زاده از محققان کشور با اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان پاک سازی آلودگی خاک با استفاده از گیاهان تیره شب بو به نتایج قابل توجهی در حذف آلاینده های محیط زیستی با استفاده از روش گیاه پالایی دست یافته است.

افزایش تدریجی غلظت فلزات سنگین مثل کادمیوم، روی، سرب و آرسنیک در خاک به دلیل فعالیت های صنعتی مانند استخراج معادن، تصفیه فلزات، فاضلاب های صنعتی، بخارات اگزوزها، تولیدات انرژی و سوخت، بازیافت زباله های شهری، کاربرد مداوم کود های شیمیایی و سموم یکی از بزرگترین چالش ها در زمینه محیط زیست و حذف این آلودگی ها برای حفظ محیط زیست بسیار مهم و لازم است.

کاشت گیاهان در خاک های آلوده به این فلزات سنگین، باعث کاهش سطح عملکرد محصولات کشاورزی، ورود این آلودگی ها به محصولات و در نتیجه کاهش کیفیت غذا و ایمنی می گردد و این موضوع می تواند سلامتی انسان و دام را به خطر اندازد.

یکی از روش های مناسب برای حذف این آلودگی ها از خاک، تکنولوژی با ارزش بالا گیاه پالایی است. اهمیت این فناوری در ارزانی، سادگی و استفاده از انرژی خورشیدی است. گیاه پالایی روشی است که در آن گیاهان خاصی در خاک آلوده کاشته می شوند و آلاینده های خاک به وسیله این گیاهان جذب می شوند به گونه ای که بعد از برداشت چند باره محصول، اندازه آلودگی کمتر شده و آلاینده های خاک حذف می شوند.

به همین دلیل صندوق حمایت از پژوهشگران از پروژه ای حمایت نموده است که در آن 7 گونه از تیره گیاه شب بو شامل خردل هندی، خردل اتیوپی، کلم، خردل سفید، تربچه، خاکشیر و تره تیزک به منظور پاک سازی خاک آلوده استفاده شده و نتایج جالبی به دست آمده است.

نتایج حاصل نشان داده به جز گیاهان خاکشیر و تره تیزک، بقیه گیاهان برای پاک سازی فلزات سنگین کادمیوم، روی، سرب بسیار مفید بوده اند. در این بین برای پاک سازی آلودگی خاک با آرسنیک، خردل سفید و خاکشیر عملکرد بهتری داشتند.

علاوه بر این نتایج نشان داده استفاده از ترکیبی به نام سدیم نیتروپروساید برای کاهش اثرات سمی کادمیوم و روی در گیاه خاکشیر و تربچه اثرات مفید این ماده بر رشد و تحمل گیاه به فلزات را ثابت نموده است.

با توجه به اینکه یک گیاه ایده آل برای گیاه پالایی باید دارای چندین معیار از جمله رشد سریع، وزن نسبتا زیاد، ریشه عمیق، ساقه و برگ قابل برداشت و قابلیت ذخیره آلاینده های فلزی در ساقه و برگ باشد و اغلب این ویژگی ها در گیاهان مورد استفاده در این مطالعه وجود دارد از این رو ایجاد ترکیبی از این خصوصیات به وسیله بعضی دستکاری های ژنتیکی در این گیاهان می تواند در آینده برای پالایش آْاینده های زیست محیطی مد نظر قرار گیرد.

منبع: فرارو

به "حذف فلزات سنگین از خاک، با 7 گیاه ارزشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف فلزات سنگین از خاک، با 7 گیاه ارزشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید